Στην κεντρική αίθουσα του Ευρωκοινοβουλίου το «Άγιον Όρος» του Ευθύμιου Βαρλάμη.
24 Μαρτίου 2013
Τη μυσταγωγία της Αγιορείτικης ζωής και τις πανανθρώπινες αξίες που μεταδίδει η Αθωνική Πολιτεία θα μεταφέρει στην καρδιά της ΕΕ η πολύμορφη συλλογή του διεθνώς καταξιωμένου ζωγράφου και αρχιτέκτονα Ευθύμιου Βαρλάμη, «Άγιον Όρος».
Η έκθεση θα παρουσιαστεί από τις 25 Μαρτίου, στην κεντρική αίθουσα του Ευρωκοινοβουλίου, με πρωτοβουλία της αντιπροέδρου του Ευρωκοινοβουλίου, Άννυς Ποδηματά.
Πρόκειται για ένα πολύμορφο βιωματικό έργο, που παρουσιάζει την Αθωνική Πολιτεία -εκεί όπου διατηρείται ζωντανό, μέχρι τις μέρες μας, το πανάρχαιο πνεύμα του Ελληνισμού και οι αξίες της χριστιανικής πίστης- συνεχίζοντας ουσιαστικά την φιλοσοφική παράδοση της Ακαδημίας του Πλάτωνα και του Λυκείου του Αριστοτέλη.
Η έκθεση περιλαμβάνει πίνακες ζωγραφικής, μεγάλων διαστάσεων, εγκαταστάσεις και γλυπτά, σε μία πρωτότυπη σκηνοθεσία. Τα Αθωνικά μοναστήρια, μέσα στην χρωματική πανδαισία των έργων του Βαρλάμη, ομολογουμένως συνεπαίρνουν τον καθένα και τον «αποσπούν, τον κλέβουν» από τον κόσμο των επιγείων. Στην περίπτωση του Βαρλάμη, η Τέχνη έχει το χάρισμα να μιλά μια γλώσσα άμεση, διαπεραστική, έχει το χάρισμα της «ομιλούσας σιωπής» που εκφωνείται με «χρωματικούς τόνους». Γι` αυτό οι ζωγραφικές επιφάνειές του «κερδίζουν» τα αισθήματα, ενώ η αρχιτεκτονική των μοναστηριών ταξιδεύει, ψέλνοντας τροπάρια ωραιότητας.
Μιλώντας για τον πιο σημαντικό θησαυρό της Ευρώπης, όπως χαρακτηρίζει το Άγιον Όρος, ο Ευθύμιος Βαρλάμης τονίζει ότι η αξία του επιβεβαιώνεται στο πέρασμα των αιώνων, ενώ αποτελεί «παράδειγμα για τους νέους της Ευρώπης, που η πολιτική δεν μπορεί να τους ικανοποιήσει μόνο με την εξασφάλιση εργασίας στην βιομηχανική παραγωγή».
«Με την έκθεση Άγιον Όρος, ένα σχέδιο ειρήνης όπως το ονομάζω, θέλω να παρουσιάσω αυτή την ομορφιά της ισορροπίας του ανθρώπου με τη φύση, και της καλλιτεχνικής σύνθεσης της αρχιτεκτονικής με το θαυμάσιο τοπίο του Άθωνα”, τονίζει. “Η αρχιτεκτονική διαμόρφωση, τα μοναστήρια, οι σκήτες και γενικά το φυσικό περιβάλλον του Αγίου Όρους είναι ενταγμένα σε μία πολεοδομική πραγματικότητα, όπου η φύση και οι μοναχοί εκφράζουν αυτό το αίσθημα του ωραίου και το ωραίο είναι, όπως γράφει και ο Πλωτίνος, κοντά στο Θεό. Με το έργο αυτό η Ελλάδα επαναφέρει στον επίκαιρο ευρωπαϊκό διάλογο τις ουσιαστικές αφετηρίες και τα θεμέλια του κοινού ευρωπαϊκού οικοδομήματος».
Σε μήνυμά του, με αφορμή την έκθεση, ο πρωθυπουργός, Αντώνης Σαμαράς δήλωσε-μεταξύ άλλων: «Στην εποχή που βιώνουμε, μια εποχή κρίσης οικονομικής, αλλά και ηθικών αξιών, η Τέχνη, μεταξύ άλλων, προσφέρει ελπίδα, δημιουργικότητα και πνευματική δύναμη. Δηλαδή πρότυπα ήθους. Κυρίως όταν η Τέχνη αγκαλιάζει την παράδοση και την άσβεστη πίστη στην Ορθοδοξία. Όλα αυτά αντιπροσωπεύονται στην έκθεση «Το Άγιον Όρος», του διεθνούς φήμης Έλληνα της διασποράς, ζωγράφου και αρχιτέκτονα καθηγητή Ευθυμίου Βαρλάμη».
Η έκθεση «Άγιον Όρος», που πραγματοποιείται στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο με την υποστήριξη της Ελληνικής κυβέρνησης, παρουσιάστηκε με μεγάλη επιτυχία στην Αυστρία το 2007) και στην Ελλάδα το 2008 και το 2010.
Το συντονισμό και την οργάνωση της έκθεσης, που μετά το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο σχεδιάζεται η παγκόσμια περιοδεία της στην Ευρώπη, την Αμερική και την Αυστραλία, έχει αναλάβει το Πειραματικό Εργαστήρι Βεργίνας, που ιδρύθηκε το 1980 με την υποστήριξη και καθοδήγηση του Ευθύμιου Βαρλάμη.
Λίγα λόγια για τον Ευθύμιο Βαρλάμη
Ο ζωγράφος, γλύπτης, αρχιτέκτονας και παιδαγωγός, Ευθύμιος Βαρλάμης γεννήθηκε στη Βέροια και τα τελευταία 50 χρόνια ζει στην Αυστρία. Η δεύτερη πατρίδα τον τίμησε το 2009, με το “Σταυρό Τιμής για Επιστήμη και Τέχνη”, ως δείγμα ευγνωμοσύνης για το καινοτόμο Μουσείο Τέχνης Kunstmuseum Waldviertel, ένα από τα μεγαλύτερα της Αυστρίας, που ίδρυσε ο ίδιος.
Ο Βαρλάμης είναι ο δημιουργός της θεωρίας της “Προαρχιτεκτονικής” και της “Σχολής των Αισθήσεων”, που για πρώτη φορά παρουσίασε στο Γερμανικό Μουσείο Αρχιτεκτονικής (D.A.M.) της Φρανκφούρτης στην έκθεσή του “Une cite imaginaire”. Στην έκθεσή του “Το τέλος της Ατλαντίδας – Αρχιτεκτονικές Ουτοπίες”, στο Grand Palais, στο Παρίσι, υποστήριξε την αναγκαιότητα της σύνδεσης της μεταβιομηχανικής κοινωνίας με την οργανική πραγματικότητα της φύσης. Το 1993 στο Convention Center της Νέας Υόρκης έκανε διεθνή επιτυχία την ιδέα της “Θεραπευτικής Αρχιτεκτονικής”.
Το μεγάλο project “Αλέξανδρος 2.000”, που περιλαμβάνει περισσότερα από 1500 έργα, παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το Σεπτέμβρη του ’97 στη Θεσσαλονίκη Πολιτιστική Πρωτεύουσα και συνεχίζει να περιοδεύει, μέχρι σήμερα, σε μουσεία και πινακοθήκες σε όλο τον κόσμο.