Επιστήμες, Τέχνες & Πολιτισμός

Η τέχνη αποτελούσε πάντα το καταφύγιό μου (Άννα Μυκωνίου)

5 Σεπτεμβρίου 2023

Η τέχνη αποτελούσε πάντα το καταφύγιό μου (Άννα Μυκωνίου)

Η πρόεδρος του Κέντρου Πολιτισμού της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας μοιράζεται το όραμά της για τον πολιτισμό και την Περιφέρεια.


Της Σοφίας Αποστολίδου

 

Λένε ότι ένας και μόνο άνθρωπος δεν μπορεί να φέρει μια μεγάλη αλλαγή. Η Άννα Μυκωνίου όμως απέδειξε πως αν ο άνθρωπος αυτός διαθέτει βαθιά γνώση, πάθος, πείσμα, όρεξη για σκληρή δουλειά και πάνω από όλα αγάπη για αυτό που κάνει, μπορεί να κάνει τα αδύνατα δυνατά. Το όνειρό της να δημιουργήσει ένα Φεστιβάλ μέσα στον πιο εμβληματικό χώρο της Θεσσαλονίκης, το Επταπύργιο, για κάποιους έμοιαζε… άπιαστο. Για την πρόεδρο του Κέντρου Πολιτισμού της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας ήταν μία μοναδική ευκαιρία να δώσει χώρο έκφρασης στο καλλιτεχνικό δυναμικό της πόλης. Και έτσι η Άννα Μυκωνίου κατάφερε να κάνει το ανέφικτο εφικτό: να κάνει τη Θεσσαλονίκη Κέντρο Πολιτισμού και το Επταπύργιο σημείο αναφοράς, μέσα στο οποίο ζήσαμε μερικές από τις σπουδαιότερες νύχτες πολιτισμού στην πόλη μας, όπως το Gala όπερας με τον Ραμόν Βάργκας, την “Τόσκα” και πολλά άλλα δρώμενα που σπάνια έχουμε τη δυνατότητα να παρακολουθούμε στη Βόρεια Ελλάδα. Παράλληλα, είδαμε ένα νέο συγκλονιστικό είδος θεάματος να γεννιέται μπροστά στα μάτια μας, μέσα από το αφιέρωμα στους καταραμένους ποιητές που η ίδια η Άννα Μυκωνίου εμπνεύστηκε και δημιούργησε. Επόμενος στόχος, το Φεστιβάλ Επταπυργίου να αποτελέσει τουριστικό πόλο έλξης και οι παραγωγές του αλλά και οι καλλιτέχνες της Βορείου Ελλάδος να κατακτήσουν όλον τον κόσμο, όπως συνέβη με την όπερα “Διδώ και Αινείας”, καθώς μέσα από τις περισσότερες από 300 παραγωγές που δημιούργησε το Κέντρο Πολιτισμού της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας δόθηκε η δυνατότητα σε καλλιτέχνες από τον τόπο μας να αλληλεπιδράσουν με κορυφαίους καλλιτέχνες παγκόσμιας εμβέλειας. Με αφορμή τις “Βραδιές Πολιτισμού”, την επικείμενη- sold out- φιλανθρωπική συναυλία του Κέντρου Πολιτισμού Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας με τον Πάνο Μουζουράκη και την ανακοίνωση της υποψηφιότητάς της, η Άννα Μυκωνίου μίλησε για τις περισσότερες από 100 φιλανθρωπικές δράσεις του Κέντρου Πολιτισμού της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας και το “βαλιτσάκι της αγάπης” που ενεργοποιείται κάθε Νοέμβριο. Αποκάλυψε τα μελλοντικά της σχέδια για μία Θεσσαλονίκη Κέντρο Διεθνούς Πολιτισμού στην οποία θα απολαμβάνουμε ακόμα περισσότερα είδη θεάματος όπως μιούζικαλ, μπαλέτο και χοροθέατρο. Τέλος μοιράστηκε μαζί μας το όραμα της για την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και όλους εκείνους τους λόγους που την οδήγησαν στο να είναι υποψήφια περιφερειακή σύμβουλος με τον συνδυασμό του Περιφερειάρχη Κεντρικής Μακεδονίας, Απόστολου Τζιτζικώστα.

Έχετε πραγματοποιήσει αξιοζήλευτες σπουδές στην τέχνη. Είστε κάτοχος μεταπτυχιακού και διδακτορικού τίτλου από το πανεπιστήμιο της Σορβόννης με αντικείμενο τη σύγχρονη λογοτεχνία. Από το 2015 είστε πρόεδρος του Κέντρου Πολιτισμού της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας. Ποιο ήταν το έναυσμα για να ξεκινήσετε το ταξίδι σας στον συναρπαστικό κόσμο της τέχνης και του πολιτισμού;

Η τέχνη αποτελούσε πάντα το καταφύγιό μου και σε έναν βαθμό τη χαρά της ζωής μου. Προέρχομαι από τον χώρο της λογοτεχνίας. Στα 16 μου χρόνια πήρα την απόφαση να σπουδάσω λογοτεχνία και θέατρο και είμαι ευγνώμων που η οικογένεια μου με υποστήριξε. Στα 22 μου, μετά τις βασικές μου σπουδές στη Θεσσαλονίκη, έφυγα στο Παρίσι και 5 χρόνια δούλεψα πάνω στα σύγχρονα λογοτεχνικά κινήματα κυρίως όμως πάνω στην ποίηση του 20ου αιώνα. Επιστρέφοντας από το Παρίσι δίδαξα 23 χρόνια λογοτεχνία στο Διεθνές Πανεπιστήμιο της Ελλάδος, ενώ ταυτόχρονα εργάστηκα στη διοίκηση της οικογενειακής επιχείρησης στο Λάκκωμα. Το 2015 μια γνωριμία με τον Περιφερειάρχη Απόστολο Τζιτζικώστα ήταν η αφορμή να εγκαταλείψω την διδασκαλία και να εμπλακώ με το Κέντρο Πολιτισμού της Περιφέρειας. Από αυτή την πολύωρη πρώτη συνάντηση κρατάω το πόσο εντυπωσιάστηκα από αυτόν τον νέο άνθρωπο, που με καθαρό βλέμμα μου εξήγησε σε πόσο δεινή θέση βρισκόταν ο φορέας πολιτισμού του και πόσο σημαντικό θα ήταν να σηκώσουμε τα μανίκια και να τον ξαναστήσουμε οικονομικά και καλλιτεχνικά. Ήταν μια από τις σημαντικότερες αποφάσεις που έχω πάρει στη ζωή μου. Και μέχρι στιγμής δεν το έχω μετανιώσει. Έχω ζήσει πολλές αγωνίες και δυσκολίες αλλά και πολλές χαρές και μεγάλη αποδοχή από τον κόσμο.

Είστε η γυναίκα εκείνη που εμπνεύστηκε, οραματίστηκε, έδωσε μορφή και έκανε πράξη το “Φεστιβάλ Επταπυργίου”, έναν θεσμό που κάθε χρόνο φέρνει τη Θεσσαλονίκη μας στο κέντρο του Πολιτισμού. Πώς καταφέρατε να κάμψετε τις οικονομικές και τεχνικές δυσκολίες που υπάρχουν στη δημιουργία ενός τόσο μεγάλου Φεστιβάλ;

Αρχικά το Φεστιβάλ Επταπυργίου γεννήθηκε από την πεποίθηση ότι οι μνημειακοί χώροι πρέπει να αναδεικνύονται μέσα από σημαντικά πολιτιστικά δρώμενα. Το 2019 κάναμε μια οικονομοτεχνική μελέτη και με την σύμφωνη γνώμη του Περιφερειάρχη προχωρήσαμε. Από εκείνη την περίοδο θυμάμαι και γελάω πια, τα προβλήματα που ξεφύτρωναν σαν τα κεφάλια της Λερναίας Ύδρας. Οι τεχνικές δυσκολίες ήταν κυρίως δυσκολίες που «δημιουργούσε» ο ίδιος ο χώρος. Μια ελιά που εμπόδιζε την κερκίδα και έπρεπε να μετακινηθεί, κάποια αρχαία επίσης να μετακινηθούν, να εξοπλιστεί ο χώρος με wi-fi, να διασφαλιστεί η επάρκεια στην παροχή ρεύματος, να διασφαλιστεί η ασφάλεια των θεατών με διάφορα πιστοποιητικά και όλα αυτά με διαδικασίες Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου. Η συνεργασία όμως της ίδιας της Εφορίας αρχαιοτήτων ήταν και είναι άψογη και αυτό είναι που με οδηγεί να λέω ότι στην Ελλάδα, αν υπάρχει ανθρώπινη βούληση και φλόγα, μπορούν να λυθούν σχεδόν τα πάντα.

Στο Φεστιβάλ Επταπυργίου είχαμε την ευλογία να ζήσουμε τη γέννηση ενός νέου είδους θεάματος στην παράσταση “Καταραμένοι ποιητές” την οποία εσείς εμπνευστήκατε. Είχαμε ακόμα την ευτυχία να απολαύσουμε τον κορυφαίο τενόρο Ραμόν Βάργκας σε ένα μαγικό Gala όπερας, την Cavalleria, τον Διονύση Σαββόπουλο να ερμηνεύει τραγούδια που δεν είχαμε ξανακούσει, το «Ρέκβιεμ για την Σμύρνη» που γράφτηκε αποκλειστικά για το Φεστιβάλ. Ποιο είναι το μελλοντικό σας όραμα για το Φεστιβάλ Επταπυργίου και για τον πολιτισμό στην Θεσσαλονίκη;

Είμαι υπερήφανη για τα βήματα που έγινα στον χώρο του πολιτισμού τα τελευταία χρόνια, από τον φορέα πολιτισμού της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας. Δουλέψαμε και είδαμε αποτελέσματα. Μένουν όμως πολλά να γίνουν: Οραματίζομαι μια Περιφέρεια, κέντρο πολιτισμού και καλλιτεχνικής δημιουργίας, που αξιοποιεί το άφθονο πολιτισμικό της δυναμικό, που έχει τη δική της πολιτιστική ταυτότητα δεμένη με την ιστορία της. Στόχος μας επίσης να συνεχίσουμε να παρουσιάζουμε στο κοινό μας εκδηλώσεις που δεν παρουσιάζονται σχεδόν ποτέ στην Βόρεια Ελλάδα όπως: Όπερα, βραδιές ποίησης και μουσικής, εκπαιδευτικά προγράμματα για παιδιά και νέους. Φιλοδοξούμε να προσθέσουμε σε αυτές το χοροθέατρο, το μιούζικαλ και το μπαλέτο. Από τις βασικές μας επιδιώξεις είναι θεσμοί, όπως το Φεστιβάλ Επταπυργίου, να γίνουν πόλος έλξης πολιτιστικού τουρισμού, κατατάσσοντας τον τόπο μας από απλό «πέρασμα» σε «προορισμό».

Οι δράσεις του Κέντρου Πολιτισμού της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας δεν περιορίζονται απλά στο υπέροχο Φεστιβάλ Επταπυργίου. Έχετε δημιουργήσει τις μαγικές βραδιές “Με επίσημο ένδυμα”. Έχετε δώσει βήμα και σε ερασιτέχνες καλλιτέχνες να εκφραστούν, όπως για παράδειγμα μέσω του φεστιβάλ ερασιτεχνικών θεατρικών ομάδων. Ενδεικτικό είναι ότι ακόμα και μέσα στην καραντίνα το ΚΕ.ΠΟ. ΠΚΜ δεν σταμάτησε να παράγει πολιτισμό μέσα από τις δράσεις του. Ακόμα, στις 4 Σεπτεμβρίου θα απολαύσουμε τον Πάνο Μουζουράκη σε μια μοναδική συναυλία που θα έχει ένα συμβολικό αντίτιμο εισιτηρίου καθώς τα χρήματα που θα συγκεντρωθούν θα δοθούν σε έναν πολύ καλό σκοπό. Πως καταφέρατε να δημιουργήσετε δράσεις που καλύπτουν τόσο πολλές και διαφορετικές κοινωνικές ομάδες ακόμα και στη δύσκολη περίοδο της πανδημίας;

Βασική μας πεποίθηση είναι ότι ένας δημόσιος φορέας πολιτισμού πρέπει και οφείλει να απευθύνεται σε όλους, ανεξάρτητα από τις οικονομικές τους δυνατότητες. Πρέπει να ηγείται της προσπάθειας κοινωνικής συνοχής και να αποτελεί παράδειγμα αλληλεγγύης. Αυτός είναι και ο λόγος που τα τελευταία χρόνια έχουμε διοργανώσει πάνω από 400 εκδηλώσεις με φιλανθρωπικό χαρακτήρα. Στις εκδηλώσεις αυτές βάζουμε ένα συμβολικό εισιτήριο και όλα τα έσοδα -από το πρώτο ευρώ- υποστηρίζουν ένα φορέα που έχει ανάγκη. Υποστηρίξαμε πάνω από 100 κοινωνικές ομάδες, σωματεία και φορείς. Το κοινό μας ανταποκρίνεται με θέρμη σε αυτή μας την προσπάθεια και αυτό με συγκινεί. Σε αυτή την κατεύθυνση είναι και η δράση μας «Το βαλιτσάκι της αγάπης», που ενεργοποιείται κάθε Νοέμβριο και κρατά ως τα μέσα Ιανουαρίου. Χωρίς ιδιαίτερη δημοσιότητα επισκεπτόμαστε, με σχήματα της πόλης, νοσοκομεία, γηροκομεία, ιδρύματα και προσφέρουμε διασκέδαση σε ανθρώπους που δυσκολεύονται να μετακινηθούν. Έχουμε δώσει πολλή αγάπη σε αυτές τις εκδηλώσεις, αλλά έχουμε εισπράξει περισσότερη.

Μέσα από το Φεστιβάλ Επταπυργίου αλλά και τις υπόλοιπες δράσεις του Κέντρου Πολιτισμού της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας γίνεται κάτι πρωτοφανές, όλες οι παραγωγές είναι του Κέντρου Πολιτισμού και έτσι δίνεται η δυνατότητα να αναδειχτούν καλλιτέχνες και φορείς της πόλης μας, οι οποίοι έχουν την ευκαιρία να συνεργαστούν με αναγνωρισμένους καλλιτέχνες ακόμα και διεθνούς φήμης, όπως συνέβη στην περίπτωση του Ραμόν Βάργκας. Πιστεύετε ότι μπορεί η Θεσσαλονίκη μας να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στο χώρο του πολιτισμού διεθνώς;

Από τότε που ανέλαβα το Κέντρο πολιτισμού Περιφέρειας κεντρικής Μακεδονίας έχουμε υπογράψει πάνω από 300 δικές μας μεγάλες παραγωγές στις οποίες συμμετείχαν χιλιάδες καλλιτέχνες, στην πλειονότητα τους από την Περιφέρεια κεντρικής Μακεδονίας. Και οι δικοί μας καλλιτέχνες συνεργάστηκαν και αλληλοεπίδρασαν με διακεκριμένους συναδέλφους τους από όλο τον κόσμο και το πρόσημο ήταν πάντα θετικό. Μας χρειάζεται να περάσουμε στην επόμενη ημέρα. Να γίνει στόχος μας η εξωστρέφεια. Τα επόμενα χρόνια, θα επιδιώξουμε χρηματοδοτήσεις, έξω από τη Περιφέρεια και θα επιχειρήσουμε να εξάγουμε καλλιτεχνικό προϊόν στην Ελλάδα και στην Ευρώπη. Οι παραγωγές του Φεστιβάλ Επταπυργίου θα ταξιδέψουν και αλλού και εκατοντάδες καλλιτέχνες του τόπου μας θα παρουσιάσουν την δουλειά τους. Είναι κρίμα να γίνεται τόση προσπάθεια για να στηθούν παραγωγές σαν αυτές που αναφέρετε και να παρουσιάζονται σε δυο μόνο η τρεις επαναλήψεις. Θυμάμαι, πριν λίγα χρόνια όταν ταξιδέψαμε με την παραγωγή μας «Διδώ και Αινείας» στην Αγία Πετρούπολη, με 50 καλλιτέχνες από την πόλη μας για να παρουσιάσουμε την δουλειά μας. Η ανταπόκριση από το δύσκολο κοινό της Αγίας Πετρούπολης ήταν εξαιρετικά ενθαρρυντική. Ελπίζω το επόμενο διάστημα να καταφέρουμε να επαναλάβουμε το εγχείρημα που έδωσε, τότε, μεγάλη ανάσα στην πόλη μας.

Τι σας ώθησε να πάρετε την απόφαση να είστε υποψήφια Περιφερειακή σύμβουλος στις επικείμενες εκλογές στο συνδυασμό του Περιφερειάρχη Κεντρικής Μακεδονίας, κυρίου Αποστόλου Τζιτζικώστα;

Πάνε πια αρκετά χρόνια από τη στιγμή που ο Απόστολος Τζιτζικώστας μου εμπιστεύτηκε το τιμόνι του προβληματικού τότε Κέντρου Πολιτισμού. Από τότε κύλισε αρκετό νερό στ’αυλάκι. Με πολύ κόπο και σε δύσκολες εποχές κατάφερα να εξυγιάνω το Κέντρο πολιτισμού, που άρχισε έκτοτε να παράγει το δικό του πολιτισμικό προϊόν και να επιζητά να έχει το δικό του πολιτισμικό αποτύπωμα στη Περιφέρεια. Σήμερα, ετοιμάζεται να διευρύνει τους ορίζοντες του και να ανοίξει πανιά και σε άλλα πέλαγα. Στη προσπάθεια αυτή, η υποστήριξη του Περιφερειάρχη ήταν αμέριστη. Μοιραστήκαμε όνειρα, κάναμε δύσκολες επιλογές και οι επιλογές αυτές είχαν συχνά πολιτικό χαρακτήρα. Αποτελεί συγκεκριμένη πολιτική επιλογή να θέλεις να παράγεις πολιτισμό, μακριά από κάθε κομματικό χαρακτήρα, ακόμη και της παράταξης που σε επέλεξε, ακόμη και αν αυτή κατά κράτος επικράτησε στις προηγούμενες εκλογές. Αποτελεί πολιτική επιλογή και μάλιστα καθόλου αυτονόητη να φιλοδοξείς να παράγεις το δικό σου προϊόν και να μην εισάγεις αυτό που άκοπα σου προσφέρεται. Μόνο έτσι όμως μπορείς να αξιοποιήσεις το δυναμικό και τις δυνατότητες του τόπου σου, που συχνά μένει ανεκμετάλλευτο και κυλά μέσα από τα δάχτυλά σου. Αποτελεί πολιτική επιλογή και μάλιστα όχι τη συνηθέστερη, να θέλεις να παράγεις ότι καλύτερο μπορείς-χωρίς εκπτώσεις στην ποιότητα- ενώ ταυτόχρονα να θέλεις το κόστος εισιτηρίου να μην αποτελεί εμπόδιο για κανένα πολίτη, για να το παρακολουθήσει. Δεν έχω καμιά αμφιβολία ότι ο κόσμος αγκάλιασε αυτή τη προσπάθεια. Σε μια δημοκρατία όμως κρίνουν όλοι οι πολίτες και μάλιστα με ένα πολύ συγκεκριμένο τρόπο. Αυτά είχα στο μυαλό μου όταν δέχτηκα την τιμητική πρόταση του Απόστολου Τζιτζικώστα να θέσω υποψηφιότητα. Στις πολιτικές επιλογές της παράταξης του για τον πολιτισμό, συμμετείχα και εγώ και είναι τίμιο και άξιο να εκτεθώ για αυτές. Από αυτή την διαδικασία προσδοκώ να βγω δυνατότερη για να συνεχίσω το έργο μου.

Πηγή: vwoman.gr