Ο πρώτος Χριστιανός της Αιθιοπίας
3 Μαΐου 2014
Στις Πράξεις των Αποστόλων (Κεφ.η , 26-40), αναφέρεται με πολύ γραφικότητα, η θαυμαστή ιστορία της βάπτισης του πρώτου Αιθίοπα Χριστιανού. Θεωρούμε ωφέλιμο να αναπτύξουμε αυτό το γεγονός, για να λάβουν οι αναγνώστες μας περισσότερη γνώση.
Η Αιθιοπία η όπως παλαιότερα ονομαζόταν Αβησσυνία, είναι μια χώρα της Ανατολικοκεντρικής Αφρικής. Παλαιότερα ήταν ένα από τα μεγαλύτερα βασίλεια. Από τη χώρα αυτή κατάγονταν ο αναφερόμενος στη Αποστολική περικοπή.
Ας δούμε όμως ποιός ήταν ο πρώτος Χριστιανός Αιθίοπας. Το όνομά του δεν αναφέρεται, ούτε και μετά την βάπτισή του από τον Απόστ. και Διάκονο Φίλιππο. Η περικοπή μας μιλά για• «ανήρ Αιθίοψ ευνούχος δυνάστης Κανδάκης της βασιλίσσης Αιθιόπων, ος ην επί πάσης της γάζης αυτής, ος εληλύθει προσκυνήσων εις Ιεροσόλυμα».
Όπως είπαμε πιο πάνω, η Αιθιοπία δεν είχε την φτώχεια και την δυστυχία της σημερινής εποχής. Υπήρξε μία εύφορη και δυνατή χώρα. Κάποτε μάλιστα κατέκτησε και την Αίγυπτο. Κατά την εποχή του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού, στο θρόνο της Αιθιοπίας ήταν βασίλισσα. Οι βασίλισσες και οι βασιλομήτορες ονομαζόντουσαν «Κανδάκες», όπως μαρτυρούν αρχαίοι Ιστορικοί (Πλίνιος «ο πρεσβύτερος», 1ος αιώνας π. Χ. κ.α.), τουλάχιστον από την εποχή του Καίσαρα Αύγουστου (30 π.Χ.) μέχρι τον Αυτοκράτορα Βεσπεσιανό (-79 μ.Χ.). Αυτό παρατηρείται και σε άλλες χώρες, όπως π.χ. στην Αίγυπτο οι βασιλείς ονομαζόντουσαν Φαραώ, και Σέλευκοι οι άρχοντες της Συρίας.
Ο Αιθίοπας λοιπόν της περικοπής, ήταν σημαντικό πρόσωπο στη πατρίδα του. Αναφέρεται «ευνούχος» που σημαίνει η ότι ήταν κατά κυριολεξία ευνούχος και έφορος του γυναικωνίτη του παλατιού η μάλλον -και το πλέον πιθανότερο αφού στο θρόνο ήταν βασίλισσα- ότι ήταν αυλικός, άνθρωπος εμπιστοσύνης της βασίλισσας. Το «δυνάστης» μας λέει την κρατική υπεροχή που είχε. Άλλωστε, το ότι τονίζεται• «ην επί πάσης της γάζης αυτής» σημαίνει ότι το αξίωμά του ήταν πολύ ψηλό, σήμερα θα τον ονομάζαμε Υπουργό Οικονομικών. Αυτό που πρέπει να θεωρηθεί βέβαιο, είναι ότι ήταν σίγουρα Ιουδαίος στο γένος και στη θρησκεία, γιατί πρώτο είχε έρθει στα Ιεροσόλυμα να προσκυνήσει και δεύτερο γνώριζε να διαβάζει Εβραϊκά, αφού ο Αποστ. Φίλιππος το βρήκε να διαβάζει το βιβλίο του προφ. Ησαΐα. Δεν είναι παράξενο ένας Εβραίος στο γένος και τη θρησκεία να είχε αποκτήσει τέτοιο αξίωμα στη χώρα που έμενε. Σας θυμίζω τον Ιωσήφ τον γιο του Ιακώβ στην Αίγυπτο και τον Δανιήλ στη Βαβυλώνα. Το προσκυνηματικό αυτό ταξίδι του Εβραίου αυτού Αιθίοπα, στα Ιεροσόλυμα, έγινε τις ημέρες του πάθους, του θανάτου και της Αναστάσεως του Χριστού. Πολλά θα άκουσε και του κίνησε το ενδιαφέρον να ερευνήσει το γεγονός. Στην επιστροφή του λοιπόν προς την Αιθιοπία, άρχισε να διαβάζει το Νόμο και τους Προφήτες, για να μάθε αν πράγματι τα όσα αναφερόντουσαν εκεί για τον Μεσσία, αληθεύανε στο πρόσωπο του Ιησού Χριστού. Πραγματικά, φαίνεται ότι ο Αιθίοπας εκείνος κατηχήθηκε κυρίως από το βιβλίο του προφ. Ησαΐα και όταν παρουσιάστηκε ο Αποστ. Φίλιππος, χρειάστηκε μόνο να τον βαπτίσει.
Έτσι ο αξιωματούχος αυτός Αιθίοπας, υπήρξε ο πρώτος Χριστιανός της Αιθιοπίας.