Πώς πρέπει να οδηγούμε και τι να κάνουμε για ασφαλή μετακίνηση σε χιόνι και πάγο
30 Δεκεμβρίου 2016
Το χιόνι και ο πάγος μπορεί να μην είναι ιδιαίτερα συχνά φαινόμενα, ειδικά στις πιο νότιες περιοχές της χώρα μας, αλλά αυτό δεν σημαίνει πως αν χιονίσει και αν παγώσουν οι δρόμοι θα πρέπει να παραλύσουν τα πάντα και να ανασταλούν όλες οι μετακινήσεις μας.
Το θέμα είναι να μπορούμε να κινηθούμε με ασφάλεια ακολουθώντας κάποιες βασικές αρχές, που για την κακοκαιρία, είτε την πρόσκαιρη είτε την παρατεταμένη, είναι κατ’ αρχήν η προσεκτική οδήγηση και η καλή κατάσταση του αυτοκινήτου μας, έτσι ώστε να υπάρχει και το ελάχιστο επίπεδο ασφάλειας και να αποφευχθεί η ταλαιπωρία.
Το τελευταίο σημαίνει να έχουμε ελέγξει τη μπαταρία, τα λάδια του κινητήρα, το ψυκτικό υγρό, τα μάκτρα των καθαριστήρων και πάνω από όλα τα λάστιχα. Αν τα ελαστικά είναι φθαρμένα, ταλαιπωρημένα, πολυκαιρισμένα το πιο φρόνιμο θα είναι να μην μετακινήσετε καν το αυτοκίνητό σας, καθότι θα είστε επικίνδυνοι καταρχήν για όλους τους άλλους και μετά για τον εαυτό σας.
Η συνέχεια δεν απαιτεί τίποτα παραπάνω από την κοινή λογική και μια βασική οργάνωση. Έτσι λοιπόν φροντίζουμε να έχουμε πάντα καθαρά τα κρύσταλλα για καλύτερη ορατότητα, τοποθετούμε τις κατάλληλες αλυσίδες ή κάποιο άλλο βοήθημα στο πορτμπαγκάζ, έχουμε γεμάτο το ρεζερβουάρ και φορτισμένο κινητό, ενώ είναι ακόμα καλύτερα αν υπάρχει και φορτιστής ή powerbank στο αυτοκίνητο.
Αν πρόκειται να κάνετε ταξίδι, ειδικά με παιδιά, δεν χάνετε τίποτα αν πάρετε μαζί σας καμιά κουβέρτα, νερό και κάτι φαγώσιμο, ενώ πριν ξεκινήσουμε καλό είναι να ενημερωθούμε για τις καιρικές συνθήκες και γενικά για τις συνθήκες που επικρατούν προκειμένου να αποφύγουμε τυχόν δύσκολες καταστάσεις.
Από κει και πέρα διατηρούμε απόσταση ασφαλείας από τα προπορευόμενα αυτοκίνητα, κινούμαστε με μικρή ταχύτητα και δεν το παίζουμε οδηγοί αγώνων, δεν φρενάρουμε απότομα, λαμβάνουμε υπόψη τις μεγαλύτερες αποστάσεις ακινητοποίησης,δεν κάνουμε άγαρμπες κινήσεις, έχουμε τους προβολείς και –όταν είναι πραγματικά απαραίτητο- τα φώτα ομίχλης αναμμένα, στρίβουμε χωρίς να προκαλέσουμε υποστροφή και στις κατηφόρες φρενάρουμε και με τον κινητήρα, έχοντας στο κιβώτιο τη 2α ή αν χρειαστεί και την 1η σχέση.
Τα προσθιοκίνητα μοντέλα έχουν θέμα στην ανηφόρες, καθώς το βάρος μετατοπίζεται προς τα πίσω. Αν η κατάσταση ζορίσει και υπάρχει δυνατότητα για μανούβρα, ανηφορίστε με όπισθεν και θα διαπιστώσετε πόσο πιο εύκολο είναι. Στα πισωκίνητα, όπου ο πίσω άξονας θέλει βάρος προκειμένου να έχει καλύτερη πρόσφυση,κάνουμε ακριβώς το αντίθετο και πάντα μέσα στα πλαίσια της λογικής.
Στην εκκίνηση τώρα το σπινάρισμα των τροχών οφείλεται στα χαμηλά επίπεδα πρόσφυσης και έτσι θα είναι πιο εύκολο και πιο ασφαλές αν ξεκινήσετε με 2α.Ιδιαίτερη προσοχή χρειάζεται σε σημεία που δε τα βλέπει ο ήλιος και ο πάγος που έχει δημιουργηθεί δεν λειώνει. Ακόμα χειρότερα αν πρόκειται για «μαύρο» πάγο που δεν φαίνεται… Επίσης θα πρέπει να είστε ιδιαίτερα προσεκτικοί όταν διασχίζετε γέφυρες, ανισόπεδες διαβάσεις και όχι πολυσύχναστους δρόμους, ενώ στο επαρχιακό οδικό δίκτυο καλό θα είναι να αποφεύγετε τους χιονισμένους χωματόδρομους.
Η οδήγηση στο χιόνι θέλει κοινή λογική προσοχή, απαλές κινήσεις, διάβασμα του δρόμου και αποφυγή ρίσκου. Φυσικά η καλή κατάσταση του αυτοκινήτου είναι βασική προϋπόθεση, ενώ τις αλυσίδες που έχουμε θα πρέπει να ξέρουμε να τις τοποθετούμε. Πηγή: Ferrari
Επίσης αποφύγετε να βάζετε τη θέρμανση στο φουλ, καθώς έτσι μειώνονται τα αντανακλαστικά σας, ενώ αν δεν ξέρετε να τοποθετείτε τις αλυσίδες που όπως είπαμε έχετε στο πορτμπαγκάζ σας αφενός θα ταλαιπωρηθείτε και θα εκνευριστείτεπροσπαθώντας στην παγωνιά –ειδικά αν δεν έχετε γάντια, σκούφο και ζεστό μπουφάν. Φυσικά θα πρέπει να θυμάστε πως οι αλυσίδες μπαίνουν στους κινητήριους τροχούς –μπροστά στα προσθιοκίνητα, πίσω στα πισωκίνητα, μπροστά στα τετρακίνητα για καλύτερο τιμόνι ή στους τροχούς που συστήνει ο κατασκευαστής ή και στους τέσσερις αν υπάρχουν δύο σετ.
Αν πάλι έχετε επιλέξει πολύ μεγάλες ζάντες υπάρχει σοβαρό ενδεχόμενο να μην μπορείτε να βάλετε καν αλυσίδες, παρά μόνο «κουβέρτες», που δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να «πατήσουν» άσφαλτο. Όσο για το μύθο της μη συμβατότητας του ESP με τις αλυσίδες και την ανάγκη απενεργοποίησής του η απάντηση έρχεται από το ότι πολλά σύγχρονα μοντέλα δεν παρέχουν καν αυτήν τη δυνατότητα.
Στο σημείο αυτό θα πρέπει να σημειώσουμε πως ακόμα και αν τα (καλοκαιρινά) λάστιχά σας είναι καινούργια η οδήγηση στην άσφαλτο και σε πολύ χαμηλές θερμοκρασίες σκληραίνει ακόμα περισσότερο την ήδη σκληρή γόμα, με αποτέλεσμα να μειώνεται και άλλο η πρόσφυση.
Στην περίπτωση που το αυτοκίνητό σας κολλήσει μην πατάτε πολύ το γκάζι, καθώς το μόνο που θα καταφέρετε θα είναι να μπουν οι τροχοί ακόμα πιο βαθιά στο χιόνι, ειδικά σε σημεία που έχει συγκεντρωθεί πολύ. Αυτό που μπορείτε να κάνετε είναι να τους στρίψετε αριστερά και δεξιά μερικές φορές για να απομακρύνετε το χιόνι και να προσπαθήσετε στη συνέχει να απεγκλωβιστείτε με όσο το δυνατό πιο μαλακές κινήσεις.
Αν αυτό δεν είναι εφικτό ειδοποιείστε τις αρχές -100 για τη ΕΛ.ΑΣ, 199 για την Πυροσβεστική, 166 για το Ε.Κ.Α.Β., ενώ ο ευρωπαϊκός αριθμός έκτακτης ανάγκης είναι το 112- για την κατάσταση που αντιμετωπίζετε και το σημείο που βρίσκεστε, μην πανικοβάλεστε, παραμείνετε στο αυτοκίνητό σας και λειτουργείστε κάθε ώρα τον κινητήρα για 10 λεπτά προκειμένου να μην παγώσετε. Πριν το κάνετε αυτό θα πρέπει να βεβαιωθείτε πως η εξάτμιση είναι καθαρή από χιόνι, ενώ αν βάλετε σε κάποιο ψηλό σημείο όπως η κεραία του αυτοκινήτου ένα ύφασμα με έντονο χρώμα θα βοηθήσετε στον εντοπισμό σας.
Πηγή: Γιάννης Σκουφής , CNN Greece