Ειδήσεις και ΑνακοινώσειςΟρθόδοξη πίστη

Ένα δώρο από την Αγία Πετρούπολη για τη Θεσσαλονίκη

3 Δεκεμβρίου 2012

Ένα δώρο από την Αγία Πετρούπολη για τη Θεσσαλονίκη

Ο δήμος τιμά τους Αγίους Κύριλλο και Μεθόδιο και φιλοδοξεί να αναδείξει τη Θεσσαλονίκη σε σημείο συνάντησης των Σλάβων πιστών για τον εορτασμό τους

METHODIOS

Έτος Κυρίλλου και Μεθοδίου έχει ανακηρυχθεί το 2013 και ο κεντρικός δήμος πόλης, τιμώντας την ιεραποστολική δράση των δύο Αγίων, προγραμματίζει σειρά εκδηλώσεων, με απώτερο στόχο η γενέτειρα τους, η Θεσσαλονίκη, να αναδειχθεί σε ετήσιο σημείο συνάντησης των Σλάβων πιστών Ορθοδόξων, στο πλαίσιο του εορτασμού τους, ενισχύοντας το τουριστικό ρεύμα και την τοπική οικονομία.

Συγκεκριμένα, για το επόμενο έτος, προγραμματίζεται η διοργάνωση διεθνούς συνεδρίου με αντικείμενο το έργο των ιεραποστόλων, καθώς και η πραγματοποίηση έκθεσης με κειμήλια από την εποχή δράσης των δύο Αγίων, η οποία θα ακολουθήσει την πορεία τους σε χώρες της Ανατολικής Ευρώπης, με εκδηλώσεις στις πρωτεύουσες των χωρών αυτών.

Την ίδια ώρα, Έλληνες της Αγίας Πετρούπολης, μετά από επαφές που είχαν τόσο με τον δήμαρχο, Γιάννη Μπουτάρη, όσο και με τον αντιδήμαρχο Πολιτισμού και Τουρισμού, Σπύρο Πέγκα, έχουν εκφράσει τη βούλησή τους να κατασκευάσουν άγαλμα των δύο Αγίων, το οποίο θα τοποθετηθεί στη Θεσσαλονίκη.

«Με αφορμή τη συμπλήρωση 1150 χρόνων από το 963μΧ και την έναρξη του ιεραποστολικού έργου των Αγίων Κυρίλλου και Μεθοδίου, ο δήμος σχεδιάζει ένα μεγάλο διεθνές συνέδριο, το οποίο θα γίνει πιθανότατα στο δεύτερο εξάμηνο του 2013. Θα δημιουργηθεί επιστημονική επιτροπή, ενώ βούληση του δημάρχου είναι να συμμετάσχουν σε αυτή σημαντικές διεθνείς προσωπικότητες», δηλώνει, μιλώντας στη Voria.gr ο κ. Πέγκας.

Εξάλλου, στόχος του δήμου είναι να αναδείξει τον εορτασμό της επετείου σε κεντρικό άξονα που θα συγκεντρώσει και θα προβάλλει το έργο τους και θα αποτελέσει πρώτης τάξης ευκαιρία για την προβολή του μνημειακού και πολιτιστικού πλούτου της Θεσσαλονίκης. Μάλιστα, ο ίδιος ο Γιάννης Μπουτάρης έχει εκφράσει την πεποίθηση ότι το Διεθνές Συνέδριο που θα πραγματοποιηθεί στη Θεσσαλονίκη, με αφορμή το συγκεκριμένο γεγονός, μπορεί να εξελιχθεί σταδιακά σε θεσμό και να προσελκύσει ένα μεγάλο κομμάτι του λεγόμενου θρησκευτικού τουρισμού, από πολλές σλαβικές χώρες.

Παράλληλα με το συνέδριο, ο δήμος, σύμφωνα με τον κ. Πέγκα, σχεδιάζει τη διοργάνωση έκθεσης κειμηλίων από την εποχή δράσης των δύο Αγίων, η οποία θα διαρκέσει τουλάχιστον μέχρι το 2014 και θα περιοδεύσει σε χώρες όπου οι δύο Θεσσαλονικείς ιεραπόστολοι διέδωσαν τον χριστιανισμό και έδωσαν στους Σλάβους τη γλώσσα τους, από τη Σερβία και τη Βουλγαρία, μέχρι τα βάθη της Ρωσίας.

Το δώρο στη Θεσσαλονίκη από Έλληνες της Αγίας Πετρούπολης

Κατά τη διάρκεια επαφών που είχαν στην Αγία Πετρούπολη οι κκ. Μπουτάρης και Πέγκας, ομάδα Ελλήνων της πόλης, με επικεφαλής τον Ελληνοπόντιο επιχειρηματία Γιούρι Σαουλίδη, εξέφρασαν την πρόθεση να δωρίσουν ένα άγαλμα των Αγίων Κυρίλλου και Μεθοδίου στη Θεσσαλονίκη.

Όπως αναφέρει ο κ. Πέγκας, έχουν στείλει ήδη επιστολή στον δήμο με προσχέδια του αγάλματος που επιθυμούν να κατασκευάσουν. «Το άγαλμα θα τοποθετηθεί σε σημείο απέναντι από την εκκλησία Κυρίλλου και Μεθοδίου στην παραλία, το οποίο θα είναι συμβολικά το μέρος από το οποίο ξεκίνησαν την πορεία τους οι ιεραπόστολοι», τονίζει. Στόχος του δήμου είναι η ανέγερση να γίνει στις 11 Μαΐου, ημέρα που γιορτάζονται οι Άγιοι στις Βαλκανικές χώρες.

Οι Άγιοι Κύριλλος και Μεθόδιος

Στις αρχές του 9ου αιώνα, οι αδελφοί Κωνσταντίνος (μοναστικό όνομα Κύριλλος) και Μεθόδιος, δύο από τα επτά συνολικά παιδιά μιας γνωστής οικογένειας της πόλης της Θεσσαλονίκης, με έντονη θρησκευτικότητα. Στη βιογραφία του ο ΄Άγιος Κύριλλος ισχυρίζεται ότι με τον αδελφό του κατάγονται από “βασιλικό γένος”. Εκείνη την εποχή ο πατέρας τους ήταν υπεύθυνος για τα θέματα στρατιωτικής διοίκησης της αυτοκρατορίας. Τα δύο αδέλφια μιλούσαν την ελληνική, ενώ είχαν σπουδάσει, ιδιαίτερα ο Κύριλλος, τη σλαβική , την εβραϊκή, τη συριακή και την αραβική γλώσσα, Η γνώση αυτών των γλωσσών τους διευκόλυνε στη μετέπειτα διακονία τους.

 

Ο Μεθόδιος, του οποίου το κοσμικό όνομα ήταν Μιχαήλ, γεννήθηκε το 815. Ήταν άνθρωπος της πράξης και είχε ξεκινήσει καριέρα στον πολιτικό στίβο. Διορίστηκε διοικητής της Θεσσαλίας, ενώ αργότερα έγινε μοναχός σε ένα μοναστήρι στον Όλυμπο.

 

Ο Κύριλλος, του οποίου το κοσμικό όνομα ήταν Κωνσταντίνος, γεννήθηκε το 827. Σπούδασε στην Κωνσταντινούπολη, έγινε ιερέας και μετέπειτα έφτασε στο βαθμό του επισκόπου. Δίδαξε τη Φιλολογία, Φιλοσοφία και Θεολογία.

Σύμφωνα με τη Βικιπαίδεια, το 863, μετά απo αίτημα του Σλάβου ηγεμόνα της Μοραβίας Ρατισλάβου, όταν αυτοκράτορας της Βυζαντινής αυτοκρατορίας ήταν ο Μιχαήλ ο Γ’, ο Πατριάρχης Φώτιος επέλεξε τους Μεθόδιο και Κύριλλο, οι οποίοι διακρίνονταν για τη σοφία τους, για το δύσκολο έργο του εκχριστιανισμού των Σλάβων. Οι δύο ιερωμένοι δέχτηκαν με μεγάλη προθυμία και χαρά, θεωρώντας ότι με αυτό τον τρόπο θα υπηρετούσαν το θέλημα του Θεού και θα οδηγούσαν στο δρόμο της σωτηρίας τους λαούς των περιοχών που βρίσκονταν πάνω από τα βόρεια σύνορα της Αυτοκρατορίας.

 

Προκειμένου να διευκολύνουν την προσέγγισή τους προς τους λαούς αυτούς, χρησιμοποίησαν ένα νέο αλφάβητο, βασισμένο στο ελληνικό, το οποίο μπορούσε να αποδώσει τους φθόγγους της σλαβικής γλώσσας, και το οποίο εφηύρε ο Κύριλλος. Σε αυτό το αλφάβητο που ονομάστηκε Γλαγολιτικό, μετέφρασαν την Αγία Γραφή, πoλλά λειτουργικά και θεολογικά βιβλία, καθώς και τη Χριστιανική λειτουργική υμνολογία. Επάνω στο Γλαγολιτικό αλφάβητο στηρίζεται και η σημερινή Κυριλλική γραφή (που ονομάστηκε έτσι προς τιμή του Κύριλλου) των σλαβικών εθνών και πάνω σε αυτό αναπτύχθηκε ολόκληρη η γραμματεία τους.

 

Η διαφωτιστική τους αποστολή εκεί προκάλεσε την οργή, τη ζήλια και το μίσος στα μέρη των φράγκων και του γερμανο-λατινικού κλήρου και ήταν η αιτία να υπάρξουν εντάσεις ανάμεσα στην εκκλησία και την πολιτική. Οι ιεραπόστολοι αδελφοί αναγκάστηκαν από τον Πάπα Avδριαvό τoν Β’ να προσέλθουν στη Ρώμη για να απολογηθούν στις κατηγορίες ότι παραβιάζουν το τριγλωσσικό δόγμα, σύμφωνα με το οποίο η χριστιανική ιεροτελεστία μπορεί να τελείται μόνο στην Eβραϊκή, την Ελληνική και τη Λατινική γλώσσα. Εκεί ο Άγιος Κύριλλος υποστήριξε ότι όλοι οι λαοί, όπως και οι Σλάβοι, δικαιούνται να δοξάζουν τον Θεό και να δημιουργούν την κουλτούρα τους στην μητρική τους γλώσσα. Ο Πάπας Avδριαvός o Β’ επείσθη, αγίασε τα μεταφρασμένα βιβλία, ενώ σε μερικές εκκλησίες της Ρώμης τελέστηκε λειτουργία στη σλαβική γλώσσα, προς αναγνώρισή της στο χριστιανικό κόσμο. Πρόκειται για μια επιτυχημένη αποστολή των Αγίων αδελφών.

 

Ο Κύριλλος παρέμεινε στη Ρώμη μέχρι το θάνατό του, το Φεβρουάριο του 869. Ετάφη με τιμές στον προσωπικό τάφο του  τoν Β’, ενώ αργότερα μετακινήθηκε στη βασιλική του Αγίου Κλεμεντίνου στη Ρώμη, όπου και σήμερα φυλάσσονται τα λείψανά του.

 

Το χριστιανικό διαφωτιστικό και αποστολικό έργο συνεχίζει ο μεγαλύτερός του αδελφός Μεθόδιος, ο οποίος απεβίωσε στις 6 Απριλίου 885 ως επίσκοπος Μοραβίας.

Η Ορθόδοξη Εκκλησία εορτάζει τους Aγίους Κύριλλο και Μεθόδιο στις 11 Μαΐου. Το 1980 ο πάπας Ιωάννης Παύλος Β’ κήρυξε τους Αγίους Κύριλλο και Μεθόδιο συμπροστάτες της Ευρώπης μαζί με τον Άγιο Βενέδικτο. Οι Κύριλλος και Μεθόδιος θεωρούνται επίσης άγιοι από την Λουθηρανική και την Αγγλικανική εκκλησία.

του Αλέξανδρου Μητάκη

Πηγή: voria.gr