Η τροφή του κόσμου
18 Μαρτίου 2010
“Εγώ ειμί”
Οι ακροατές του Χριστού ομολόγησαν πως ποτέ άνθρωπος δεν μίλησε όπως ο Κύριος και αυτό συμβαίνει διότι ο Χριστός είναι ο ίδιος ο Θεός που με τη διδαχή Του αποκαλύπτει στους ανθρώπους το μυστήριο της Θεότητάς Του. Στην σημερινή, λοιπόν, ομιλία και στην επόμενη, θα προσπαθήσουμε, να δούμε περιληπτικά τι κηρύσσει ο Χριστός για τον εαυτό Του.
Πρέπει εξ αρχής να πούμε ότι ο Κύριος μιλούσε ως εξουσίαν έχων και όχι όπως οι γραμματείς. Έτσι κάθε φορά που μιλά για τον εαυτό Του αρχίζει με τον λόγο: Εγώ είμαι. Μπορούσε να το κάνει αυτό ο Χριστός διότι Αυτός είναι η Αλήθεια και η Σοφία του Θεού.
Ο Κύριος χρησιμοποιεί για πρώτη φορά την φράση: Εγώ ειμί, στη συζήτηση με τη Σαμαρείτιδα. Όταν κάποια στιγμή η Σαμαρείτιδα λέει στο Χριστό: Γνωρίζω ότι θα έλθει ο Μεσσίας, ο λεγόμενος Χριστός, Εκείνος της απάντησε: Εγώ είμαι ο Μεσσίας, που μιλώ μαζί σου.
Η λέξη Μεσσίας είναι εβραϊκή και σημαίνει ο κεχρισμένος, ο Χριστός. Ο Κύριος είναι ο κατ’ εξοχήν «κεχρισμένος» από το Άγιο Πνεύμα, όπως είπε και ο Απόστολος Πέτρος μιλώντας στον οίκο του Κορνηλίου: «Ιησούν τον από Ναζαρέτ, ον έχρισεν ο Θεός Πνεύματι Αγίω». Ο Μέγας Βασίλειος υπογραμμίζει ότι η ονομασία του Χριστού είναι ομολογία όλης της Αγίας Τριάδος, επειδή δηλώνει και τον Θεό που έχρισε, και τον Υιό που εχρίσθη και το χρίσμα, δηλαδή το Άγιο Πνεύμα.
Ο Κύριος είναι «ο κεχρισμένος», ο μόνος «κατά φύσιν» Χριστός, που ήλθε στο κόσμο για να καταστήσει τον άνθρωπο, «κατά Χάριν», χριστό. Έτσι ψάλλει η Εκκλησία μας: «Ω Θεάνθρωπε Χριστέ», ο προφήτης Αββακούμ καταλαβαίνοντας την παρουσία που επρόκειτο να κάνεις στους έσχατους χρόνους με την ενανθρώπησή Σου, έλεγε: «Άκουσα τη δύναμη της Θεότητάς Σου, Κύριε, διότι ήλθες στο κόσμο για να σώσεις αυτούς που χρίσθηκαν με το άγιο Μύρο κατά το άγιο Βάπτισμα».
* * *
Η επόμενη φορά που ο Χριστός μίλησε για τον εαυτό Του ήταν στη Καπερναούμ, στην ομιλία Του για τη θεία Ευχαριστία. Είπε τότε ο Κύριος: «Εγώ είμαι ο άρτος της ζωής. Εκείνος που έρχεται σ’ εμένα δεν θα πεινάσει και εκείνος που πιστεύει σ’ εμένα δεν θα διψάσει ποτέ». Λίγο πριν από το λόγο αυτό ο Χριστός απευθύνθηκε στους Ιουδαίους: «Ο Πατέρας μου σας δίνει τον Άρτο τον αληθινό από τον ουρανό. Διότι ο Άρτος του Θεού είναι εκείνος που κατεβαίνει από τον ουρανό και δίνει ζωή στο κόσμο». Στη συνέχεια ο Χριστός λέει φανερά ότι ο Άρτος του Θεού που τρέφει τον κόσμο είναι ο Ίδιος.
Ο ιερός Χρυσόστομος λέει ότι καθώς ο Χριστός ετοιμάζεται να μιλήσει για το Μυστήριο της θείας Ευχαριστίας, πρώτα κάνει λόγο για τη Θεότητά Του τονίζοντας: Εγώ είμαι ο Άρτος της Ζωής. Ονομάζει δε τον εαυτό Του Άρτο της Ζωής, διότι μας χορηγεί και την παρούσα και τήν μέλλουσα ζωή.
Οι θεοφόροι Πατέρες διδάσκουν ότι ο Ιησούς Χριστός είναι ο ουράνιος Άρτος τον οποίο απέστειλε ο Θεός Πατέρας στον κόσμο, Σωτήρα και λυτρωτή του ανθρώπου. Διότι εκείνοι που κοινωνούν το πανάγιο Σώμα του Χριστού, ζωοποιούνται και πορεύονται προς την αιώνια ζωή, κατά την διαβεβαίωσή Του: «Εγώ είμαι οι ζωντανός Άρτος, που κατέβηκε από τον ουρανό. Εάν φάγει κάνεις από τον Άρτο αυτό θα ζήσει αιώνια».
Μακάρι να γευθούμε όλοι ακατακρίτως τον Άρτο της Ζωής, δηλαδή το άγιο Σώμα και Αίμα του Κυρίου, και να πορευθούμε μαζί Του προς την ουράνια Βασιλεία.
(Ιερομονάχου Γρηγορίου, «Ο Ιησούς Χριστός».)