Συζήτηση στρογγυλής τραπέζης της 4ης ημέρας του Συνεδρίου «Μετανθρωπισμός και Τεχνητή Νοημοσύνη»
22 Νοεμβρίου 2024
Συνεχίστηκαν την Πέμπτη 21 Νοεμβρίου 2024, για τέταρτη ημέρα στο ξενοδοχείο Divani Caravel στην Αθήνα, οι εργασίες του Διεθνούς Επιστημονικού Συνεδρίου με τον τίτλο «ΜΕΤΑΝΘΡΩΠΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΗΤΗ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗ (PHAICON 2024)» που διοργανώνει το Ινστιτούτο «Άγιος Μάξιμος ο Γραικός» σε συνεργασία με το Γραφείο της Ορθόδοξης Εκκλησίας στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Γραφείο Ρεπορτάζ: οpe.gr / Φωτογραφίες: Νίκος Χαλκιόπουλος
Παρακολουθήστε τη συζήτηση στρογγυλής τραπέζης:
Στο τέλος των εργασιών της τέταρτης ημέρας, διεξήχθη συζήτηση στρογγυλής τραπέζης για τον Μετανθρωπισμό. Συντονιστής της συζήτησης ήταν ο Adrian Lemeni (Καθηγητής, Παν/μιου Βουκουρεστίου) και συζήτησαν οι: Dr Jay Richards (Διευθυντής και Ανώτερος Ερευνητικός Συνεργάτης, The Heritage Foundation, Ουάσινγκτον), ο Αρχιμανδρίτης Εφραίμ (Καθηγούμενος Ιεράς Μεγίστης Μονής Βατοπαιδίου Αγίου Όρους), ο Αρχιμανδρίτης Πέτρος (Καθηγούμενος Ιεράς Μονής Τιμίου Προδρόμου Έσσεξ), ο π. Νικόλαος Λουδοβίκος (Καθηγητής, Παν/μιου Ιωαννίνων) και ο David Bradshaw (Καθηγητής, Παν.μιου Κεντάκι).
Ο προεδρεύων κ. Lemeni, ξεκίνησε με ευχαριστίες στους διοργανωτές που του έδωσαν τη δυνατότητα για το συντονισμό της συζήτησης.
Έδωσε πρώτα τον λόγο στον Καθηγούμενο της Ιεράς Μονής Τιμίου Προδρόμου Έσσεξ αρχμ. Πέτρο. Ο καθηγούμενος τόνισε ότι πολλοί ομιλητές μίλησαν για το θέλημα του ανθρώπου και ότι η χρήση της τεχνολογίας εξαρτάται από το πόσο θεραπευμένο είναι το θέλημα του ανθρώπου και πόσο είναι αυτό ταυτισμένο με τον Θεό. Ανέφερε ακόμη ότι ο άνθρωπος κατέχεται από το νόμο της αμαρτίας, την οποία και θεωρεί φύση του, ενώ σημείωσε ότι η Εκκλησία και η παράδοσή μας έχει απαντήσεις. Υπογράμμισε ότι “δεν θέλουμε να δώσουμε εντύπωση σεσωσμένων, που κοιτάμε τους άλλους περιφρονητικά. Απλώς εάν βρήκαμε λιμάνι στην Εκκλησία, γιατί να μην μιλήσουμε στους αδερφούς μας που ταλανίζονται από τα κύματα της ζωής;“.
Έπεται ο προεδρεύων έδωσε το λόγο στον Dr Jay Richards. Ο ομιλητής τόνισε ότι ο θάνατος είναι ο εχθρός τόσο για τους επικριτές όσο και για τους ίδιους τους μετανθρωπιστές. Συμπλήρωσε ακόμη ότι αυτή η αίσθηση, ότι ο θάνατος είναι ο εχθρός, είναι στην ουσία του χριστιανικού κηρύγματος. Τόνισε ακόμη ότι η Ιατρική τεχνολογία απαντά στην επούλωση μιας πληγής και γι’ αυτό τη θεωρούμε καλή. Σημείωσε ακόμη ότι ένας ριζοσπαστικός μετανθρωπιστής μπορεί να εμπνευστεί μια ριζική ιατρική τεχνολογία που να βοηθά στη θεραπεία. Μπορεί με άλλα λόγια να υπάρχει ένα κακό κίνητρο αλλά να φτιαχτεί κάτι καλό. Κατέληξε λέγοντας ότι δεν πρέπει απλώς να είμαστε επικριτές αλλά να έχουμε μια εναλλακτική.
Έπειτα τον λόγο πήρε ο καθηγητής David Bradshaw. Ο καθηγητής ανέφερε ότι ο όρος “Τεχνητή Νοημοσύνη” είναι παραπλανητικός γιατί δεν υπάρχει νοημοσύνη. Ανέφερε το παράδειγμα του ChatGPT για να σημειώσει αυτό που θεωρούμε ό,τι πιο κοντινό σε μια μορφή Τεχνητής Νοημοσύνης, είναι ένα αλγόριθμος που απαντάει με βάσει τα δεδομένα που έχει τροφοδοτηθεί. Αυτό τόνισε δεν είναι νοημοσύνη. Προς το τέλος της σύντομης εισήγησής του ανέφερε ότι υπάρχει κάτι στο διαδίκτυο που τείνει εγγενώς να απομονώνει τον έναν άνθρωπο από τον άλλο. Υπογράμμισε ότι το καλύτερο αντίδοτο στην Τεχνητή Νοημοσύνη είναι η ανθρώπινη επαφή και συμπλήρωσε ότι η Εκκλησιά είναι σε προνομιακή θέση ως προς αυτό.
Ο κ. Lemeni έδωσε στη συνέχεια τον λόγο στον π. Νικόλαο Λουδοβίκο. Ο π. Νικόλαος ανέφερε ότι την Τεχνητή Νοημοσύνη την κάνουν επικίνδυνη δυο εξελίξεις. Η πρώτη είναι σε επίπεδο φύσεως: εάν δηλαδή μπορεί η φύση να μας υπαγορεύσει κανόνες και πρακτική. Ανέφερε ότι στον Διαφωτισμό επικράτησε η άποψη ότι η φύση αφορά την ιδιοκτησία και την ιδιωτική χρήση του ανθρώπου πάνω σ’ αυτή. Η δεύτερη είναι στο επίπεδο της θέλησης: η θέληση είναι εκστατική, μας βγάζει από τον εαυτό για να συναντήσουμε το Θεό. Ο π. Νικόλαος ανέφερε ότι επίσης στον Διαφωτισμό αυτή η θέληση κατέληξε να πάρει χαρακτήρα αυτονομίας και έλαβε αυθυπερβατικό χαρακτήρα. Το συμπέρασμα του ομιλητή ήταν ότι στη σημερινή εποχή ο άνθρωπος έχει μια φύση που την κάνει ότι θέλει και μια θέληση με διαρκή αυθυπέρβαση και τόνισε ότι αυτές οι εξελίξεις σε συνδυασμό με την Τεχνητή Νοημοσύνη κάνει τα πράγματα επικίνδυνα. Υπογράμμισε ότι επικίνδυνη δεν είναι η Τεχνητή Νοημοσύνη ή η βιοτεχνολογία, αλλά η θεωρία περί θέλησης.
Τέλος τον λόγο πήρε ο Καθηγούμενος της Ιεράς Μεγίστης Μονής Βατοπαιδίου γέροντας Εφραίμ. Ο Γέροντας αναφέρθηκε στο θέλημα μέσα από μια προσωπική ιστορία και είπε ότι η τελική πτώση του ανθρώπου είναι να ζει με τον εγωισμό του. Επεσήμανε επίσης ότι το πνεύμα του κόσμου αυτού είναι σχετικό με την ευφυΐα, όμως ο Χριστιανός επαινεί την πνευματική γνώση. ο Γέροντας τόνισε ότι προβληματίστηκε καθώς όλες αυτές οι εξελίξεις γίνονται χωρίς Θεό και αυτό είναι το ανησυχητικό. Υπογράμμισε ακόμη ότι σήμερα διαδίδεται στον άνθρωπο να ξεχάσει τον Θεό, εν ονόματι πολλών πραγμάτων.
Ακολούθησε γόνιμος διάλογος σχετικά με τον πνευματικότητα, το θέλημα και τη σχέση τους με την Τεχνητή Νοημοσύνη.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
4η ημέρα εργασιών του Διεθνούς Επιστημονικού Συνεδρίου «Μετανθρωπισμός και Τεχνητή Νοημοσύνη»
Η έναρξη του Διεθνούς Επιστημονικού Συνεδρίου «Μετανθρωπισμός και Τεχνητή Νοημοσύνη» στην Αθήνα (ΒΙΝΤΕΟ – ΦΩΤΟ)
Η δεύτερη ημέρα του Διεθνούς Επιστημονικού Συνεδρίου «Μετανθρωπισμός και Τεχνητή Νοημοσύνη» (ΒΙΝΤΕΟ – ΦΩΤΟ)
3η ημέρα εργασιών του Διεθνούς Επιστημονικού Συνεδρίου «Μετανθρωπισμός και Τεχνητή Νοημοσύνη» (ΒΙΝΤΕΟ)
Συζήτηση στρογγυλής τραπέζης στο Συνέδριο «Μετανθρωπισμός και Τεχνητή Νοημοσύνη» (ΒΙΝΤΕΟ-ΦΩΤΟ)