“Η Κοίμηση της Θεοτόκου” – Εκπομπή Καρδιακός Λόγος – Πεμπτουσία TV #36
17 Αυγούστου 2022
Συζητώντας με τον Πανιερώτατο Μητροπολίτη Λεμεσού κ. Αθανάσιο, με βάση την Ευαγγελική Περικοπή κάθε Κυριακής, εξερευνούμε δρόμους προς την πνευματική “βαθιά” καρδιά, τον εσωτερικό άνθρωπο, το κέντρο της προσωπικότητός του, τα ίχνη της παρουσίας του Κυρίου μέσα μας.
Συντονίζει ο Νικόλαος Γκουράρος.
8500 ενορίες στην Ελλάδα και από αυτές πάνω από 2000 τιμούν της Παναγίας. Γιατί το Πρόσωπο της Παναγίας είναι τόσο αγαπητικό και περνάει μέσα στην ψυχή του ανθρώπου;
Γιατί η Παναγία ήταν η αιτία να κατέβει ο Θεός στην γη; Πως είλκυσε τον Θεό;
Περιγράψτε μας, το γεγονός της Κοιμήσεως σας παρακαλώ μέσα από την εικόνα της Κοιμήσεως της Θεοτόκου που θα προσκυνήσουμε και φέτος στις Εκκλησίες μας.
Γιατί ο Χριστός στην εικόνα της Κοιμήσεως κρατάει ψηλά στα χέρια του την Παναγία ως μικρό κορίτσι; Τι συμβολίζει;
Μας λέει ο Άγιος Σιλουανός ότι η Παναγία δεν παράδωσε στην Αγία Γραφή ούτε τις σκέψεις της, ούτε την αγάπη της στον Θεό και Υιό αυτής, ούτε την στεναχώρια τις οδύνες της ψυχής της τον καιρό της σταύρωσης γιατί και πάλι δεν θα μπορούσαμε να τα συλλάβουμε το πως ένιωθε. Είναι ένα μικρό παράπονο μας πάντως δεν είναι; Μπορείτε να μας μιλήσετε γιαυτό;
Η Κοίμηση σήμανε το τέλος της επίγειας ζωής της Παναγίας. Αυτή η λέξη, η λέξη Κοίμηση όταν αφορά στην ίδια την Παναγία τι άλλες έννοιες συμπεριλαμβάνει;
Η Εκκλησία όταν μνημονεύει την Κοίμηση της Θεοτόκου επικεντρώνεται στο ιστορικό και πραγματικό πλαίσιο, στην ημερομηνία και στον τόπο ή στην ουσία και το νόημα του θανάτου της;
Στον Ακάθιστο ύμνο ακούμε το Χαίρε αυγή μυστικής ημέρας. Πως συνδέεται αυτή η φράση με την εορτή της Κοιμήσεως;
Για τόσους αιώνες η Εκκλησία στοχάστηκε και εμπνεύστηκε από το θάνατο Αυτής της γυναίκας που υπήρξε η μητέρα του Χριστού. Σε ένα από τους ύμνους που θα ψάλλουμε θα ακούσουμε το «Νέκρωσις άφθορος» αθάνατη κοίμηση δηλαδή. Ποιο είναι το νόημα αυτής της παράλογης συνύπαρξης αυτών των λέξεων;
Πως ο θάνατος της Παναγίας από ρήξη γίνεται ένωση και από λύπη χαρά;
Επί 30 χρόνια ο Κύριος ανατρεφόταν στα χέρια αυτής της Γυναίκας (ξέρουμε ότι σύμφωνα με τον Εβραϊκό νόμο δεν μπορούσε να βγει κάποιος να κηρύξει αν δεν έχει φθάσει 30 ετών). Η Παναγία όλα αυτά χρόνια συντηρούσε μέσα της όλα όσα έβλεπε χωρίς να μπορεί τα περισσότερα να τα κατανοήσει. Τα κρατούσε μέσα της. Τι σημαίνει αυτό;
Να τολμήσω να ρωτήσω πως μπορούμε εμείς να κρατήσουμε μέσα μας με αθωότητα όσο μας προσφέρει η Εκκλησία, ότι ζούμε στην Εκκλησία και ας μην τα καταλαβαίνουμε τα περισσότερα;
Δεν ήταν μεγάλος Σταυρός να γνωρίζει ότι είχε συλλάβει τον Υιό του Θεού; Πως διαχειρίστηκε το γεγονός ότι ήταν η Μητέρα του Χριστού, από την σύλληψη, την γέννηση μέχρι και την Σταύρωση; Μιλήστε μας για την ζωή της. Η ζωή της ήταν ένας τάφος λένε οι πατέρες.
Η ζωή της ήταν ο κανόνας της γέροντα;
Πως η Παναγία ως άνθρωπος δεν αμάρτησε ούτε με την σκέψη; Εννοώ πριν τον Ευαγγελισμό της στη νεότερη της ηλικία. Ήταν προσωπική της φυσική προαίρεση η αναμαρτησία των λογισμών;
Γιατί στην Ορθόδοξη Εκκλησία δεν υπάρχει Μαριολογία δηλαδή θεολογία για την Παναγία αυτονομημένη αλλά Θεοτοκολογία;
Γιατί η Παναγία θεωρείται η πρώτη των ησυχαστών;
Η Παναγία μίλησε μία μόνο φορά και είπε αυτό το Ιδού από του νυν μακαριούσιν με πάσαι αι γενεαί. Αλλά ήταν πολύ νέα και άσημη κατά κόσμο. Πως είπε τέτοια κουβέντα;
Κάπου διάβασα ότι τους πόνους που δεν έζησε στην γέννηση, τους έζησε δίπλα στον Σταυρό. Ήταν εντελώς ανυπεράσπιστη η Παναγία;
Τι διαφορά έχει ως μητρότητα η μητρότητα της Παναγίας από μια συνηθισμένη μητρότητα που επικεντρώνει την αγάπη της η μάνα στο παιδί της;
Τι μας διδάσκει σε όλους εμάς σήμερα και στους αιώνες η αειπαρθενία της Παναγίας. Πως συνδέεται ο μοναχισμός με την ζωή της Παναγίας;
Ο Χριστός έκοβε το θέλημα των μαθητών Του αλλά και της Παναγίας Μητέρας Του. Τι ήθελε να δείξει με αυτό;
Πως μια πρεσβυτέρα σήμερα γίνεται εικόνα της Παναγίας;
Πως παρεμβαίνει η Παναγία στην ζωή των ανθρώπων;
Μιλήσατε στις εκπομπές αυτές πολλές φορές για τον φόβο του Θεού. Μιλήστε μας για τον τέλειο φόβο Θεού που είχε η Παναγία αλλά και όλοι οι άγιοι.
Πως θα μπορούσαμε να συνδέσουμε το γεγονός ότι η Παναγία δεν πίστεψε στον λόγο του Αρχαγγέλου και χρειάστηκε να πάει στην Ελισάβετ για επιβεβαίωση, με το μυστήριο της πνευματικής διακονίας; Και ο Παύλος μετά την αρπαγή του στον τρίτο ουρανό αποσύρθηκε για τρία ολόκληρα χρόνια στην έρημο και μετά πήγε και τα είπε στους άλλους αποστόλους.
Μπορείτε να μας πείτε πως συνδέεται το μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας με την Παναγία; Τι γίνεται σε εμάς όταν κοινωνούμε σε σχέση με την Παναγία;
Πως η αγάπη στην Θεοτόκο σώζει τον άνθρωπο και ας μην έχει έργα. Τι εννοούσε με αυτό ο μακαριστός π Αθανάσιος ο Ιβηρίτης; Γέροντα μια γιαγιά έλεγε την Παναγία να την λέμε και εμείς Θεοτόκο όπως την προσφωνεί η Εκκλησία. Έτσι πρέπει να την προσφωνούμε;
Τι πρέπει να κάνουμε για να εμπιστευτούμε την Παναγία ως Οδηγό και εμπνευστή της δικής Της εμπειρίας;