Πόση Χαρά! Είδα το έργο Avatar!
22 Φεβρουαρίου 2010
Γιατί τόση χαρά; Διότι κατάφερα να δώ κάτι πού δεν έπρεπε να δώ, αν και φόρεσα και εγώ τα πάρα πολύ διάσημα 3D γυαλιά που είναι εξοπλισμένα με RFID μικροτσίπ, που κρύβεται κάτω από το καθησυχαστικό όνομα του «αντί κλοπής».
Τί είδα στο Avatar;
Πρώτον και κύριον, λήθαργος: παρά τα όσα λένε και πιστεύουν, η ταινία δεν είναι σχεδόν καθόλου 3D. Μερικά καρέ τραβηγμένα από κοντά φαίνονται 3D, υπό την έννοια ότι παρέχουν ψευδαίσθηση του βάθους. Αλλά το μεγάλο πρόβλημα της ταινίας είναι: το μάτι που κοιτάζει γύρω, θέλοντας να δει τίποτα άλλο από το αντικείμενο στο οποίο επικεντρώθηκε η κάμερα, δεν βλέπει τίποτε άλλο παρά μια θαμπάδα, μία θολή εικόνα. Λοιπόν, μόνο το επικεντρωμένο αντικείμενο φαίνεται σαφώς και είναι 3D, όχι και η προοπτική. Το ανθρώπινο μάτι βρίσκει τον εαυτό του ξαφνικά σε έναν κόσμο που το περιορίζει. 3D θα έπρεπε να είναι όραση σε βάθος, συνολικά.
Ο κύριος λόγος που πήγα σε αυτή τη ταινία ήταν να δω σε 3D τις θεαματικές πτώσεις και ακόλουθες πτήσεις. Φαντάστηκα ότι θα ένιωθα τη συγκίνηση της πτώσης, όπως στον προσομοιωτή πτήσης. Λήθαργος, ωστόσο, οι εικόνες αυτές είναι 2D. Όλες! Έτσι, εκτός από μερικές φωτογραφίες στο εσωτερικό της βάσης των γήινων και μερικά που δείχνουν κάτι από τον κόσμο της Πανδώρας, το υπόλοιπο της ταινίας (δηλαδή το μεγαλύτερο μέρος της) είναι 2D! Κανείς δεν το παρατήρησε αυτό μέχρι τώρα; Όποιος δεν με πιστεύει να δει πρώτα την ταινία σε 2D και στη συνέχεια να τη δει σε 3D και θα καταλάβει ότι από την άποψη της εικόνας της πραγματικής δράσης, μεταξύ των δύο εκδόσεων δεν υπάρχει απολύτως καμία διαφορά.
Επειδή ήδη είδα την ταινία σε 2D, πήγα στον κινηματογράφο αποκλειστικά για την 3D αίσθηση. Μετά από περίπου μισή ώρα, άρχισε η βαριεστημάρα… Για να περάσει η ώρα, άρχισα να ασχολούμαι και με άλλα στοιχεία της ταινίας. Και αυτό που κατάλαβα είναι ότι: Προς έκπληξη πολλών, η Πανδώρα υπάρχει! Αλλά δεν είναι ένας μακρινός πλανήτης, που εισέβαλαν οι γήινοι, αλλά είναι εδώ στη γη, δίπλα μας, μέσα μας. Για να κατανοήσουμε το μήνυμα πίσω από αυτό το τεράστιο υπόστρωμα ανάπτυξης της ταινίας, πρέπει κα εξετάσουμε το θέμα από την οπτική γωνία ενός ψυχολόγου. Avatar είναι ένας ενδιαφέρων συνδυασμός της τέχνης και της επιστήμης της ψυχολογίας.
Είναι το παιχνίδι των συμβόλων και παραστάσεων. Είναι σαν ένα όνειρο της νύχτας. Αν ονειρεύομαι, για παράδειγμα, ένα αντικείμενο, και την επόμενη μέρα πάω στον ψυχίατρο, αυτός μπορεί να με βοηθήσει να δώσω στο αντικείμενο μία ερμηνεία σχετικά με τους φόβους ή τις επιθυμίες μου, που είναι καταπιεσμένα στα χαμηλότερα επίπεδα της συνείδησης. Κάθε αντικείμενο, κάθε χρώμα, κάθε χαρακτήρας σε ένα όνειρο σημαίνει κάτι διαφορετικό από ό,τι μπορούσε κανείς να σκεφτεί με την πρώτη ματιά.
Αποκρυπτογράφηση του κώδικα που κρύβεται πίσω από την ταινία.
Το μυθιστόρημα είναι ή θα πρέπει να γίνεται μέσα στο μυαλό των ανθρώπων, καθιστώντας το Avatar όχι τόσο μία ψυχολογική ταινία, όσο μία ταινία με σκοπό να τροποποιήσει των διαθέσεων του ανθρώπου, των επιλογών του και ορισμένων προτιμήσεων του. Η αποδοχή μιας ασυνείδητης επιλογής (που δεν είναι ελεύθερη) καλείται χειραγώγηση.
Πανδώρα είναι η γη. Οι κάτοικοί της είναι άνθρωποι που θέλουν και φαντάζονται να ζουν σε έναν ονειρικό κόσμο. Είναι ισχυροί, γίγαντες, μπορούν να πετάξουν, κάνοντας χρήση κάποιων πτηνών. Ζουν σε πλήρη αρμονία με δύο κόσμους: τον κόσμο των φυτών και των ζώων. Τα φυτά είναι ενωμένα και επικοινωνούν μεταξύ τους μέσα από τις ρίζες, οι οποίες είναι αλληλένδετες σαν τους νευρώνες στο νευρικό σύστημα, δημιουργώντας ένα πλανητικό δίκτυο. Οι Πανδώριοι μπορούν να ανεβάσουν και να κατεβάσουν από το δίκτυο πληροφορίες για τον εαυτό τους και για το παρελθόν τους, με τη δυνατότητα να συνδεθούν βιολογικά σ’ αυτό το σύστημα. Όσο οικολογικό και ανθρώπινο και αν φαίνεται το μήνυμα της ταινίας, αυτό το πολύπλοκο φυτικό σύστημα αντιπροσωπεύει το παγκόσμιο δίκτυο του Internet, στο οποίο θα είμαστε όλοι συνδεδεμένοι βιολογικά, όπως οι Πανδώριοι, όταν θα μας εμφυτεύουν τα βιοτσίπ. Η ταινία δείχνει πόσο καλά και ωραία θα είμαστε έτσι και τι θαυμάσιες δυνατότητες θα έχουμε στη συνέχεια…
Εμφανίζεται στην ταινία και άλλος κόσμος, δηλαδή των ζώων. Βλέπουμε τα σκυλιά, άλογα, πουλιά και άλλα. Η διαφορά από τα ζώα στη γη είναι ότι τα ζώα της Πανδώρας είναι ανατριχιαστικά, τερατώδη. Οι Πανδώριοι είναι σε θέση να συνδεθούν και με τα ζώα, με τα δικά τους μέσα. Επιπλέον, τα ζώα τους κακοποιούν και θέλουν να τους σκοτώσουν, αλλά μόνο μέχρι να συνδεθούν μαζί τους, δηλαδή μέχρι να γίνει το θηρίο και ο άνθρωπος ένα. Είναι ιδιαίτερα κακές αυτές οι ειδήσεις, επειδή τα ζώα αυτά τώρα
εκπροσωπούν τον τρομακτικό κόσμο των δαιμόνων, από την κόλαση πάνω στη γη, και που περιμένουν να συνδεθούν «ψυχικά» με τους ανθρώπους και να ζουν σε «αρμονία» και «αδελφοσύνη» μαζί τους. Για το λόγο αυτό , η ταινία έχει τρεις κόσμους· τον κόσμο των ανδρών, τον εικονικό κόσμο και τον κόσμο της κόλασης, οι οποίοι ενώνονται μεταξύ τους για την εκπλήρωση του μεγαλεπήβολο σχεδίου: να προετοιμάσουν την έλευση του Αντίχριστου.
Παρά το γεγονός ότι υπάρχουν πολλά άλλα να πω, θα σταματήσω εδώ, δίνοντας την ευκαιρία σ’ αυτούς που θέλουν να αποκρυπτογραφήσουν τα μυστικά της Avatar, να το κάνουν μόνοι τους.
Ανακεφαλαιώνω αυτά που είδα. Είναι μια εξαφάνιση του κόσμου που έχει δημιουργηθεί από το Θεό και η αντικατάστασή του με έναν άλλο, με χαρακτήρα δαιμονικό. Φυσικά δεν πρέπει να παραβλέψουμε οποιαδήποτε άλλα υποσυνείδητα μηνύματα της ταινίας, που σχετίζονται με τον ερχομό των «εξωγήινων» (aliens), και τη θρησκευτική προπαγάνδα για το πώς θα σώσουμε τον πλανήτη και άλλα τέτοια. Όταν μπήκα στον κινηματογράφο έκανα μέσα μου ένα μεγάλο σταυρό. Όταν έφυγα έκανα επτά. Η άποψη που ακούεται είναι ότι «ο 21ος θα είναι θρησκευτικός ή δεν είναι καθόλου». Προτείνω μια άλλη πιο ρεαλιστική: «Γλιτώνει όποιος έχει γνώση!».
Μετάφραση από το άρθρο της Daniela Filioreanu