Τα τρία αγκάθια του Αρχιεπισκόπου Ιερωνύμου
29 Νοεμβρίου 2010
του Αιμίλιου Λιάτσου
Μέχρι τώρα όλα πηγαίνουν πρίμα για τον αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο και την υποστήριξη που βρίσκει στο φιλανθρωπικό του έργο στους χαλεπούς καιρούς που ζούμε.
Όμως στο βάθος τον περιμένουν τρία αγκάθια τα οποία μπορεί, αν δεν βοηθήσει και η κυβέρνηση (για να ακριβολογούμε, από αυτήν εξαρτάται), να δηλητηριάσουν τις σχέσεις Πολιτείας και Εκκλησίας σε μια ιδιαίτερα κρίσιμη στιγμή.
Το πρώτο έχει να κάνει με την περίφημη «Κάρτα του Πολίτη». Το έχουμε ξαναγράψει, το επαναλαμβάνουμε προς εμπέδωσιν.
Η Ιερά Σύνοδος έχει χαράξει μια «κόκκινη γραμμή»: Η κάρτα δεν πρέπει να περιλαμβάνει τον αριθμό 666 και στοιχεία που παραβιάζουν τα προσωπικά δεδομένα.
Για το δεύτερο είναι ηλίου φαεινότερον ότι το αίτημα των μητροπολιτών μάς εκφράζει όλους, πιστεύοντες και μη πιστεύοντες.
Όσο για το πρώτο, κάθε λογικός άνθρωπος έχει την ίδια απορία: Είτε το θέλουμε είτε όχι, για τους πιστούς ο αριθμός 666 είναι απαράδεκτος. Το γράφουν τα ιερά κείμενα της Ορθοδοξίας και πρέπει να το σεβαστούν όλοι.
Άλλωστε όλοι παραδεχόμαστε πως στη Δημοκρατία πρέπει να υπάρχει σεβασμός στα «πιστεύω» και τις θέσεις των άλλων. Τι εμποδίζει λοιπόν τους αρμόδιους να αλλάξουν τον αριθμό και να τον κάνουν, για παράδειγμα, 999; Έλα μου ντε…
Τα Θρησκευτικά
Το δεύτερο αγκάθι αφορά τα σχέδια του υπουργείου Παιδείας ώστε να γίνει προαιρετικό το μάθημα των
Θρησκευτικών στα σχολεία και να χάσει τον «ομολογιακό» (ορθόδοξο) χαρακτήρα του.
Και εδώ η Ιερά Σύνοδος επιμένει πως το μάθημα πρέπει να παραμείνει υποχρεωτικό και με σαφή ομολογιακό χαρακτήρα καθότι τυγχάνωμεν χώρα Ορθοδόξων και το γράφει και το Σύνταγμα.
Κι όποιος αμφιβάλλει, λένε οι μητροπολίτες, ας διαβάσει το προοίμιο του Συντάγματος και τα άρθρα 3 και 16 και αν έχει απορίες, ας ρωτήσει και τον υπουργό Εθνικής Άμυνας που τυγχάνει και συνταγματολόγος.
Κινείται αθόρυβα
Κινείται αθόρυβα ο υφυπουργός Εξωτερικών Δημήτρης Δόλλης, αν και η κοψιά του δεν σε προδιαθέτει για κάτι τέτοιο. Συναντήθηκε πριν από λίγες μέρες με τον Οικουμενικό Πατριάρχη, αλλά δεν έβγαλε καν δελτίο Τύπου για το αποτέλεσμα της συνάντησης.
Συναντάει εκπροσώπους των ορθόδοξων Πατριαρχείων συχνά πυκνά, όπως μιλάει για πολλά θέματα και με τον Αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο. Οι συνομιλητές του ξέρουν ότι δεν δίνει εύκολα υποσχέσεις, αλλά όταν το κάνει, η δουλειά θα γίνει.
Η αλήθεια είναι πως δεν είναι πάντα… ευγενικός, ειδικά όταν πρόκειται για αντιπαράθεση εντός των κυβερνητικών και κρατικών κύκλων, δεν φημίζεται για το τακτ του, αν και η πολιτική του καριέρα άρχισε σε αγγλοσαξωνικό περιβάλλον (Αυστραλία). Όπως ο ίδιος όμως δημοσίως λέει, «δεν έχει να χάσει απολύτως τίποτα».
Ο εκσυγχρονιστής κ. Πανάρετος
Το τρίτο αγκάθι ξεφύτρωσε λόγω Πανάρετου. Όλοι γνώριζαν τα τελευταία χρόνια το απαράδεκτο καθεστώς οικογενειοκρατίας που επικρατεί σε Θεολογικές Σχολές, με κορυφαία την περίπτωση του Τμήματος Κοινωνικής Θεολογίας (το παλιό Ποιμαντικό Τμήμα).
Το ήξεραν όλοι, το είχαν καταγγείλει, χωρίς οι αρμόδιοι στο υπουργείο, «πράσινοι» και «γαλάζιοι», να παίρνουν μέτρα και μόνο ο κύριος υφυπουργός Παιδείας το ανακάλυψε τώρα, μέσα στην τούρλα της κρίσης και των άλλων προβλημάτων.
Απεφάσισε και διέταξε. Πονάει κεφάλι, κόψει κεφάλι. Το Τμήμα κλείνει. Αποτέλεσμα; Έχουν ξεσηκωθεί μητροπολίτες, καθηγητές, φοιτητές, ο θεολογικός κόσμος σύμπας.
Προς το παρόν ο αρχιεπίσκοπος, που διαφωνεί με τα σχέδια του υπουργείου, συγκρατεί τους φοιτητές. Αν όμως ο Πανάρετος προχωρήσει, τι θα γίνει, κύριοι εκσυγχρονιστές της κυβέρνησης; ΑΝ, λέμε αν, καταλάβουν διάκονοι και πρωτοπρεσβύτεροι (κληρικοί είναι οι περισσότεροι φοιτητές) τη Θεολογική Σχολή, τι θα κάνετε εσείς; Θα στείλετε τα ΜΑΤ και την ομάδα ΔΙ.ΑΣ. να τους βγάλει έξω; Είμαστε με τα καλά μας;
Πηγή: Παρασκευή + 13