Το επιλεκτικό Lock-down υπό αμφισβήτηση
24 Απριλίου 2020
Μέχρι αυτή την στιγμή , σχεδόν όλοι οι Κύπριοι, υπάκουσαν και πειθάρχησαν στα ομολογουμένως εκτεταμένα περιοριστικά μέτρα τα οποία στις πλείστες των περιπτώσεων δικαίως αποφάσισε η κυβέρνηση. Κλείσιμο χώρων συνάθροισης ατόμων όπως αθλητικά γήπεδα, σχολεία , πανεπιστήμια , ξενοδοχεία, απαγόρευση διακίνησης ατόμων, πλην μερικών περιπτώσεων, αλλά και μείωση του αριθμού των εργαζομένων σε διάφορες επιχειρήσεις ήταν μερικά από τα μέτρα που πάρθηκαν. Οι εκκλησίες επίσης έκλεισαν για το κοινό, ενώ τα παρευρισκόμενα άτομα, είτε οι εκκλησίες ήταν μικρές είτε μεγάλες, περιορίζονταν σε πολύ μικρό αριθμό. Οι παραλίες επίσης κλειστές αλλά και άλλοι χώροι ψυχαγωγίας.
Τα μέτρα σίγουρα αποσκοπούσαν στην αναχαίτιση της διασποράς του ιού. Ενόχλησε όμως η επιλεκτική ενασχόληση του τύπου με οτιδήποτε είχε σχέση με την εκκλησία, όπου και η παραμικρή πιθανή παρατυπία βρισκόταν στο μικροσκόπιο των ΜΜΕ. Παράδειγμα η περίπτωση του μ. Αθανασίου όπου κατά το Κυπριακό μερικοί δημοσιογράφοι «έκαναν τον ψύλλο , κάμηλον» ωσάν και θα προστάτευαν την κοινωνία από ένα νέο ιό που θα εισήγαγε ο μ. Αθανάσιος. Το προσπεράσαμε και αυτό , δίνοντας τόπο στην όποια οργή. Από την άλλη βαρύγδουπες ανακοινώσεις στυλ «βρήκαμε το φονιά» για τον μ. Μόρφου Νεόφυτο, «Ο Νεόφυτος έβγαλε τον επιτάφιο στον δρόμο» . Και δεν καλέσατε τους πυροτεχνουργούς; Και αυτό το προσπεράσαμε. Καταγγελία, στην Ελλάδα , για να είμαι ακριβής, ιερέα που κοινώνησε δυο παιδάκια από την πλαϊνή πόρτα του ιερού. Φωτογραφία από τον μασκοφόρο της γειτονιάς και κατευθείαν στο Facebook. Βορά στους γύπες των ΜΜΕ. Ηρωίνη καθαρή να τους έδινε δεν θα εξανίσταντο τόσο. Πέντε χιλιάδες πρόστιμο ο ιερέας ο δύσμοιρος. Το κρυφό σχολείο φαίνεται να επιστρέφει. Όλα αυτά και ένα άλλο σωρό όπως η χρήση δυο μέτρων και δύο σταθμών για τις υπεραγορές, για τα περίπτερα , τα delivery κ.α. και πάλι τα προσπερνούμε.
Αυτό όμως που δεν μπορούμε και δεν πρέπει να περάσουμε απαρατήρητο είναι οι δηλώσεις ενός συμβούλου επιστήμονα για το θέμα της πανδημίας σήμερα. Επί λέξει είπε: «παραλίες τον Ιούνιο και εκκλησίες τον Δεκέμβριο». Λακωνικότατος και περιεκτικότατος. Αυτά τα δύο απασχολούν την κοινωνία μας σήμερα. Το πώς θα απλώσουμε την κορμάρα μας, που λόγω αγυμνασίας είναι στα χάλια της, και πως δεν θα επιτρέψουμε την προσέλευση στην εκκλησία έστω και με αυστηρούς όρους για άγνωστο λόγο. Ζούμε σε ένα παραλογισμό, όχι λόγω των περιορισμών ή του ιού αλλά λόγω των διακρίσεων που παρατηρούνται για πανομοιότυπες καταστάσεις. Βάζουν στο ίδιο σακί την ελαφρότητα της παραλίας, που και σε ποιον δεν αρέσει, με την εκκλησία. Ακούσαμε για την άρση ενός περιορισμού και μάλιστα τον Ιούνιο και την εξωφρενική και αναίτια παράταση ενός άλλου περιορισμού ως τον Δεκέμβριο. Και το πρόβλημα ποιο είναι; Καλά , όσοι έχουν τέτοιες απόψεις, επιστήμονες κλπ.(σάμπως και κατέχουν το αλάθητο του Πάπα) είναι μερικώς δικαιολογημένοι, ο Αρχιεπίσκοπος , η Ιερά Σύνοδος όμως που είναι; Τι κάνει ; που είναι ο λόγος που πρέπει να εκφέρει; μόνο να αφορίζουμε Πιτσιλίδηδες γιατί είπε αυτό ή το άλλο (που εδώ που τα λέμε και αυτός δεν το κλείνει το στόμα του) ή ποιος θα είναι ο επόμενος Αρχιεπίσκοπος ή ποιος αρχιερέας θα συλλειτουργήσει με ποιόν και ένα σωρό αδιάφορα για τον πολύ κόσμο; Από λόγια χορτάσαμε, έργα , δράση θέλουμε. Και δεν ζητούμε να ανοίξουν διάπλατα οι εκκλησίες και να γίνει το αδιαχώρητο ή να παραβούμε νόμους , όχι, να γίνει αυτό αλλά με αυστηρά περιοριστικά μέτρα. Τα ξανάπαμε, delivery με τα ίδια γάντια από το πρωί ως το βράδυ, στις τράπεζες στα ταμεία ένα ζευγάρι γάντια ,με διασπορά μικροβίων και η ταμίας να πιπιλάει το καλαμάκι με το φραπέ με τα γάντια που φοράει!! Και που είναι τα κρούσματα που φθίνουν σιγά σιγά; τράπεζες, υπεραγορές, φούρνοι.
Παραλίες και εκκλησίες. Για τα ξενοδοχεία κανένας λόγος, εκεί που θα κατέβουν σωρηδόν κορονόπληκτοι τουρίστες να μας φέρουν νέο αίμα ιών. Άσε που θα αρχίσουν και οι γνωριμίες τουριστών με το εγχώριο αίμα. Μην τα αναλύσω καλύτερα. Και τα ξενοδοχεία Δεκέμβρη; μπα, εκεί ξεχνάμε την επιστημονική μας κατάρτιση, ο επιπολασμός , η επίπτωση, η νοσηρότητα, η θνητότητα δεν κάνουν apply εκεί. Το χρήμα όλα τα απαλείφει. Και δεν λέμε να μην ανοίξουν, προς Θεού, είναι όντως ο οικονομικός πνεύμονας του κράτους μας.
Τα σχολεία; και εκείνα τον Δεκέμβριο; που ο κάθε μαθητής Δημοτικού το πρώτο που κάνει ως μικρό παιδάκι είναι να φταρνίζεται στα μούτρα του φίλου του αφελώς ή να «πιπιλάει» τις βρύσες του νερού όπως κάποτε κάναμε και εμείς;
Τα γήπεδα ποδοσφαίρου; Και αυτά Δεκέμβριο με τις χιλιάδες που συρρέουν με πυκνότητα πέντε ατόμων σε ένα τετραγωνικό μέτρο; για τολμήστε να πείτε ότι του χρόνου πρωτάθλημα γιοκ; Δεν τολμάτε, οι οργανωμένοι καραδοκούν. Η εκκλησία όμως που αποτελείται από κάτι φτανούς , κατά το Κυπριακό, ξενέρωτους ,υποχείρια (έτσι νομίζετε) του καθενός, σιωπηρούς ανθρώπους, υπάκουους, εργάτες του Ευαγγελίου, κοτζιάκαρες που είπε και ο μόνιμος υποστηρικτής της εκκλησίας δημοσιογράφος του Πολίτη, γέρους και δεν συμμαζεύεται, δεν πρόκειται να διαμαρτυρηθούν. Για να τολμούσαν να το κάνουν αυτό σε μουσουλμάνους; δεν τολμούν. Μέχρι τον Δεκέμβρη απαγόρευση στο τζαμί; ιερός πόλεμος. Ο Χριστός αυτά ούτε τα κήρυξε , ούτε μας τα ζήτησε.
Δεν προτρέπω κανένα να βγει στους δρόμους, ούτε να παραβεί τους κανόνες. Όμως έλεος πλέον , δεν ζητούμε καμία ιδιαίτερη μεταχείριση από κανένα. Ζητάμε τα αυτονόητα. Τους περιοριστικούς κανόνες που εφαρμόζουν σε παρόμοια και πιο επικίνδυνα μέρη συνάθροισης , ακριβώς τα ίδια και στην περίπτωση των εκκλησιών. Και είναι χρέος μας να τα ζητήσουμε. Και το να ζητάς δεν είναι παράνομο.
Η ευθύνη των Αρχιερέων αλλά ειδικά του Αρχιεπισκόπου ο οποίος χωρίς να συγκαλέσει Ιερά Σύνοδο συγκατάνευσε στα όποια περιοριστικά μέτρα είναι τεράστια. Εάν ο Στρατηγός δεν έχει σχέδιο για την έκβαση της μάχης, δεν έχει τόλμη, δεν καθοδηγεί τότε γιατί να υπάρχει; Αυτός είναι ο σκοπός του. Αναμένουμε από τον Αρχιεπίσκοπο να απαντήσει (ξέρει πολύ καλά να το κάνει όταν θέλει) στην σημερινή δήλωση του σύμβουλου, η οποία προλειαίνει το έδαφος για το τι έρχεται. Και περιμένουμε να διαβεβαιώσει τον κόσμο ότι η προοπτική της διάνοιξης των εκκλησιών τον Δεκέμβριο είναι κάτι που δεν θα πραγματοποιηθεί αλλά θα ακολουθηθεί η ίδια τακτική άρσης των περιορισμών όπως και σε άλλους χώρους συνάθροισης του πληθυσμού.
Ίδωμεν Μακαριότατε
Νέαρχος Παναγή