«Τα Μ.Μ.Ε. στην Ελλάδα» απο τον Παντελή Σαββίδη στο Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κατερίνης
14 Νοεμβρίου 2017
Οι εκδηλώσεις του Ανοικτού Πανεπιστημίου Κατερίνης συνεχίστηκαν τη Δευτέρα 13 Νοεμβρίου με μια άκρως ενδιαφέρουσα όσο και επίκαιρη ομιλία για τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης. Καλεσμένος ομιλητής ήταν ο γνωστός δημοσιογράφος κ. Παντελής Σαββίδης, που εργάστηκε σε εφημερίδες της Θεσσαλονίκης και των Αθηνών, στο ραδιόφωνο και την τηλεόραση. Το θέμα της ομιλίας του ήταν «Τα Μ.Μ.Ε. στην Ελλάδα».
Περισσότερα εδώ:
http://www.sxoligoneon.gr/ index.php/fotografies-2016- 2018/fotografies-2011-2018/ fotografies-2017-2018/249-13- 11-2017-pantelis-savvidis
Ο κ. Σαββίδης άρχισε την ομιλία του με μια γενική αναφορά στο ρόλο και την αποστολή που πρέπει να έχουν τα Μ.Μ.Ε. σε μια κοινωνία και έκανε τη διαπίστωση ότι οι εφημερίδες, η τηλεόραση, το ραδιόφωνο και το διαδίκτυο σήμερα βρίσκονται σε μια μεταβατική κατάσταση και δεν έχουν διαμορφωθεί απολύτως και δεν εναρμονιστεί πλήρως με την ανάπτυξη της τεχνολογίας. Βρισκόμαστε σε μια φάση αποδόμησης των Μέσων Ενημέρωσης.
Μια μεταβατική φάση όπου το παλιό συνυπάρχει σε διάφορες μορφές με το νέο και το πεδίο δεν έχει διαμορφωθεί. Η παραδοσιακή εφημερίδα η οποία υποχωρεί, συνυπάρχει με το διαδίκτυο. Η παραδοσιακή τηλεόραση συνυπάρχει με τις ποικίλες μορφές τηλεοπτικού demand ή cloud. Το παραδοσιακό ραδιόφωνο συνυπάρχει με την ευκολία που μπορεί κανείς μέσω διαδικτύου να δημιουργήσει έναν ραδιοφωνικό σταθμό ή, να μεταδώσει μέσω live streaming μια εκδήλωση με εικόνα.
Μετά προσπάθησε να απαντήσει για το ρόλο των Μ.Μ.Ε., την αξιοπιστία τους, την απόπειρά τους να χειραγωγήσουν την κοινωνία, πόσο επηρεάζουν την πολιτική και κοινωνική εξέλιξη, από την κοινωνία.
Κατόπιν αναφέρθηκε στην κρίση στα Μ.Μ.Ε. και την απαξίωσή τους και αναζήτησε τις ευθύνες και τους υπεύθυνους αυτής της κρίσης. Απάντησε στο ερώτημα τι θέλει η κοινωνία. Χαρακτηριστικά σημείωσε ότι τα μέσα παρακολουθούν τις ανάγκες του τηλεθεατή του ακροατή και του αναγνώστη που εκλαμβάνουν την είδηση σαν διασκέδαση. Έτσι προσαρμόζεται το κάθε επικοινωνιακό μέσο με ανάλογο περιεχόμενο για να επιτύχει υψηλή τηλεθέαση και να επιβιώσει.
Αναφέρθηκε στους ιδρυτικούς νόμους σύμφωνα με τους οποίους λειτούργησαν Μ.Μ.Ε. σε διάφορες ιστορικές περιόδους και κατέληξε ότι ποτέ δεν ήταν απολύτως ελεύθερα αλλά υπηρετούσαν σκοπιμότητες. Διέκρινε τρεις περιόδους που χαρακτήριζαν τις επιλογές τους. Στην πρώτη που βασίζονταν στο κοινό τους, στη δεύτερη που τα έσοδά τους εξαρτώνταν από τις διαφημίσεις- εποχή που άνθισαν οι διαφημιστικές εταιρίες- και την τρίτη περίοδο που χαρακτηρίζεται από την είσοδο των ιδιοκτητών τους σε διάφορες οικονομικές βλέψεις.
Έτσι φθάσαμε σήμερα στο σημείο της διάλυσης κατά την οποία η δημοσιογραφία είναι απολύτως στοχευμένη και κατευθυνόμενη. Δεν βρίσκει εύκολα κανείς σήμερα ανεξάρτητη δημοσιογραφία και ανεξάρτητους δημοσιογράφους, αλλά επικρατεί η μονομέρεια και η μεροληψία. Συμπλήρωσε ότι οι σημερινές σχολές δημοσιογραφίας όχι μόνο δεν έλυσαν το πρόβλημα αλλά το έκαναν πιο σύνθετο. Κατέληξε ότι σήμερα το lifestyle έχει πλήξει και τα Μ.Μ.Ε.
Έκλεισε με τη διαπίστωση ότι στις φιλελεύθερες κοινοβουλευτικές δημοκρατίες η αστική τάξη σε περιόδους διαφόρων κρίσεων διαδραματίζει ένα συντονιστικό ρόλο. Αναλαμβάνει τα ηνία όταν τα πολιτικά κόμματα δεν μπορούν, αλλά καθ’ όσον στη χώρα μας δεν υπάρχει πια η τάξη αυτή, τα πράγματα οδηγούνται σε αδιέξοδα.
Η Επόμενη εκδήλωση προγραμματίστηκε για την Δευτέρα 20-11-2017 με επίσημο ομιλητή και καλεσμένο τον Καθηγητή Στρατηγικής & Στρατηγικό Σύμβουλο κ. Νίκο Λυγερό.
Το θέμα της Ομιλίας του είναι: «Η Έξυπνη Παιδεία». Ο ρόλος της Έξυπνης Παιδείας δεν αφορά αποκλειστικά τα προικισμένα παιδιά αλλά όλους τους μικρούς ανθρώπους χωρίς εξαίρεση, διότι λειτουργεί καταλυτικά για την ανάπτυξη της νοημοσύνης τους μέσω τεχνικών, που ενεργοποιούν τη σκέψη. Δεν περιορίζεται βέβαια ούτε στα ελληνικά δεδομένα, διότι η εμβέλειά της είναι μεγαλύτερη και γι’ αυτόν τον λόγο την έχουμε εφαρμόσει πειραματικά και στη Γαλλία, στην Κύπρο, στην Αρμενία και στην Αυστραλία. Με άλλα λόγια έχει τη δυνατότητα να αλλάξει ουσιαστικά αυτό που ονομάζουμε κλασική εκπαίδευση. Έτσι είναι πιο εύκολα εφαρμόσιμη σε άλλες χώρες ανάλογα με τα συστήματα που χρησιμοποιούν ήδη και δεν σχετίζεται με το οικονομικό τους επίπεδο. Σημασία έχουν η διδασκαλία, οι γνώσεις των νευροεπιστημών που ενσωματώνει στη δομή της ως υποδομή, και οι στρατηγικές μάθησης που μετατρέπουν τη χαρά των μικρών ανθρώπων όταν ανακαλύπτουν νέα στοιχεία της γνώσης, σε εξέλιξη του εγκεφάλου τους μέσω της αναβάθμισης του νευρωνικού δικτύου που παράγει νέες δομές λόγω των τεχνικών επίλυσης προβλημάτων.
Με εκτίμηση
Για το Δ.Σ.
Ο Πρόεδρος
Κωνσταντίνος Κορομπίλης