Φοιτητές της ΑΣΚΤ σχεδιάζουν γραμματόσημα με θέμα «Απειλούμενα άγρια ζώα»
9 Μαΐου 2021
Από παιδί αγαπώ το γραμματόσημο και παρακολουθώ πάντα τις νέες εκδόσεις των ΕΛΤΑ. Η είδηση που συνοδεύει την αναγγελία της νέας σειράς έχει μια ιδιαιτέρως θετική διάσταση, καθώς είναι σχεδιασμένη από φοιτητές της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών. Παρακολούθησαν το μάθημα Γραφικές Τέχνες – Γραμματόσημο, του Τομέα Χαρακτικής, με διδάσκουσα τη δρα Μυρσίνη Βαρδοπούλου (με τη βαθιά εμπειρία της στον φιλοτελισμό) και με επίβλεψη του εξαιρετικού χαράκτη καθηγητή Γιάννη Γουρζή, που όσες φορές έχει σχεδιάσει γραμματόσημα έχει δώσει σπουδαία αποτελέσματα.
Το κόκκινο ελάφι, σχεδιασμένο από τον Δ. Σιδηροκαστρίτη.
Η σειρά έχει θέμα «Απειλούμενα άγρια ζώα» – και αυτό είναι το κοινό θέμα φέτος για τη σειρά Europa, η οποία θέτει ένα ετήσιο θέμα για όλες τις χώρες που είναι μέλη της PostEurop, ήδη από το 1956. Οπως είναι φυσικό, υπάρχουν πάντα διακυμάνσεις στην ποιότητα και κάθε χώρα δείχνει πώς προσλαμβάνει το κοινό θέμα και σε ποιο επίπεδο στέκεται από πλευράς γραφιστικής και χαρακτικής. Με δεδομένη την πτώση της ποιότητας των γραμματοσήμων (όχι μόνο στην Ελλάδα), αλλά και ότι αυτή η παρακμή έχει διαβαθμίσεις και αποχρώσεις, είναι πολύ ευτυχές το γεγονός ότι φέτος έχουμε μια ωραία συλλογική δουλειά που αναδεικνύει και νέα ταλέντα.
Η σφραγίδα για τη νέα σειρά, δημιουργία της Μ. Μαστραντωνά.
Για το θέμα, τα ΕΛΤΑ επέλεξαν να απεικονίσουν είδη που αντιμετωπίζουν εξαιρετικά υψηλό κίνδυνο εξαφάνισης, όπως είναι το κόκκινο ελάφι (cervus elaphus) και το κοινό δελφίνι (delphinus delphis). Και τα δύο απεικονίζονται σε περιβάλλον απειλής: σε φωτιά το ελάφι, σε δίχτυ το δελφίνι. Ο Δημήτρης Σιδηροκαστρίτης σχεδίασε το γραμματόσημο με το ελάφι, ο Δημήτρης Πανής το γραμματόσημο με το δελφίνι, η Denisa Pemati τον Φάκελο Πρώτης Ημέρας Κυκλοφορίας και η Μαριάννα Ματραντωνά σχεδίασε τη σφραγίδα.
Το κοινό δελφίνι, σχεδιασμένο από τον Δ. Πανή.
Το αποτέλεσμα είναι πολύ καλό, όπως και η συνολική αίσθηση, καθώς δίνεται μια εντύπωση χαρακτικής – που, πλην εξαιρέσεων, έχει εξοριστεί από τον φιλοτελισμό. Οπως εξηγούν τα ΕΛΤΑ, κατά τον σχεδιασμό χρησιμοποιήθηκε ένα βασικό στοιχείο της χαρακτικής, η ανάλυση του σχεδίου σε γραμμές. «Ετσι, πετύχαμε μια διαφορετική εικαστική προσέγγιση, που θα μπορούσε κανείς να πει ότι έχει ευθεία αναφορά σε παλιά χαλκογραφικά γραμματόσημα, αλλά συνδυασμένη με σύγχρονες τεχνικές», λέει η Μυρσίνη Βαρδοπούλου. «Το σπουδαιότερο σε αυτή τη δουλειά είναι η ευκρίνεια του σχεδίου». Aπό τις ιστορικές σειρές για την προστασία της φύσης, ας θυμηθούμε τη σειρά του 1958 με χαρακτική του Τάσσου και του 1970 με χαρακτική του Παναγιώτη Γράββαλου και του Γιώργου Βελισσαρίδη. Στις 9 Μαΐου ανεβαίνει ο online διαγωνισμός της PostEurop με όλα τα γραμματόσημα που εξέδωσε κάθε χώρα φέτος για τη σειρά Europa. Θα μπορούμε να δούμε τα γραμματόσημα με θέμα «Απειλούμενα άγρια ζώα» κάθε χώρας και να ψηφίσουμε (έως και τις 9 Σεπτεμβρίου) στο http://www.posteurop.org/europa2021.
Πηγή: kathimerini.gr