Οικολογία & Κλιματική Κρίση, Αρχιτεκτονική & Περιβάλλον (χλωρίδα-πανίδα)

” H εμπλοκή είναι μία και τα αίτια πολλά “

20 Μαρτίου 2023

” H εμπλοκή είναι μία και τα αίτια πολλά “

Η σιδηροδρομική τραγωδία, της 28ης Φεβρουαρίου 2023 στην Κοιλάδα των Θεσσαλικών Τεμπών με τους 57 μέχρι σήμερα ( 18 / 3 / 2023 ) νεκρούς συνανθρώπους μας, επιβεβαιώνει τα λόγια ενός μακαρίτη και αγνού ανθρώπου, από το χωριό Ματαράγκα Καρδίτσας που έλεγε :

” …. η εμπλοκή είναι μία και τα αίτια πολλά  “.

Σίγουρα, τα αίτια και οι παραλήψεις είναι πολλές, εμείς ως Ορθόδοξοι Χριστιανοί δεν πρέπει να κατακρίνουμε κανέναν!

Υπάρχει όμως και η άλλη όψη του νομίσματος… η συνδρομή του σιδηροδρόμου στην ανάπτυξη της Θεσσαλίας.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Οι ” Θεσσαλικοί Σιδηρόδρομοι ” 1884 – 1955 ήταν το πρώτο σε μήκος σιδηροδρομικό δίκτυο στην Ελλάδα και το πρώτο μηχανοκίνητο μέσο μεταφορών στην Θεσσαλία.

Το Παράρτημα του Μορφωτικού Ιδρύματος της Εθνικής Τράπεζας στην Θεσσαλονίκη, συνδιοργάνωσε με το Μουσείο Φωτογραφίας Καλαμαριάς ” Χρήστος Καλεμκερής ” το έτος 2006, έκθεση φωτογραφίας αφιερωμένη στους Θεσσαλικούς Σιδηροδρόμους.

Έμπνευση, του τότε πρωθυπουργού Χαρίλαου Τρικούπη ( Κυβέρνηση 1882 ) ήταν η δημιουργία σιδηροδρομικού δικτύου στην Ελλάδα, ο ίδιος εγκαινίασε το έτος 1893 την Διώρυγα της Κορίνθου, και συνέλαβε την ιδέα ζεύξης  Ρίου – Αντιρρίου με γέφυρα, κάτι που υλοποιήθηκε μετά από έναν και πλέον αιώνα το έτος 2004.

Σε ένδειξη ελάχιστης τιμής, η ονομασία της ανωτέρω καλωδιωτής γέφυρας φέρει το όνομα του.

Αρχικά και η κίνηση των τρένων στην Θεσσαλία γινόταν με ατμομηχανές, περνώντας όμως τα χρόνια εισήλθαν νέες τεχνολογίες στην κίνηση και την διαχείριση του σιδηροδρομικού έργου.

Οι σημερινές ανάγκες τροποποίησαν πρακτικές του παρελθόντος σε όλα τα επίπεδα.

Μια αλλαγή που κρίθηκε αναγκαία ήταν και η κατάργηση κάποιων σιδηροδρομικών σταθμών και η δημιουργία νέων.

Ο παλαιός Σιδηροδρομικός Σταθμός  Φαναρίου Καρδίτσας που δεν λειτουργεί εδώ και χρόνια, βρίσκεται δίπλα από την επαρχιακή οδό Καρδίτσας – Αργιθέας ( διαδρομή Καρδίτσα – Μουζάκι ), πλησίον του χωριού Κόμπελος ( Δήμος Μουζακίου – τοπική κοινότητα Φαναρίου ).

Ο Σ /Σ  Φαναρίου έχει μια ιστορία, δημιουργήθηκε με κόπους και αγωνίες, στήριξε την τοπική οικονομία και έδωσε ” φτερά ” στους κατοίκους να ανοιχτούν σε έναν άγνωστο μέχρι το τέλος του 19ου αιώνα κόσμο και να προοδεύσουν.

Η σημερινή εικόνα, ενός κτιρίου που δεν ” έχει μείνει τίποτε όρθιο “… ακόμα και η πινακίδα με την ονοματοδοσία του κτιρίου απουσιάζει, δεν μας τιμά!

Η Περιφέρεια Θεσσαλίας, μπορεί  να αλλάξει αυτήν την ” λυπηρή εικόνα ” των κτηριακών εγκαταστάσεων του παλαιού Σιδηροδρομικού Σταθμού Φαναρίου Καρδίτσας, και να αξιοποιήσει τον χώρο προς όφελος των κατοίκων της ευρύτερης περιοχής.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Κείμενο – Φωτογραφίες : Σπύρος Θεοδ. Κουτσοχρήστος