Το αλατάκι…
27 Νοεμβρίου 2009
Ένας αμερικανός συγγραφέας, προσπαθώντας να εξηγήσει σε τί οφείλεται η φοβερή κρίση που περνάει ο θεσμός της οικογένειας -ιδιαίτερα στην Αμερική- είπε την έξης: «εξυπνάδα»: «Όλα είναι αποτέλεσμα της συνωμοσίας πού έκανε τον άνδρα και την γυναίκα δέσμιους της χριστιανικής εφεύρεσης, πού λέγεται γάμος»!
Τρομάζει κανείς με το ξετσίπωτο άναποδογύρισμα της πραγματικότητας, πού κάνει ο δήθεν «πνευματικός» αυτός άνθρωπος!
Άλλά, ας μην αφήνουμε τον αμερικάνο να λέει τις εξυπνάδες του. Και ας τον ερωτήσουμε:
– Ώστε, για την κρίση της οικογένειας, πού παρατηρείται σήμερα, φταίει το ότι με τον γάμο δημιουργούνται οικογένειες; Ώστε λύση του προβλήματος και της κρίσης, είναι να πάψουμε να έχουμε οικογένειες; Είναι λογική αυτή; Είναι σοβαρότητα;
Το σωστό θα το βρούμε, μόνο αν αναποδογυρίσουμε τα λόγια του και ειπούμε:
«Η κρίση πού περνάει ο θεσμός της οικογένειας είναι αποτέλεσμα της συ-νωμοσίας, πού έκανε τον άνδρα και την γυναίκα δέσμιους της ανθρώπινης επινόησης, πού λέγεται διαζύγιο»!
Στην χώρα μας, δόξα τώ Θεώ, ακόμη, στην συντριπτική τους πλειοψηφία, οι άνθρωποι τελούν εκκλησιαστικό γάμο.
Δυστυχώς, όμως, οί περισσότεροι βλέπουν τον γάμο σαν μια κοσμική εκδήλωση. Με τον τρόπο πού ενεργούν και συμπεριφέρονται, δίνουν την εντύπωση να θεωρούν, ότι ΤΟ ΜΟΝΟ πού τους μένει από αυτή την «τελετή» είναι οι φωτογραφίες, πού είναι μεν συναισθηματικά απαραίτητες, αλλά δεν αποτελούν και εγγύηση της μελλοντικής οικογενειακής ευτυχίας!
Έχουμε και από τον γάμο της Κανά «φωτογραφίες», τις θαυμάσιες βυζαντινές εικόνες, πού παριστάνουν το γεγονός. Σίγουρα, όμως, ο Χριστός δεν παρέστη ΜΟΝΟ γι΄ αυτόν τον λόγο στον γάμο της Κανά! Παρέστη, για να ευλογήσει και να αγιάσει την ένωση δύο ανθρώπων, πού αποφάσισαν να μοιραστούν την ζωή τους.
Αλλά, τί σημαίνει, ότι ο Χριστός ευλογεί κάτι και το αγιάζει;
Άραγε, η ευλογία του Χριστού δίδεται απλώς «γιά το καλό», όπως «γιά το καλό»… κρεμάμε σκόρδο στο αυτοκίνητο μας;
Όχι. Ευτυχώς, όχι. Η ευλογία του γάμου είναι κάτι το πολύ σοβαρό. Είναι μυστήριο. Μεγάλο μάλιστα μυστήριο. Δίδεται για να γίνει η ένωση δυο ανθρώπων ΚΑΤΑ ΤΟ ΘΕΛΗΜΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΥΔΟΚΙΑ ΤΟΥ ΘΕΟΥ. Δηλαδή, όπως την θέλει ο Θεός και όπως αρέσει στον Θεό. Δίδεται, για να πάρει αύτη η ένωση την Χάρη του Θεού. Και η Χάρη του Θεού δεν είναι απλώς… αλατάκι, που νοστιμίζει το φαγητό· αλλά μια τροφή, που δίνει στον άνθρωπο Ζωή. Χωρίς αυτήν την Χάρη, χωρίς αυτή την «τροφή», κάθε εκδήλωση της ζωής του ανθρώπου είναι «νεκρή»· στερείται την Πνοή της Αληθινής Ζωής, πού είναι ο Χριστός!
Γι΄ αυτό και η απόσταση μεταξύ ενός ζευγαριού, πού «τραβιέται» στην ζωή χωρίς την ευλογία του γάμου και ενός ζευγαριού, πού ευλογήθηκε και ΖΕΙ μέσα στην Εκκλησία είναι χαώδης! Τόσο χαώδης, όσο χαώδης είναι και η απόσταση του απλού ψωμιού και κρασιού από τον Ευλογημένο Άγιο Άρτο και τον Άγιο Οίνο, δηλαδή από το Σώμα και το Αίμα του Χριστού! Άλλο γάμος κατά Θεόν. Και άλλο, εντελώς άλλο, η μή ευλογημένη σχέση, η πορνεία.
Σε κάθε σχέση έξω από τον γάμο ή πριν τον γάμο, ο Χριστός δεν εχει καμμία θέση. Είναι απών.
Και ότι γίνεται αντίθετα στο θέλημα του Χριστού, δεν δίνει ζωή· ούτε είναι αρχή καλής ζωής. Αντίθετα, φθείρει. ΜΟΝΟ ΦΘΕΙΡΕΙ. Και ζημιώνει. Και ψυχολογικά κουράζει. Και προετοιμάζει ένα ακόμη διαζύγιο!
Πηγή: Αρχιμ. π. Βαρνάβα Λαμπόπουλου, Όχι μόνο για Φωτογραφίες, Τριμηνιαία Έκδοσις της Ιεράς Μητροπόλεως Καστοριάς «Άγιος Μηνάς», σελ. 18-19, έτος η΄, τεύχος 40, Ιούλιος-Σεπτέμβριος 2009