Διεθνές Θερινό Σχολείο αρχαιολογίας και ελληνικής γλώσσας από το ΑΠΘ
24 Ιουλίου 2017
Πώς μεταφράζονται στα αγγλικά οι… κανθαρόσχημοι αμφορίσκοι, τα τριπτά εργαλεία, οι οστέινοι οπείς, τα μικκύλα αγγεία, τα πυραμιδοειδή υφαντικά βάρη και τα σφονδύλια; «Γιατί, στα… ελληνικά πώς μεταφράζονται;», θα μπορούσε να προσθέσει ο μέσος αναγνώστης και όχι γνώστης της ορολογίας των αρχαιολόγων.
Όλα τα παραπάνω «ακατανόητα», τα οποία για πολλούς δεν παραπέμπουν άμεσα στην εικόνα του αντικειμένου, αποτελούν ευρήματα, που έχει αναδείξει σε βάθος χρόνου η Πανεπιστημιακή ανασκαφή του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ), στον προϊστορικό οικισμό της Τούμπας Θεσσαλονίκης.
Οκτώ προπτυχιακοί και μεταπτυχιακοί φοιτητές -Βρετανοί, Αμερικανοί και Καναδοί- που σπουδάζουν αρχαιολογία, ιστορία της τέχνης, ανθρωπολογία, κλασικές σπουδές και ιστορία σε Πανεπιστήμια του εξωτερικού (Arizona, Cincinnati, Durham, Glendon, Harvard, Michigan, Oxford) ήλθαν στη Θεσσαλονίκη αποφασισμένοι να μάθουν για όλα τα παραπάνω, συμμετέχοντας στην ανασκαφή της Τούμπας και καταγράφοντας τα αρχαιολογικά ευρήματα.
Για να το κάνουν με μεγαλύτερη επιτυχία παρακολούθησαν πρώτα εντατικά μαθήματα ελληνικής γλώσσας και διαλέξεις για την ιστορία της Θεσσαλονίκης και της Μακεδονίας.
Πρόκειται γα το Διεθνές Θερινό Σχολείο Αρχαιολογίας και Ελληνικής Γλώσσας, που διοργανώθηκε φέτος για πρώτη φορά, πιλοτικά, από την Πανεπιστημιακή Ανασκαφή του ΑΠΘ στην Τούμπα Θεσσαλονίκης και το Σχολείο Νέας Ελληνικής Γλώσσας του ΑΠΘ, στο πλαίσιο της Δομής Διά Βίου Μάθησης του ΑΠΘ.
«Το Θερινό Σχολείο, που θα ολοκληρωθεί στις 28 Ιουλίου 2017, έχει σαν στόχο να δώσει στους ξένους φοιτητές τη δυνατότητα να μπορούν να συνεννοηθούν, ενώ δουλεύουν στην Ελλάδα. Στα σκάμματα εργάζονται μαζί με τους Έλληνες φοιτητές που συμμετέχουν στην εκπαιδευτική ανασκαφική διαδικασία, ξεκινώντας από τις 7 το πρωί και τελειώνοντας στις 2.30 το μεσημέρι» δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο διευθυντής της Πανεπιστημιακής Ανασκαφής του ΑΠΘ στην Τούμπα Θεσσαλονίκης, καθηγητής του Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας του ΑΠΘ, Στέλιος Ανδρέου.
«Η ανασκαφή του ΑΠΘ, που εξελίσσεται εδώ και αρκετές δεκαετίες, έχει αναπτύξει μία μεθοδολογία, η οποία είναι πρωτοποριακή, εκπαιδεύονται εδώ και πάρα πολλά χρόνια γενιές αρχαιολόγων. Δεν είναι η πρώτη φορά που έρχονται φοιτητές από διάφορα μέρη του κόσμου, αλλά αυτό που σκεφτήκαμε ότι θα μπορούσε να γίνει, μετά και από πρόταση του Σχολείου Νέας Ελληνικής Γλώσσας του ΑΠΘ, είναι να συνδυαστεί η συμμετοχή στην ανασκαφή με την εκμάθηση της ελληνικής γλώσσας και με την πληροφόρηση για την ιστορίας της περιοχής» διευκρίνισε.
Στόχοι του προγράμματος του θερινού σχολείου είναι, πιο συγκεκριμένα, η εξοικείωση με την ιστορία και αρχαιολογία της Μακεδονίας, η εκπαίδευση σε ζητήματα ανασκαφικής μεθοδολογίας, καθώς και η απόκτηση ειδικών δεξιοτήτων σε σχέση με την τεκμηρίωση, καταγραφή και επεξεργασία ποικίλων κατηγοριών αρχαιολογικών καταλοίπων.
Το πρόγραμμα του θερινού σχολείου κινείται σε τρεις άξονες: ο πρώτος άξονας αφορά τη διδασκαλία της νέας ελληνικής γλώσσας με στόχο την εκμάθηση και ανάπτυξη βασικών επικοινωνιακών δεξιοτήτων.
Στον δεύτερο άξονα περιλαμβάνονται διαλέξεις για την ιστορία και αρχαιολογία της περιοχής από μέλη ΔΕΠ του Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας, ξεναγήσεις σε μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους της Θεσσαλονίκης και της Μακεδονίας και ειδικά εργαστήρια σχετικά με την καταγραφή, τεκμηρίωση και επεξεργασία διαφορετικών κατηγοριών αρχαιολογικών καταλοίπων από ειδικευμένους συνεργάτες της ανασκαφής.
Ο τρίτος άξονας αφορά την πρακτική άσκηση των συμμετεχόντων στο πεδίο και το εργαστήριο.
ΠΗΓΗ:ΑΠΕ-ΜΠΕ