Ανεπιθύμητες χρεώσεις μηνυμάτων σε πενταψήφια νούμερα
28 Σεπτεμβρίου 2017
Κατακόρυφη αύξηση της τάξεως του 55,6% κατέγραψαν στο εννεάμηνο οι αναφορές – καταγγελίες που δέχθηκε ο Συνήγορος του Καταναλωτή (ΣτΚ) για τον κλάδο των τηλεπικοινωνιών σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2016. Οι περισσότερες αναφορές, ωστόσο, οι οποίες ανέρχονται στις 2.181 έναντι 1.402 το 2016, αφορούσαν παράνομες χρεώσεις για τη χρήση Υπηρεσιών Πολυμεσικής Πληροφόρησης (ΥΠΠ).
Αν και το 85,1% των καταναλωτών που προσφεύγουν στον ΣτΚ δικαιώνεται, η ανεξάρτητη αρχή ζητεί από την Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων τη λήψη προληπτικών μέτρων, με βασικότερο, την τροποποίηση και τη συμπλήρωση του Κώδικα Δεοντολογίας για την Παροχή Υπηρεσιών Πολυμεσικής Πληροφόρησης, ώστε να προστατευθούν αποτελεσματικά τα δικαιώματα των καταναλωτών.
Σύμφωνα με τον ΣτΚ, το τελευταίο διάστημα, εμφανίσθηκαν νέες μορφές επιθετικών εμπορικών πρακτικών, οι οποίες συνδυάζονται με τη χρήση των smartphones και οδηγούν τους καταναλωτές, μέσα από διαρκώς εξελισσόμενες και δυναμικές εφαρμογές, στην εγγραφή τους, χωρίς τη βούλησή τους, ως συνδρομητών. Το αποτέλεσμα είναι ανεπιθύμητες χρεώσεις που επιβαρύνουν περαιτέρω τους λογαριασμούς κινητής τηλεφωνίας.
Μετά από ενδελεχή εξέταση των σχετικών αναφορών ο ΣτΚ προχώρησε σε συστάσεις προς τις εταιρείες που εφαρμόζουν αυτές τις πρακτικές, επισημαίνοντας ότι οι χρεώσεις είναι παράνομες.
Ωστόσο, από τις απαντήσεις των εταιρειών ΥΠΠ αναδείχθηκαν και πτυχές του θέματος που εγείρουν ζητήματα για τον ρόλο και των παρόχων κινητής τηλεφωνίας. ‘Oπως προκύπτει, οι πάροχοι κινητής τηλεφωνίας συμμετέχουν ενεργά στην ενεργοποίηση των ΥΠΠ, εγκρίνοντας και πιστοποιώντας εξατομικευμένα τις ΥΠΠ που παρέχονται στον καταναλωτή, λαμβάνοντας το οικονομικό αντάλλαγμα που ορίζεται στη σύμβασή τους με τους παρόχους ΥΠΠ, γεγονός που θα μπορούσε να δικαιολογήσει τη συνευθύνη τους.
Άλλωστε, αυτοί είναι οι αντισυμβαλλόμενοι των καταναλωτών τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών, μέσω του λογαριασμού των οποίων χρεώνεται το αντίτιμο για την παροχή της ΥΠΠ στον καταναλωτή.
Σημειώνεται, ότι οι Υπηρεσίες Πολυμεσικής Πληροφόρησης σχετίζονται με τη μετάδοση πληροφορίας/περιεχομένου σε δίκτυα ηλεκτρονικών επικοινωνιών. Παραδείγματα ΥΠΠ αποτελούν οι ψηφοφορίες (π.χ. ψηφοφορία για Eurovision), διαγωνισμοί, αγορά (downloading) ringtones, logos, videos, παιχνιδιών μέσω SMS, παροχή τεχνικής υποστήριξης, παιχνίδια από την τηλεόραση στα οποία συμμετέχουν οι χρήστες μέσω τηλεφώνου, υπηρεσίες πληροφόρησης (π.χ. καιρός), αστρολογία/χαρτομαντεία κ.ο.κ.
Πηγή: naftemporiki.gr