Θεολογία και ΖωήΟρθόδοξη πίστη

Η κατάσταση στην Ανατολή από τους μεταποστολικούς χρόνους μέχρι την ίδρυση του νεοελληνικού κράτους

12 Οκτωβρίου 2013

Η κατάσταση στην Ανατολή από τους μεταποστολικούς χρόνους μέχρι την ίδρυση του νεοελληνικού κράτους

_____1~1

ΤΑ ΑΣΚΗΤΙΚΑ ΤΗΣ ΕΝΟΡΙΑΣ

  • Β  Η ΜΟΝΑΧΙΚΗ ΚΑΙ Η ΚΟΣΜΙΚΗ ΕΝΟΡΙΑ ΣΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ

Η ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΡΩΜΗΣ- ΤΟ «ΒΥΖΑΝΤΙΟ».

Η κατάσταση στην Ανατολή από τους μεταποστολικούς χρόνους μέχρι την ίδρυση του νεοελληνικού κράτους.

Αν μελετήσουμε το ιστορικό παρελθόν του έθνους μας, θα διαπιστώσουμε ότι από τους αποστολικούς χρόνους μέχρι τους χρόνους του «Βυζαντίου» καθώς και στα χρόνια της Τουρκοκρατίας, μέχρι την απελευθέρωση του 1821, κέντρο της ζωής ήταν ο ναός, η εκκλησιαστική ζωή, ο Χριστός. Ιδιαίτερα εμφανές ήταν αυτό στο «Βυζάντιο», αλλά και στις ορθόδοξες κοινότητες στα σκοτεινά χρόνια της Οθωμανικής κυριαρχίας. Η πολιτική οργάνωση συστοιχούσε στο ορθόδοξο ήθος.

Κέντρο της Ορθόδοξης ανατολής, η κοινότητα

«Κέντρο της Ορθόδοξης Ανατολής ήταν ανέκαθεν το χωριό, η κωμόπολη, το νησί, και γενικά η οργανωμένη κοινότητα, που λειτουργούσε μέσα στα πλαίσια των διαπροσωπικών σχέσεων. Είναι γνωστό το σύστημα των Δήμων και Κοινοτήτων που είναι πολύ ανθρώπινο και διατηρεί τις σχέσεις μεταξύ των ανθρώπων σε καλό επίπεδο.

Αντιθέτως, στην Δύση, όπως αυτή αναπτύχθηκε κατά την διάρκεια του Μεσαίωνα, κέντρο ήταν η αστική κοινωνία και μάλιστα η βιομηχανοποιημένη πολιτεία, με τα ποικίλα προβλήματα. Αντί του χωριού, της κωμοπόλεως, της μικρής κοινότητας με ιδιαίτερη οργάνωση και εξουσία, επικρατεί περισσότερο η απρόσωπη πολιτεία»71.

Θα μπορούσαμε να πούμε ότι το σύστημα των Δήμων και Κοινοτήτων, η οργανωμένη ορθόδοξη κοινότητα, αποτελεί μια μακρινή ανταύγεια της πρωτοχριστιανικής κοινότητας. Την έχει ως πρότυπο και διασώζει μερικά βασικά χαρακτηριστικά της και μάλιστα την φιλαλληλία και την ελεημοσύνη. Σ’ αυτήν την οργανωμένη κατά το ευαγγελικό πρότυπο κοινότητα το πρόσωπο διασώζεται, διότι οι άνθρωποι, έστω κάποιοι, δηλ. οι άγιοί μας, διαφυλάσσουν την σχέση τους με το κατ’ εξοχήν Πρόσωπο, τον Χριστό. Η σχέση με τον Χριστό διασώζεται, διότι στην Ορθόδοξη Ανατολή φυλάσσεται το ορθόδοξο δόγμα (= η ορθή πίστη) και το ορθόδοξο ήθος (= η ορθή ζωή).

Απόσπασμα από το βιβλίο:«Τα ασκητικά της Ενορίας» (Ιερομονάχου Σάββα Αγιορείτου) που συν Θεώ θα εκδοθεί σύντομα

71 Βλ. Μητρ. Ιερόθεου Βλάχου, Γέννημα και θρέμμα Ρωμηοί

 

Πηγή: http://www.hristospanagia.gr/?p=16074