Όσιος Εφραίμ: Πρέπει να γνωρίσετε καλά τη μεγαλοπρέπεια της χάρης μέσα από πειρασμούς!
2 Ιουνίου 2020
Συνέχεια από εδώ: http://www.diakonima.gr/?p=497033
Η ίδια χάρη επισκέφθηκε τους Αγίους· διότι ο Χριστός είπε ότι «το Άγιο Πνεύμα θα διδάξει όλα» όσα πρόκειται να έρθουν.
Λέει άλλωστε ο Απόστολος ότι έχουμε το Πνεύμα του Θεού, γι’ αυτό γνωρίζουμε τα πάντα. Είπε, «Δεν έχουμε το πνεύμα του κόσμου» για να καταλάβουμε ότι οι σοφοί Αιγύπτιοι έχοντας διδαχθεί απ’ αυτό το πνεύμα, δε γνώριζαν τίποτε.
Ονόμασε πνεύμα και το πνεύμα του κόσμου, επειδή οι άνθρωποι και τα κτήνη λέγεται ότι έχουν ψυχή*.
Δεν αποτελεί προαποφασισμένη κρίση για τη χάρη του Θεού το όνομα· διότι και η πράξη δεν προέρχεται από τα ονόματα, αλλά απεναντίας τα ονόματα προέρχονται από τις πράξεις.
Σκεφθείτε από τον δίκαιο Ιωσήφ ότι πρέπει εσείς να γνωρίσετε καλά τη μεγαλοπρέπεια της χάρης μέσα από πειρασμούς. Ξέρω ότι πολλοί ποθούν να γίνουν παιδιά της, αλλά δεν ωφελεί το να θέλει κανείς, αλλά το να γίνει έτοιμος.
Ξέρω ότι πολλοί χάρη στην πίστη τους ονομάσθηκαν παιδιά της, αλλά δεν την κληρονομούν πολλοί εξαιτίας της αμέλειας. Δεν τιμούν όλοι τις μητέρες τους, όταν γίνουν άνδρες, έτσι και η χάρη, αν και πολλούς έθρεψε με το γάλα της όμως από σπάνιους έχει τιμηθεί.
Δε συναισθάνονται όλοι τους πόνους εκείνης που τους γέννησε και τους κόπους της ανατροφής, έτσι κι ανάμεσά μας λίγοι είναι αυτοί που ανταποκρίνονται στην ευεργεσία της.
Και αν θέλετε να γνωρίσετε ποιο είναι το έργο της χάρης, πάλι ο Ιωσήφ θα σας οδηγούσε.
Η χάρη φροντίζει σαν μητέρα για όλους για τους κακούς και τους καλούς· γι’ αυτό έθρεψε και τους Αιγύπτιους.
Έχει λίγους κληρονόμους, με τους οποίους ευφραίνεται.
Αν ατακτούν, τους ανέχεται.
Αν ασεβούν, τους αποστρέφεται.
Και όμως δεν κλείνει εντελώς την ευσπλαχνία της, για να μην πεθάνουμε.
Αν για τους αχάριστους είναι τέτοια, γιατί δειλιάζουμε για τη συναναστροφή μας μ’ αυτή;
Αν είναι γεμάτη καλοσύνη απέναντι στους λοίδορους, γιατί δεν αντιλαμβανόμαστε ότι σ’ αυτούς που την ποθούν προσφέρει όλες τις δωρεές της;
Ούτε να πέσουμε σε ακηδία, όταν αυτή κρύβεται, ούτε να δείχνουμε αμέλεια δοκιμάζοντας πειρασμούς, όταν μας παιδαγωγεί.
Ξέρει το συμφέρον και γνωρίζει τη φύση μας.
Γνωρίζει το μέτρο του καθενός και προσφέρει για απόλαυση.
Καθυστερεί την ευεργεσία, κρύβοντάς την από μας, για να μας ωφελήσει.
Ανέχεται όταν γογγύζουμε γι’ αυτή, και σαν γιατρός δεν επιτρέπει σ’ αυτούς που είναι άρρωστοι την απόλαυση του άρτου και του οίνου.
Αντιληφθείτε αυτό που λέω, για να μην ξοδεύουμε το χρόνο σε πράγματα ολοφάνερα.
* Η ψυχή· κατά τη Γραφή, η ψυχή στον άνθρωπο εδόθη από τον Θεό με την εμφύσηση «πνοής ζωής» (Γεν. 2, 7), διά μέσου της οποίας ο άνθρωπος έγινε έμψυχος και μάλιστα πνευματικό ον. Στα κτήνη η ψυχή θεωρείται ως φορέας της βιολογικής τους ύπαρξης και φθαρτή.
Απόσπασμα από τον λόγο του Οσίου Εφραίμ του Σύρου, «Για τη θεία χάρη», όπως περιέχεται σε μετάφραση στον τόμο Οσίου Εφραίμ του Σύρου, «Έργα, τόμος ε’», των εκδόσεων το Περιβόλι της Παναγίας. Μετάφραση, κείμενο, σχόλια, Κωνσταντίνος Γ. Φραντζολάς, φιλόλογος.