Γενικά ΘέματαΕιδήσεις και ΑνακοινώσειςΕπιστήμες, Τέχνες & Πολιτισμός

«Γρίφος» παραμένει η επίδραση των tablet στην προσχολική ηλικία

4 Ιανουαρίου 2014

«Γρίφος» παραμένει η επίδραση των tablet στην προσχολική ηλικία

tablet_kids

Καθώς είναι πολύ νωρίς για να βγουν ασφαλή συμπεράσματα για τις πιθανές επιπτώσεις, οι ειδικοί συνιστούν η χρήση της ταμπλέτας να μην ξεπερνά τη 1 ώρα καθημερινά, και μόνο για παιδιά άνω των 3 ετών.

Ειδικοί εκφράζουν ανησυχία για το γεγονός ότι τα tablet έχουν γίνει το αγαπημένο γκάτζετ των παιδιών προσχολικής ηλικίας, τη στιγμή που οι επιστημονικές έρευνες δεν μπορούν ακόμη να καταλήξουν σε ασφαλή συμπεράσματα για τις επιπτώσεις στη νοητική ανάπτυξή τους.

Το μέγεθος και, πολύ περισσότερο η οθόνη αφής, έχει σαν συνέπεια οι ταμπλέτες να λειτουργούν σαν «μαγνήτης» ακόμη και για ανήλικους 2 ετών, που δεν ξέρουν να διαβάσουν ή να γράψουν. Έτσι, στην απλούστερη περίπτωση, χρησιμοποιούν το tablet των γονιών τους, το οποίο έχει γίνει ουσιαστικά συσκευή για όλη την οικογένεια. Τον τελευταίο καιρό, όμως, έχουν κάνει την εμφάνισή τους αρκετά μοντέλα σχεδιασμένα ειδικά για παιδιά, τόσο από γνωστούς κατασκευαστές ηλεκτρονικών όσο και από εταιρείες παιδικών παιχνιδιών.

Μάλιστα, ειδικά σε χώρες όπως οι ΗΠΑ και η Βρετανία, οι «παιδικές» ταμπλέτες αναμένεται να είναι αρκετά δημοφιλές δώρο τα φετινά Χριστούγεννα. Χαρακτηριστική είναι έρευνα στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, για λογαριασμό του τηλεοπτικού σταθμού PBS Kids, σύμφωνα με την οποία το 15% των γονιών θα αγοράσουν μια τέτοια συσκευή στον γιο ή την κόρη τους αυτές τις γιορτές.

Ωστόσο, παιδίατροι και ψυχολόγοι υποστηρίζουν πως τα όποια οφέλη για τα παιδιά από τη χρήση των tablet δεν μπορούν ακόμη να τεκμηριωθούν επιστημονικά. Αντίθετα, υποστηρίζουν, αυτό που συνήθως παρατηρείται είναι πως το παιδί προσκολλάται στη συσκευή, με συνέπεια να ατονούν δραστηριότητες οι οποίες ενισχύουν τη νοητική ωρίμανση, όπως η αλληλεπίδραση με τους ενήλικους και το «κανονικό» παιχνίδι.

Ενδεικτικές είναι οι δηλώσεις στο Associated Press του Ελληνοαμερικανού Δημήτρη Χρηστάκη, γιατρού στο νοσοκομείο Παίδων του Seattle, ο οποίος υποστηρίζει πως το σημαντικότερο ερέθισμα για ένα παιδί προσχολικής ηλικίας είναι η συναναστροφή με τους γονείς του. Έτσι, ακόμη κι αν μέσω των εκπαιδευτικών παιχνιδιών οι ταμπλέτες έχουν όντως θετική επίδραση στους ανήλικους, αυτή εκμηδενίζεται όταν γίνεται εις βάρος της κοινωνικής αλληλεπίδρασης.

Γι’ αυτό τον λόγο, η Aμερικανική Ακαδημία Παιδιατρικής έχει προτείνει ήδη από τον Νοέμβριο στους γονείς να αποφεύγουν κάθε χρήση ηλεκτρονικών συσκευών στα παιδιά έως 3 ετών και, για τα μεγαλύτερα, να περιορίζουν τη χρήση των tablet σε 2 ώρες την ημέρα. Ο παιδίατρος από το Seattle είναι πάντως πιο αυστηρός, υποστηρίζοντας πως μία ώρα την ημέρα είναι αρκετή.

Περιορισμένη χρήση συνιστά και η παιδοψυχολόγος Rahil Briggs από το Ιατρικό Κέντρο Montefiore στη Νέα Υόρκη η οποία, μιλώντας πάλι στο Associated Press, προσθέτει πως η πολύωρη προσκόλληση με την ταμπλέτα, κατά την προσχολική ηλικία, επιβραδύνει την ανάπτυξη των γλωσσικών δεξιοτήτων. Η Briggs συμπληρώνει πως και στη σχολική ηλικία το tablet μπορεί να έχει αρνητική επίπτωση, επιβραδύνοντας την ανάπτυξη κοινωνικών δεξιοτήτων.

 

 

Πηγή: portal.kathimerini.gr