Ανακοινωθέν 5ης Διορθόδοξης Συνάντησης του δικτύου πρωτοβουλιών μελέτης θρησκειών και καταστροφικών λατρειών
12 Οκτωβρίου 2012
«Δεν είναι δε σπάνιον το φαινόμενον της υποδουλώσεώς των εις δήθεν πνευματικούς οδηγούς, η απώλεια της προσωπικότητός των δια της τυφλής υπακοής εις αυτούς και η απομάκρυνσις των από του Κυρίου, της πηγής της ζωής ημών, από της ορθής πίστεως και από της Εκκλησίας, εκτός της οποίας ουκ έστι σωτηρία. Οι οδηγοί αυτοί ουχί σπανίως δέχονται ως άλλα είδωλα λατρείαν ωσεί θεοί εκ των οπαδών των, με συνεπείας βαρυτάτας δια την συνείδησιν και την προσωπικότητα όσων τυχόν χριστιανών απατηθούν υπό της πλάνης και των ψευδών σημείων των».
Πρόκειται για μια από τις βασικές διαπιστώσεις, της Α.Θ. Παναγιότητος του Οικουμενικού Πατριάρχου κ.κ. Βαρθολομαίου, στην
5η Συνάντηση του Διορθοδόξου Δικτύου Πρωτοβουλιών Μελέτης Θρησκειών και Καταστροφικών Λατρειών, η οποία έλαβε χώρα μεταξύ των ημερομηνιών 24 και 27 Σεπτεμβρίου 2012 στη Σερβία.
Η συνάντηση φιλοξενήθηκε από το Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Μπάτσκας κ. Ειρηναίο, στο τουριστικό θέρετρο Ribarsko Ostrvo στο Νόβι Σαντ της ερβίας και σε αυτή συμμετείχαν πέραν των 130 συνέδρων – εκπροσώπων από όλες σχεδόν τις Ορθόδοξες Χώρες – Εκκλησίες: Οικουμενικό Πατριαρχείο, Πατριαρχεία Αντιόχειας, Ρωσίας, Σερβίας, Ρουμανίας, Βουλγαρίας και Γεωργίας, Εκκλησίες: Κύπρου, Ελλάδας, Πολωνίας, Σσεχίας-Σλοβακίας, Αλβανίας και Ουκρανίας, και πολλές Ορθόδοξες Πρωτοβουλίες που ασχολούνται με τα θέματα των νεοφανών αιρέσεων.
Το γενικό θέμα το οποίο απασχόλησε τους συνέδρους, ειδικούς μελετητές και ερευνητές επί των θεμάτων νεοφανών αιρέσεων και καταστροφικών λατρειών (σεκτών) ήταν:
«Γκουρουϊσμός στις Καταστροφικές Λατρείες και αλλού: Προσωπικά – Πνευματικά – Κοινωνικά προβλήματα και η θεραπεία τους».
Κοινή διαπίστωση των συνέδρων ήταν η εξής:
«Η διδασκαλία του γκουρουισμού ανατρέπει συνολικά την περί Θεού, κόσμου και ανθρώπου διδαχή της Εκκλησίας μας, διότι θεμελιώνεται σε αντιλήψεις του Ινδουισμού, Βουδισμού και αποκρυφισμού που είναι όχι απλώς ξένες και ασυμβίβαστες, αλλά και ριζικά αντίθετες με το πνεύμα του Χριστιανισμού. Ενδεικτικά :
1.Αρνείται τον προσωπικό Σριαδικό Θεό, τον οποίο αντικαθιστά με μία παγκόσμια θεία ενέργεια, από την οποία προήλθαν τα πάντα και βρίσκεται στα πάντα (πανθεϊστικός μονισμός).
2. Αρνείται το Ευαγγέλιο της εν Χριστώ σωτηρίας, το οποίο αντικαθιστά με το ευαγγέλιο του όφεως, δηλαδή της αυτοσωτηρίας.
3. Στην Ορθόδοξη θεώρηση του ανθρώπου ως προσώπου μοναδικού, ελευθέρου και υπευθύνου που προσδοκά την Ανάσταση και τη Βασιλεία του Θεού ως μοναδική απάντηση στο πρόβλημα του θανάτου, αντιπαραθέτει την αντιχριστιανική πίστη στο κάρμα και τη μετενσάρκωση».
Στο τελικό κείμενο των
Πορισμάτων –Διαπιστώσεων – Συμπερασμάτων και Προτάσεων, το οποίο θ’ αποσταλεί σε Εκκλησιαστικούς, Πολιτειακούς και Κοινωνικούς Φορείς προς ενημέρωση και μελέτη, επισημαίνονται τα Προσωπικά, Πνευματικά – Ποιμαντικά και Κοινωνικά προβλήματα που δημιουργούνται με την εμπλοκή του ανθρώπου στον Γκουρουϊσμό.
Μεταξύ άλλων έχει διαπιστωθεί ότι πολλές γκουρουιστικές ομάδες συστηματικά αποκρύπτουν το πραγματικό τους πρόσωπο και δραστηριοποιούνται προσηλυτιστικά και ανεξέλεγκτα στους ευαίσθητους τομείς της παιδείας, του πολιτισμού και της υγείας, εξαπατώντας ανυποψίαστους ανθρώπους, φορείς ακόμα και Κρατικές Αρχές. Ιδιαίτερα προσφιλής είναι η αλλαγή επωνυμίας, ώστε να διαφεύγουν τους ελέγχους και την κριτική. Όπως έχει αποδείξει η μελέτη των οργανώσεων αυτών σε ευρωπαϊκό επίπεδο, η απειλή εκτείνεται ακόμα και σε θέματα κρατικής ασφάλειας και απειλής των δημοκρατικών θεσμών των ευρωπαϊκών κρατών.
Ο γκουρουϊσμός είναι σεκταριστικό θρησκευτικό κίνημα ινδουιστικής – βουδιστικής προέλευσης. Βασικό στοιχείο του είναι το πρόσωπο του «γκουρού», το οποίο για τη σέκτα είναι η κυρίαρχη αυθεντία που καθορίζει κατ’ απόλυτο τρόπο τη ζωή, τη σκέψη και την εν γένει λειτουργία κάθε μέλους της ομάδας.
Το Διορθόδοξο Δίκτυο Πρωτοβουλιών Μελέτης Θρησκειών και Καταστροφικών Λατρειών, το οποίο αποτελείται από ειδικούς επί των θεμάτων, θεωρεί ότι όλοι μας πρέπει να ασχοληθούμε σοβαρά με τη μελέτη του θέματος προκειμένου ν’ αποφευχθεί η βλάβη τόσο της σωματικής όσο και της πνευματικής υγείας του ανθρώπου.