Ο γέροντας Ιωσήφ ο Ησυχαστής ως συνεχιστής του Μοναχικού Πολιτεύματος
5 Οκτωβρίου 2023
Ο μοναχός συνεχίζει το έργο του μάρτυρα. Με το τέλος των διωγμών οι μοναχοί αποδεικνύονται οι νέοι χαρισματούχοι, οι οποίοι απαρνούμενοι τον κόσμο εγκαινιάζουν μία διαρκή και ασταμάτητη μαρτυρική ζωή. Αναφέρεται στον βίο του Μεγάλου Αντωνίου ότι παρά τη θερμή του επιθυμία, δεν αξιώθηκε να μαρτυρήσει. Έτσι αναχωρεί για την έρημο, υποβάλλοντας στον ευατό του ένα άλλο «αιματηρό» μαρτύριο, αυτό της συνειδήσεως. Με το μαρτύριο αυτό οι μοναχοί κάθε εποχής επιζητούν και στοχεύουν στην εν Χριστώ τελείωσή τους.
Στην παράδοση της Εκκλησίας μας το μαρτύριο του αίματος θεωρήθηκε ισάξιο του μυστηρίου του Βαπτίσματος. Παρόμοια και η μοναχική πολιτεία με το συνεχές μαρτύριο της συνειδήσεως θεωρήθηκε δεύτερο βάπτισμα. Στο μαρτύριο του αίματος μπορούσε να οδηγηθεί ο κάθε πιστός, κάποτε κατά τρόπον υποχρεωτικό. Στο μαρτύριο της συνειδήσεως απαιτείται ελεύθερη και ενσυνείδητη συγκατάθεση, γιατί, όπως μας διαβεβαίωσε ο Χριστός «ου πάντες χωρούσι τούτον, αλλ΄ οις δέδοται» (Ματθ. 19,11).
Έζησε σε μια εποχή πραγματικής πνευματικής ξηρασίας. Δέχεται την θεία κλήση για τη μοναχική ζωή και εγκαθίσταται στο Άγιον Όρος αναζητώντας απλανή οδηγό και γέροντα, για να τον μυήσει στα μυστικά μονοπάτια του ασκητικού βίου και της γνήσιας ησυχαστικής παράδοσης. Ό αγώνας είναι κουραστικός και επίπονος. Οι αναζητήσεις του και όσα διδάσκεται μυστικώ τω τρόπω από τη θεία χάρη, υπερβαίνουν κατά πολύ αυτά που συναντά στους τότε μοναχούς του Άγιου Όρους. Τα χρόνια εκείνα στο Άγιον Όρος η πνευματική ζωή περιοριζόταν στο εργόχειρο και στην τέλεση των βασικών ακολουθιών. Η αδιάλειπτη προσευχή του Ιησού και η εκζήτηση της θεωρίας διά της πράξεως εθεωρείτο πλάνη. Η καρδία του δεν ησυχάζει. Έστω και υπό αυτές τις συνθήκες ταπεινώνεται και μπαίνει κάτω από υπακοή. Μόνο μετά την κοίμηση του γέροντά του, του απλού γέροντα Εφραίμ του βαρελά, έχει πια την ευλογία να δημιουργήσει δική του συνοδεία.
Το καθημερινό του πρόγραμμα, μέχρι της τελευταίας του πνοής, περιελάμβανε ολονύκτιες αγρυπνίες (8 μέχρι 10 ώρες), αυστηρότατη νηστεία, εγκράτεια, σιωπή, ακτημοσύνη, αγόγγυστη υπομονή στις θλίψεις και στις δοκιμασίες. Με τον τρόπο αυτό έγινε μόνιμο κτήμα του η νοερά και καρδιακή προσευχή συνοδευόμενη από πύρινα δάκρυα υπέρ όλου του κόσμου. Με σκληρό αγώνα και άσκηση της αρετής της αγάπης και ταπεινοφροσύνης, υπερέβη τους νόμους της ανθρωπίνης φύσεως, έγινε θείας φύσεως κοινωνός, θεατής αθεάτων μυστηρίων.
Δεν επεδίωξε ποτέ την απόκτηση υποτακτικών. Παραμένει τελικά κοντά του ένας πολύ μικρός αριθμός (έξι μοναχοί), οι οποίοι με αγάπη και αφοσίωση ακολουθούν πιστά το αυστηρό του πρόγραμμα. Σε αυτούς αφήνει ως ιερά παρακαταθήκη, τη νήψη, τη νοερά και καρδιακή προσευχή, τη συνεχή θεία μετάληψη, την άκρα συγκατάβαση στην ανθρώπινη αδυναμία.
Με την όσιακή του κοίμηση, ο ατίμητος αυτός θησαυρός των βιωμάτων και των εμπειριών του Γέροντα Ιωσήφ του Ησυχαστή μοιράστηκε σε όλο σχεδόν το Άγιον Όρος, στην Ελλάδα, στην Αμερική, στον Καναδά και στην Κύπρο, προσφέροντας γεύση και άρωμα γνήσιας αγιοπνευματικής παράδοσης, δηλαδή νόημα ζωής, στον σύγχρονο άνθρωπο.
Πηγή: Περιοδικό Παράκληση, Διμηνιαία έκδοση Ιεράς Μητροπόλεως Λεμεσού, Τεύχος 50ο, Σεπτέμβριος – Οκτώβριος 2009, Πρωτοπρεσβύτερου Νικόλαου Χριστοδούλου, Σελ. 13-14