Άγιος Ιωάννης Χρυσόστομος: Ας αρπάξουμε από τον κίνδυνο τον αιχμάλωτο, τον φυγάδα, τον ικέτη!
29 Μαΐου 2020
Συνέχεια από εδώ: http://www.diakonima.gr/?p=496636
5. Ο βασιλιάς συγχώρεσε· εμείς;
Αφού, λοιπόν, η πέτρινη καρδιά σας έγινε παχύ χώμα κι αφράτο χωράφι, εμπρός ας βλαστήσουμε και τον καρπό της ελεημοσύνης κι αφού παρουσιάσουμε καρπερό το στάχυ της συμπάθειας, ας γονατίσουμε μπροστά στο βασιλιά, ή προτιμότερο ας παρακαλέσουμε το φιλάνθρωπο Θεό, να καταπραΰνει το θυμό του βασιλιά και να κάνει απαλή την καρδιά του, ώστε να μας δώσει ολοκληρωμένη τη χάρη.
Και πραγματικά, απ’ την ημέρα εκείνη που αυτός βρήκε καταφύγιο εδώ, δεν έγινε και μικρή μεταβολή. Γιατί όταν ο βασιλιάς πληροφορήθηκε ότι έτρεξε γρήγορα στο άσυλο αυτό, ενώπιον των στρατιωτών κι ενώ ήταν εξοργισμένοι για τα σφάλματά του και ζητούσαν να τον σφάξουν, απηύθυνε μακρό λόγο για να κατασιγάσει το θυμό των στρατιωτικών και ζήτησε να σκέφτονται όχι μόνο τα λάθη του, αλλά και τα κατορθώματά του – αν τυχόν υπάρχουν – και έτσι να ομολογούν ευγνωμοσύνη για τα καλά, για δε τα άλλα που διέπραξε να τον συγχωρούν ως άνθρωπο.
Επειδή, όμως, εκείνοι επέμεναν για εκδίκηση του βασιλιά που προσβλήθηκε, φωνάζοντας, πηδώντας, θυμίζοντας το θάνατο και κουνώντας τα δόρατα, ο βασιλιάς, αφήνοντας να τρέξουν πηγές δακρύων από τα ήμερα μάτια του και υπενθυμίζοντας την αγία Τράπεζα στην οποία εκείνος είχε ζητήσει άσυλο, κατάφερε έτσι να καταπραΰνει την οργή τους.
6. Πλην, όμως, ας προσθέσουμε κι εμείς τα δικά μας. Γιατί, για ποια συγγνώμη θα είστε άξιοι, αν ο μεν βασιλιάς, παρόλο που προσβλήθηκε, δεν κρατάει κακία, εσείς όμως που δεν πάθατε κάτι παρόμοιο δείξετε τόσο μεγάλη οργή;
Και πώς όταν θα τελειώσει η παρούσα σύναξη, εσείς θα αγγίξετε τα μυστήρια και θα απαγγείλετε εκείνη την προσευχή που μας παραγγέλει να λέμε· και χάρισέ μας (τα χρέη των αμαρτιών μας), όπως κι εμείς τα χαρίζουμε στους δικούς μας οφειλέτες (Ματθ. 6, 12), ενώ ζητάτε να τιμωρηθεί εκείνος που σας έκανε κακό;
Έκανε μεγάλες αδικίες και πρόσβαλε; Δεν λέμε κάτι αντίθετο.
Αλλά τώρα δεν είναι καιρός για δικαστήριο, παρά για έλεος· όχι για να ζητηθεί ευθύνη, αλλά για φιλανθρωπία· όχι για ανάκριση, αλλά για συγχώρεση· όχι για έκδοση απόφασης και τιμωρία, αλλά για ευσπλαχνία και χάρη.
Επομένως, ας μη εξάπτεται κανείς, ούτε να δυσανασχετεί, αλλά μάλλον ας παρακαλέσουμε το φιλάνθρωπο Θεό, να του δώσει περιθώριο ζωής και να τον γλιτώσει από την απειλούμενη θανατική εκτέλεση, ώστε αυτός να πετάξει μακριά τα αμαρτήματά του.
Και από κοινού ας πλησιάσουμε όλοι στο φιλάνθρωπο βασιλιά, παρακαλώντας τον να δωρίσει έναν άντρα στην αγία Τράπεζα, για χάρη της Εκκλησίας και για χάρη τον αγίου Θυσιαστηρίου.
Αν το πράξουμε αυτό και ο ίδιος ο βασιλιάς θα το υιοθετήσει κι ο Θεός πριν το βασιλιά θα το παινέψει και θα μας ανταποδώσει, για τη φιλανθρωπία αυτή, μεγάλη αμοιβή.
Γιατί όπως αποστρέφεται και μισεί το σκληρό και απάνθρωπο, έτσι δέχεται και αγαπάει το σπλαχνικό και φιλάνθρωπο.
Κι αν μεν αυτός είναι δίκαιος, του πλέκει λαμπρότερα στεφάνια.
Αν δε είναι αμαρτωλός, παραβλέπει τα αμαρτήματα, αποδίδοντάς του αυτή την αμοιβή για τη συμπάθεια προς το συνάνθρωπό του.
Διότι λέει την αγάπη σας θέλω κι όχι θυσίες (Ωσηέ 6, 6).
Και σ’ όλα τα σημεία των Γραφών τον βλέπεις να ζητάει πάντοτε αυτό και να λέει πως αυτή είναι η συγχώρεση των αμαρτημάτων.
Έτσι, επομένως, θα τον κάνουμε κι εμείς ευσπλαχνικό, έτσι θα διαλύσουμε τα αμαρτήματά μας, έτσι θα στολίσουμε την Εκκλησία, έτσι και ο φιλάνθρωπος βασιλιάς θα μας παινέψει, καθώς είπα και προηγουμένως, κι όλος ο λαός θα χειροκροτήσει και τα πέρατα της οικουμένης θα θαυμάσουν τη φιλανθρωπία και ηπιότητα της πόλης κι όταν μάθουν σ’ όλη τη γη τι συνέβη, θα μας εγκωμιάσουν.
Για ν’ απολαύσουμε, λοιπόν, τα τόσο μεγάλα αυτά αγαθά, ας γονατίσουμε, ας παρακαλέσουμε, ας προσευχηθούμε, ας αρπάξουμε από τον κίνδυνο τον αιχμάλωτο, τον φυγάδα, τον ικέτη, για να εξασφαλίσουμε κι εμείς τα μελλοντικά αγαθά, με τη χάρη και τη φιλανθρωπία του Κυρίου μας Ιησού Χριστού, στον οποίο ανήκει η δόξα και η δύναμη, τώρα και πάντοτε και στους αιώνες των αιώνων. Αμήν.
Απόσπασμα από το βιβλίο “Μεγάλου Βασιλείου, Προς πολιτικούς άρχοντες Αγίου Ιωάννου Χρυσοστόμου, Στον Ευτρόπιο (α’ και β’), των εκδόσεων Λύχνος. Διεύθυνση σειράς απόδοση στην νεοελληνική Ευάγγελος Π. Λέκκος.