Ειδήσεις και Ανακοινώσεις

Σειρά συναντήσεων με θέμα, το ιερό στη ζωή και την τέχνη στον χώρο βιβλίου και Πολιτισμού Εν Πλω

27 Ιανουαρίου 2017

Σειρά συναντήσεων με θέμα, το ιερό στη ζωή και την τέχνη στον χώρο βιβλίου και Πολιτισμού Εν Πλω

unnυτθθουρουτιθοτυιθamed (52)
Στον χώρο βιβλίου και Πολιτισμού Εν Πλω
η βυζαντινολόγος Δρ. Νίκη Τσιρώνη παρουσιάζει τον Κώστα Θεολόγου
 
Στην συνάντηση θα αναπτυχθεί το θέμα:
Η εκπαίδευση από τη μύηση στη νεοτερική κοινωνία
Πέμπτη 26 Ιανουαρίου 7:00 το απόγευμα
Συζητά μαζί μας η Δέσποινα Δρόσου
Κόστος συμμετοχής 10ευρώ ανά μάθημα, 5 φοιτητικό/φίλων ή 8 για τον κύκλο
Πληροφορίες-κρατήσεις : 2111198900
Εν Πλω, Χαρ. Τρικούπη 6-10, Εμπορικό κέντρο Αtrium
Το Θέμα
Η μύηση προηγείται της εκπαίδευσης στην εποχή της αρχαιότητας και της παραδοσιακότητας.  Η μύηση εννοείται με την ευρύτερη έννοια της εκπαιδευτικής διαδικασίας, της διδασκαλίας κάποιων βασικών αρχών επιστήμης ή τέχνης και όχι κάποιας συγκεκριμένης μυστικής εισαγωγικής δοκιμασίας για την ένταξη σε μια κλειστή ομάδα μυημένων. Η γενίκευση της εκπαίδευσης στη μεσαιωνική Ευρώπη (12ος -13ος αιώνας) αποτέλεσε πρωτοβουλία της Εκκλησίας και σταδιακά στα χρόνια της νεοτερικότητας, μετά από την εφεύρεση της τυπογραφίας (1455) και μετά από τη Θρησκευτική Μεταρρύθμιση (1517-1555) και στα χρόνια της Βιομηχανικής Επανάστασης (μέσα 18ου αιώνα) εδραιώθηκε η αντίληψη ότι η παιδεία πρέπει να γίνει κτήμα του λαού. Η νεοτερικότητα όμως προήγαγε συνάμα και μια κουλτούρα ιδιωτικότητας, που ενισχύθηκε από την δυνατότητα του ατόμου να αναπτύσσει ατομική/προσωπική σχέση με το βιβλίο και με την γνώση. Το βιβλίο αποδυναμώθηκε επίσης ως αντικείμενο μόρφωσης και αντικαταστάθηκε από την σχέση με την εικόνα, με την ψηφιακή οθόνη ενός οπτικού δυτικού ή παγκοσμιοποιημένου πολιτισμού, που εξατομικεύει και αποδυναμώνει τις σχεσιακές ιδιότητες της ανθρώπινης κοινωνίας. Η τελευταία αντικαθίσταται με μια οιονεί άυλη μορφή σχέσεων που αλλοιώνει τις ισχύουσες ατομικές και συλλογικές ταυτότητες, συστήνεται μέσα από τα ψηφιακά δίκτυα και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και εντέλει οδηγεί στην απώλεια των βαθύτερων δεσμών της μνήμης μας με το απώτερο παρελθόν, δηλαδή με την ίδια την εθνική συνείδηση. Η τελευταία αποτελούσε στόχο της δημόσιας εκπαίδευσης, όταν εκείνη συστήθηκε ως δημόσια και δωρεάν στα μέσα της δεκαετίας του 1960. Κοντολογίς, η νεοτερικότητα, η επιστημονική και η πιο τεχνολογική επανάσταση διαμόρφωσαν τις προϋποθέσεις, ώστε να αποσπαστεί ο εκπαιδευόμενος από την διδασκαλία μιας γενικής και ανθρωπιστικής παιδείας και να ασπαστεί μια διαδικασία πιστοποίησης με τεχνοκρατικά ιδιοσυστατικά χαρακτηριστικά. Όλα αυτά θα προσπαθήσω να συνθέσω σε μια ενιαία και περιεκτική αφήγηση, αφήνοντας αναποδράστως περιθώρια για αναστοχασμό, απορίες και ελπίζω …αμφισβήτηση.
Snap-2016-11-18-at-22.00.03
Οι ομιλητές
Ο Κώστας Θεολόγου (Θεσσαλονίκη, 1960) είναι Επίκουρος Καθηγητής Ιστορίας και Φιλοσοφίας του Πολιτισμού στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, διδάσκει Ανθρωπογεωγραφία και Υλικό Πολιτισμό της Ευρώπης στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο, Φιλοσοφία σε μεταπτυχιακά Προγράμματα Σπουδών στο ΕΚΠΑ και για τη σχέση δημόσιου χώρου και ιδιότητας του πολίτη στην Εθνική Σχολή Δημόσιας Διοίκησης και σε ΠΜΣ στην Σχολή Αρχιτεκτόνων του ΕΜΠ. Περισσότερα στο https://ntua.academia.edu/KostasTheologou/CurriculumVitae.
 Η Δέσποινα Δρόσου είναι επαγγελματίας του χώρου των Μουσείων και της Εκπαίδευσης και είναι απόφοιτος του τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών. Έχει εργασθεί ως καθηγήτρια Φιλολογικών μαθημάτων στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση στην Αθήνα και ως στέλεχος σε τμήματα μουσειακής εκπαίδευσης και διαμόρφωσης της εμπειρίας των επισκεπτών σε μουσεία στο Λονδίνο. Τον τελευταίο χρόνο εργάζεται ως Social Media Specialist στην εταιρία Corne διευρύνοντας τις γνώσεις της σε θέματα μάρκετινγκ και τεχνολογίας με στόχο την διεπιστημονική προσέγγιση σε θέματα πολιτισμού και εκπαίδευσης.