Το κλειδὶ

astraptonbiblio(Ομιλία του † Επισκόπου Φλωρίνης Αυγουστίνου Καντιώτου)

«Καθώς θέλετε ίνα ποιώσιν υμίν οι άνθρωποι,και υμείς ποιείτε αυτοίς ομοίως» (Λουκ. 6,31)

Ακούσατε, αγαπητοί μου, το ιερό και άγιο Ευαγγέλιο. Θέλω να πιστεύω, ότι αγαπάτε το Ευαγγέλιο και το διαβάζετε τακτικά, καθημερινώς. Και όχι μόνο το διαβάζετε, αλλά και προσπαθείτε να το εφαρμόσετε στη ζωή σας.

Υπάρχουν όμως άλλοι, που άμα τους πης ,Διάβασε Ευαγγέλιο, κάνουν ένα μορφασμό ειρωνείας και λένε·

– Ουφ, καημένε! Το Ευαγγέλιο ήταν για «τω καιρώ εκείνω».Τώρα πάλιωσε. Νέες ιδέες, νέα συστήματα επικρατούν στον κόσμο…

Τι έχουμε ν ἀπαντήσουμε σ αὐτούς; Δυστυχισμένοι άνθρωποι! Το Ευαγγέλιο δεν παλιώνει . Μένει αιώνιο. Όπως ο ήλιοςδέν παλιώνει, έτσι και το Ευαγγέλιο. Είνε ήλιος πνευματικός που φωτίζει τον κόσμο.Απόδειξις ότι το Ευαγγέλιο δεν παλιώνει είνε και τα σημερινά λόγια του. Τι μας λέει; «Καθώς θέλετε ίνα ποιώσιν υμίν οι άνθρωποι,και υμείς ποιείτε αυτοίς ομοίως» (Λουκ. 6, 31).

Δώδεκα λέξεις. Αλλά μέσα σ αὐτὲς τις δώδεκα λέξεις περικλείονται τα πάντα . Ο Κύριος μάςδείχνει τον τρόπο να ζήσουμε αρμονικά στην κοινωνία. Μας δίνει ένα χρυσό κανόνα, έναχρυσό κλειδί, με το οποίο λύνονται και τα δυσκολώτερα προβλήματα.Για να σας δείξω, ότι ο κανόνας αυτός είνεαιώνιος και έχει ισχύ και σήμερα και σε κάθε εποχή, αναφέρω μερικά παραδείγματα.

Τι μας λέει ο Κύριος; Προτού να κάνουμεκάτι, να ρωτάμε τον εαυτό μας. Όχι τον διεφθαρμένο εαυτό μας. Γιατί καθένας μας έχειδύο εαυτούς· έναν παλαιό άνθρωπο, παλαιόΑδάμ (ένα τίγρι και λέοντα), και έναν άγγελο.Τον άγγελο, που έχεις μέσα σου, και όχι τόνδαίμονα, πρέπει να ρωτάς. Και ο άγγελος αυτός είνε η συνείδησί σου . Ρώτησέ την προτού να ενεργήσης· Αυτό, που πας τώρα νάκάνης στον άλλο, θέλεις ο άλλος να το κάνησ ἐσένα;

Πιο συγκεκριμένα. Θέλεις, ο άλλος να πάη στο χωράφι σου και να σου κόψη τα δέντρα; Συνέβη αυτό σ ἕνα χωριό. Πήγε κάποιος τη νύχτα κ ἔκοψε όλες τις μηλιές, και το πρωί οάνθρωπος είδε το χωράφι του και έκλαιγε.Θέλεις, ο άλλος να αλλάξη τα όρια του χωραφιού σου; Θέλεις να βάλη φωτιά και να κάψητό σπίτι σου; Θέλεις να εργάζεσαι και να μήσού δίνουν το μισθό σου; Θέλεις να σε κλέψουν και να σ ἐκμεταλλευτοῦν;… Σε όλες τις ερωτήσεις αυτές θ᾽ απαντήσης· Όχι, όχι! Θα πης· Δεν θέλω να με κλέβουν, δεν θέλωνά με εκμεταλλεύωνται, δεν θέλω να με απα-τουν, δεν θέλω να πειράζουν την περιουσίαμου. Όπως λοιπόν εσύ, άνθρωπε, δεν θέλειςο άλλος να πειράζη την περιουσία σου, αλλά θέλεις όλοι να τη σέβωνται, κατά παρόμοιοτρόπο να σεβαστής κ ἐσὺ την περιουσία του άλλου.«Καθώς θέλετε ίνα ποιώσιν υμίν οι άνθρωποι, και υμείς ποιείτε αυτοίς ομοίως» .

Αλλ ἐκτὸς από την περιουσία έχουμε κάτι άλλο, πολύ ανώτερο. Και αυτό είνε η ζωή .Όλοι οι επιστήμονες να μαζευτούν, ένα μυρμηγκάκι ζωντανό δεν κάνουν. Συνεπώς, πρέπει να σεβώμαστε τη ζωή του άλλου. Και σε ρωτώ· Θέλεις, ο άλλος να πάρη μαχαίρι καίνά σε ακρωτηριάση, να σου κόψη τη μύτη, τ αὐτιά, τα πόδια, να σ ἀφήσῃ ανάπηρο; Θέλεις να σε δηλητηριάση; Θέλεις να νοθεύση τα τρόφιμα που τρως; να νοθεύση τα φάρμακα; Θέλεις να σε σκοτώση;… Όχι, δεν τα θέλεις αυτά. Όπως λοιπόν εσύ θέλεις να είνετά τρόφιμα και τα φάρμακά σου γνήσια και να σέβεται ο άλλος τη ζωή σου, έτσι κ ἐσὺ να σέβεσαι τη ζωή του άλλου.«Καθώς θέλετε ίνα ποιώσιν υμίν οι άνθρωποι, και υμείς ποι- είτε αυτοίς ομοίως» .

Εμείς οι Έλληνες όμως δεν θεωρούμε πολύτιμα μόνο αυτά· έχουμε και κάτι άλλο παραπάνω από τη ζωή και τα πλούτη. Είνε η τιμή μας. «Η τιμή τιμή δεν έχει», λέει ο λαός.Θέλεις, ο άλλος να σε συκοφαντήση και νάσέ διαβάλη; Να σε πάη στο δικαστήριο, ν᾽ απλώση το βρωμερό του χέρι πάνω στο Ευαγγέλιο, να πη ανυπόστατα πράγματα και να σέρίξη στη φυλακή; Θέλεις, να συκοφαντήση τη γυναίκα σου και το κορίτσι σου; Θέλεις, ότανλείπης, να μπη σαν φίδι στο σπίτι σου και να ατιμάση τη γυναίκα σου η την κόρη σου;…Όχι, όχι! θα πης. Ένα βροντόφωνο Όχι θ ἀκουστῇ από τα στόματα όλων. Όπως λοιπόν εσύ έχεις την αξίωσι ο άλλος να σέβεται την οικογενειακή σου τιμή, έτσι κ ἐσὺ να σέβεσαι την τιμή του άλλου.«Καθώς θέλετε ίνα ποιώσιν υμίν οι άνθρωποι, και υμείς ποιείτε αυτοίς ομοίως» .

Αλλ ὅπως, αγαπητοί μου, το νόμισμα έχει δύο όψεις, έτσι και αυτή η θεία εντολή, ο χρυσός και βασιλικός κανόνας, έχει δύο όψεις. Και η ωραιότερη όψις δεν είνε η αρνητική· είνε η θετική . Δεν θέλεις ο άλλος μόνονά μη σου κάνη κακό, αλλά θέλεις και να σούκάνη καλό. Πεινάς; θέλεις να σου δώση ψω-μι. Διψάς; θέλεις να σου δώση ένα ποτήρι νερό. Είσαι άρρωστος; θέλεις να σε επισκεφθή.Αδικείσαι; θέλεις να σε υποστηρίξη. Είσαι ορφανός η χήρα; θέλεις να σε προστατεύση.Πήγες στο δικαστήριο; θέλεις να βρεθούν άνθρωποι να σε υπερασπιστούν και να σε αθωώσουν. Πέθανε ο πατέρας σου και η μητέρα σου; θέλεις να ρθοῦν και να σε παρηγορή-σουν… Ε, αυτά που θέλεις να κάνουν σ ἐσένα, να κάνης κ ἐσὺ σ αὐτούς. «Καθώς θέλετε ίνα ποιώσιν υμίν οι άνθρωποι, και υμείς ποιείτε αυτοίς ομοίως».

Όπως βλέπετε, αυτά ίσχυαν όχι μόνο τον παλαιό καιρό, αλλά ισχύουν και σήμερα, καίθά ισχύουν πάντοτε.

Και γεννάται το ερώτημα· Εφαρμόζει ο κόσμος τα χρυσά λόγια του Χριστού σήμερα; Δεν τα εφαρμόζει . Όλοι έγιναν φίλαυτοι, ιδιοτελείς, συμφεροντολόγοι. Κέντρο της ζωής έχουν τον εαυτό τους, το σπίτι τους, τα παι-δια τους, την οικογένειά τους· πέρα από αυτά δεν τους ενδιαφέρει τίποτε άλλο.

Κάθεσαι το μεσημέρι και τρως. Σε ρωτώ· την ώρα που έχεις στρωμένο το τραπέζι, σκέπτεσαι ότι υπάρχει στη γειτονιά ένας πεινασμένος; Πέντε πιάτα έχεις στο τραπέζι σου;Καν τα έξι· θα τα ευλογήση ο Θεός. Έρχεταιο βαρύς χειμώνας, με τα κρύα με τους πάγους με τα χιόνια, κ ἐσὺ έχεις στο σπίτι σουσεντούκια με ρούχα, σκεπάσματα και βελέντζες, διπλά και τριπλά. Για σκέψου· κάπου αλλού υπάρχουν άνθρωποι που τουρτουρίζουν.

Είσαι Χριστιανός και πιστεύεις στο Χριστό; Ο σατανάς λέει· Όλα για τον εαυτό σου, τίποτε για τον άλλο. Ο Χριστός λέει· Όλα για τον άλλο, τίποτε για τον εαυτό μας. Αυτός είνε ο νόμος που υποδεικνύει ο Χριστός μας.Όχι όμως μόνο τα άτομα και οι οικογένειες, αλλ οὔτε και επί διεθνούς πεδίου εφαρμόζεται ο λόγος αυτός. Αν είχα δικαίωμα, θα πήγαινα εκεί που συνεδριάζουν τα ΗνωμέναΈθνη και θα έγραφα με φωτεινούς λαμπτήρες· Ω μεγάλα και ισχυρά έθνη, Αμερική Αγγλία Γερμανία…, «καθώς θέλετε ίνα ποιώσιν υμίν οι άνθρωποι, και υμείς ποιείτε αυτοίς ομοίως» . Θέλετε να μπουν άλλοι στη χώρα σαςκαί να την καταλάβουν; Ε, όπως εσείς δένθέλετε να πειράξουν τα σύνορά σας, έτσι κ ἐσεῖς μην πειράζετε τα σύνορα των άλλων.

Το εφαρμόζουν; Κάθε άλλο. Δεν εφαρμόζεται ο νόμος του Χριστού μας. Ένας άλλοςνόμος βασιλεύει σήμερα· ο νόμος της ζούγκλας , «Το μεγάλο ψάρι τρώει το μικρό». Δεν επικρατεί το δίκαιο και η ηθική, αλλά η βία, ηπυγμή, το ξίφος.

Αλλά, αδελφοί μου, ας μην απελπιστούμε .Αν δεν υπήρχε Θεός, τότε έπρεπε ν ἀπελπιστοῦμε. Παραπάνω κι από την Αμερική κι απότά Ηνωμένα Έθνη υπάρχει ο Θεός ο παντοδύναμος. Ο προστάτης των ορφανών και τώνχηρών. Ο προστάτης κάθε μικρού έθνους. Ο προστάτης και του δικού μας μικρού έθνους.Ο προστάτης μας, που κάνει θαύματα. Εμείς δεν πιστεύουμε στους μεγάλους. Πιστεύουμε στον Κύριον ημών Ιησούν Χριστόν, στη νυπεραγία Θεοτόκο. Και πιστεύουμε, ότι αργάή γρήγορα θα πάψη ο κόσμος να κυβερνάται με το νόμο της ζούγκλας, και θα κυβερνηθή με το νόμο του Χριστού μας. Όλοι θα εφαρ-μόσουν το χρυσό κανόνα. Όλοι θα βρουν το χρυσό κλειδί . Και χρυσό κλειδί, που λύνει όλα τα προβλήματα του κόσμου, τα προσωπικά,τα οικογενειακά, τα κοινωνικά, τα διεθνή, είνε ο λόγος του Ευαγγελίου «Καθώς θέλετε ίνα ποιώσιν υμίν οι άνθρωποι, και υμείς ποι- είτε αυτοίς ομοίως».

 

(†) επίσκοπος Αυγουστίνος

Απομαγνητοφωνημένη ομιλία, η οποία έγινε στο Μεσόβουνο – Εορδαίας την 5-10-1975.

Κυριακή B΄ Λουκά – Το κλειδὶ.

Πηγή: askitikon.eu