Είναι συγκλονιστικό να βρεθείς, έστω και αιώνες μετά, στον ίδιο τόπο με κάποιον που ανέβηκε ως τον τρίτο ουρανό! (Χρήστος Γουσίδης, Ζωγράφος-Εικονογράφος-Γραφίστας)
28 Ιουνίου 2021
Τον είχα συναντήσει ένα πρωί στην οδό Ολυμπιάδος, στο ύψος του Προφήτη Ηλία.
Πιάσαμε την κουβέντα κατεβαίνοντας τα σκαλάκια προς τον Άγιο Δημήτριο.
Κάθε πρωί ερχόταν με το αυτοκίνητο από τον περιφερειακό και πάρκαρε έξω απ’ τη Μονή Βλατάδων, όπου έμπαινε μετά «ν’ ανάψει ένα κερί».
Είχε την καρέκλα του λέει, μια καφετιά του καφενείου, απέναντι από το βήμα του Αποστόλου Παύλου.
Καθόταν για 10-15 λεπτά σιωπηλός, μονάχος του και κάπως συζητούσαν.
Μου είπε ότι του είχε θάρρος του Παύλου, γιατί ενώ κάποτε ήταν εχθρός του Χριστού, ο Χριστός τον επέλεξε και τον έκανε Πρωτοκορυφαίο Απόστολο.
Πέρασα κι εγώ ένα απόγευμα από τη Μονή Βλατάδων.
Είδα την καρέκλα όπου μου είπε ότι κάθεται, έκατσα κι εγώ.
Είναι συγκλονιστικό να βρεθείς, έστω και αιώνες μετά, στον ίδιο τόπο με κάποιον που ανέβηκε ως τον τρίτο ουρανό.
Προσπάθησα να φανταστώ τη στιγμή που δίδασκε ή την αγωνία να φυγαδευτεί από τα τείxη της πόλης, κάπου εκεί παραδίπλα.
Πρόσεξα την κυματιστή γενειάδα του στην εικόνα.
Έχει τον κυματισμό της θάλασσας και παραπέμπει στην ρυθμικότητα του λόγου του, που τη μια ήταν αυστηρός και σκληρός και την άλλη ενθαρρυντικός και γλυκός.
Από εκεί κατηφόρισα για τον άγιο Νικόλαο Ορφανό.
Πήγα να δω μια παράσταση που βλέπεις αν σταθείς στην είσοδο του ναού.
Είναι η Παναγία Βρεφοκρατούσα, ο Απόστολος Πέτρος και δίπλα ο Απόστολος Παύλος.
Στέκονται στη σειρά όρθιοι και υποδέχονται τον πιστό.
Άμεσα αναγνωρίσιμοι όλοι τους.
Ο Παύλος πρώτος από αριστερά, κρατά το ευαγγέλιο μισάνοιχτο.
Αν προσέξεις, κάτω από τις φθορές της τοιχογραφίας φαίνεται να κοιτάζει στα μάτια τον Πέτρο.
Φοράει ρούχο ανοιχτό ιώδες, χρώμα συμπληρωματικό στην ώχρα που φορά ο Πέτρος.
Ο ένας χρώμα αέρινο, ο άλλος χρώμα λαμπερό, κι όμως ταπεινό.
Όλα αποτυπωμένα στον σοβά: νοήματα, συμβολισμοί και ατμόσφαιρα.
Σήμερα, ο καλλιτέχνης ζωγράφος αγωνίζεται να μεταδώσει το δικό του μήνυμα, ή την ιδέα του στο κοινό μέσα από την προσωπική του τεχνική.
Στα χρόνια της τοιχογραφίας η τεχνική των ζωγράφων-αγιογράφων ήταν κοινή και δεδομένη για όλους και το μήνυμα τους ένα και αυτό, αυτό που Απόστολος Παύλος είχε κηρύξει σε αυτό τον τόπο, πρώτος.