Μέγας Βασίλειος: Ο λόγος του Θεού τέτοιον σε θέλει νηφάλια και άγρυπνα προϊστάμενον του εαυτού σου!
24 Φεβρουαρίου 2020
Συνέχεια από: http://www.diakonima.gr/?p=482728
4. Το ίδιον αυτό παράγγελμα και διά τους ασθενείς είναι χρήσιμον και διά τους γερούς πολύ κατάλληλον. Κατά τας ασθενείας οι ιατροί παραγγέλλουν εις τους αρρώστους να προσέχουν οι ίδιοι τους εαυτούς των και να μη παραμελούν τίποτε από αυτά που συντελούν εις την θεραπείαν.
Ομοίως και ο λόγος, ο ιατρός των ψυχών μας, με το μικρόν τούτο βοήθημα θεραπεύει την ψυχήν που έχει ταλαιπωρηθή από την αμαρτίαν.
Πρόσεχε, λοιπόν, τον εαυτόν σου, διά να λάβης ανάλογον προς το παράπτωμα και την βοήθειαν από την θεραπείαν.
Είναι μεγάλο και βαρύ το αμάρτημα; Σου χρειάζεται πολλή εξομολόγησις, πικρά δάκρυα, συνεχής αγρυπνία και διαρκής νηστεία.
Είναι ελαφρόν το αμάρτημα και υποφερτόν; Να εξισωθή και η μετάνοια.
Μόνον να προσέχης τον εαυτόν σου, διά να γνωρίζης την υγείαν και την αρρώστιαν της ψυχής.
Διότι πολλοί που νοσούν από μεγάλην και ανίατον άσθένειαν λόγω της μεγάλης απροσεξίας, δεν γνωρίζουν ούτε αυτό το ίδιον, ότι δηλαδή νοσούν.
Επίσης μεγάλο είναι το κέρδος από το παράγγελμα και εις τους υγιείς ως προς τας πράξεις, ώστε το ίδιον και τους αρρώστους θεραπεύει και τους υγιείς τελειοποιεί.
Διότι ο καθένας από μας που μαθητεύομεν εις τον λόγον γίνεται υπηρέτης κάποιας πράξεως από αυτάς που σύμφωνα με το Ευαγγέλιον μας έχουν διαταχθή. Δηλαδή εις την μεγάλην οικίαν, την Εκκλησίαν αυτήν, δεν υπάρχουν μόνον διάφορα σκεύη, χρυσά, αργυρά, ξύλινα και πήλινα αλλά και διάφορα επαγγέλματα.
Έχει δηλαδή ο οίκος του Θεού, «που είναι η Εκκλησία του ζώντος Θεού», κυνηγούς, πεζοπόρους, αρχιτέκτονας, οικοδόμους, γεωργούς, βοσκούς, αθλητάς, στρατιώτας.
Εις όλους ο μικρός αυτός λόγος θα εύρη εφαρμογήν και θα εμβάλη εις τον καθένα και ορθοπραξίαν και επιμέλειαν της προαιρέσεως.
Έχεις αποσταλή κυνηγός από τον Κύριον, που είπε· «Να εγώ αποστέλλω πολλούς κυνηγούς και θα θηρεύσουν αυτούς επάνω εις όλα τα βουνά».
Να προσέχης λοιπόν με επιμέλειαν, μη σε διαφύγη από πουθενά το θήραμα, διά να οδηγήσης εις τον σωτήρα αυτούς που έχουν εξαγριωθή από την κακίαν, αφού τους συλλάβης με τον λόγον της αληθείας.
Είσαι πεζοπόρος παρομοίως με εκείνον που εύχεται· «τα διαβήματά μου κατεύθυνον» πρόσεξε μη παραστρατήσης, να μη κλίνης προς τα δεξιά ή προς τα αριστερά.
Βάδιζε την βασιλικήν οδόν.
Ο αρχιτέκτων με ασφάλειαν να καταθέση τον θεμέλιον της πίστεως, που είναι ο Ιησούς Χριστός.
Ο κτίστης να βλέπη πώς κτίζει· «μη ξύλα, μη χόρτον, μη καλάμην, αλλά χρυσίον, αργύριον, λίθους τιμίους».
Ο ποιμήν να προσέχη μη διαφύγη κάτι από αυτά που επιβάλλονται εις την τέχνην της ποιμαντικής.
Και ποια είναι αυτά; Να επιστρέφη το πλανημένον, να επιδένη το πληγωμένον, να θεραπεύη το άρρωστον.
Ο γεωργός να σκάβη γύρω από την άκαρπον συκιάν και να εφαρμόζη αυτά που βοηθούν εις την καρποφορίαν.
Ο στρατιώτης να «συγκακοπαθήση διά το ευαγγέλιον», να εκστρατεύη την καλήν εκστρατείαν εναντίον πνευμάτων της πονηρίας, εναντίον των σαρκικών παθών, να φορέση όλην την πανοπλίαν του Θεού.
Μη εμπλέκεσαι εις τας βιοτικάς υποθέσεις, διά να αρέσης εις αυτόν που σε επεστράτευσεν.
Ο αθλητής ας προσέχη τον εαυτόν του, μη τυχόν παραβή τους αθλητικούς κανονισμούς. Διότι «κανείς δεν στεφανώνεται εάν δεν αθλήση νομίμως».
Να μιμήσαι τον Παύλον που και έτρεχε και επάλαιε και επυγμαχούσε.
Και ο ίδιος σαν καλός πυγμάχος να έχης ασάλευτον το βλέμμα της ψυχής.
Προφύλαγε τα ευαίσθητα όργανα του σώματος με την πρόταξιν των χεριών.
Το βλέμμα σου να ατενίζη τον αντίπαλον.
Να προπορεύεσαι εις τους αγώνας δρόμου. Έτσι να τρέχης, διά να προλάβης.
Εις την πάλην να ανταγωνίζεσαι εναντίον των αοράτων.
Ο λόγος του Θεού τέτοιον σε θέλει να είσαι· όχι τεμπέλην και κοιμισμένον, αλλά νηφάλια και άγρυπνα προϊστάμενον του εαυτού σου.
Απόσπασμα από την ομιλία του Μεγάλου Βασιλείου “Εις το, ‘Πρόσεχε τον εαυτόν σου’”, όπως δημοσιεύεται σε μετάφραση στον τόμο “Μ. Βασιλείου έργα 6, της σειράς “Έλληνες Πατέρες της Εκκλησίας, των εκδόσεων Πατερικαί Εκδόσεις “Γρηγόριος ο Παλαμάς”. Κείμενο, μετάφραση, σχόλια Βασίλειος Ψευτογκάς.