Ομιλία του Μητροπολίτου Βεροίας κ. Παντελεήμονος στην Τράπεζα της Μονής Βατοπαιδίου κατά τους εορτασμούς του αγίου Γρηγορίου του Παλαμά
15 Δεκεμβρίου 2009
VatopaidiFriend: Θα θέλαμε να ενημερώσουμε τους αναγνώστες του ιστολογίου μας ότι η Ιερά Μητρόπολις Βεροίας και Ναούσης διοργανώνει στη Βέροια από την Παρασκευή 18- 20 Δεκεμβρίου Διεθνές Επιστημονικό Συνέδριο με θέμα: «ΑΓΙΟΣ ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ Ο ΠΑΛΑΜΑΣ: 650 ΕΤΗ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΟΙΜΗΣΗ ΤΟΥ (1359 – 2009) – ΑΓΙΟΚΑΤΑΤΑΞΗ ΤΩΝ ΜΕΛΩΝ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ ΤΩΝ ΠΑΛΑΜΑΔΩΝ».
Με την ευκαιρία αυτή δημοσιεύουμε και την ομιλία του Σεβασμιωτάτου που έκανε στην Τράπεζα της Μονής Βατοπαιδίου κατά τους εκεί εορτασμούς του αγίου Γρηγορίου Παλαμά.
«Μνημονευτέον Θεού μάλλον ή αναπνευστέον».
Οι λόγοι αυτοί του μεγίστου εν πατριάρχαις πατριάρχου αγίου Γρηγορίου του Θεολόγου εκφράζουν αυθεντικώς τον τρόπον της επιγείου βιοτής του εορταζομένου σήμερον ομωνύμου και ομόφρονός του θεοφόρου Πατρός της Εκκλησίας μας, του καυχήματος και του κλέους της ιεράς και περιπύστου ταύτης Μονής αλλά και συμπάσης της κατ᾽ Ανατολάς Ορθοδόξου Εκκλησίας, αγίου Γρηγορίου του Παλαμά.
Εκφράζουν τα διδάγματα τα οποία παιδιόθεν παρέλαβε από την ευσεβή και αγίαν οικογένειάν του και ιδιαιτέρως από τον οσιακώς βιώσαντα, αν και εν μέσω των πολυειδών μεριμνών του υψηλού παρά του βυζαντινού αυτοκράτορος αξιώματός του, πατρός του, Κωνσταντίνου Παλαμά, του διά του μοναχικού σχήματος μετονομασθένος εις Κωνστάντιον.
Εκφράζουν το εσώτερον βίωμα της ιδικής του ψυχής, βίωμα αδιαλείπτου προσευχής και επικοινωνίας με τον Θεόν, το οποίον εγένετο αφορμή πολλών και μεγάλων από Θεού δωρεών και αποκαλύψεων ήδη από της νεανικής ηλικίας και των πρώτων χρόνων της μοναχικής πολιτείας του τιμωμένου Πατρός, ως δυνάμεθα να εννοήσομε εξ όσων περιγράφει εις τον Βίον του ο φίλος και συνέκδημός του άγιος Φιλόθεος ο Κόκκινος, πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως.
Εκφράζουν την θεόφρονα διδασκαλία του περί της προσεγγίσεως του πλάσματος προς τον πλάσαντα Θεόν. Εκφράζουν το πνεύμα της θεολογίας του περί νήψεως και προσευχής. Εκφράζουν όμως και τους διαρκείς και επιπόνους αγώνας του προς υποστήριξιν της πνευματικής εργασίας της νοεράς προσευχής και της ιεράς ησυχίας έναντι εκείνων οι οποίοι εσυκοφάντουν και την νοεράν προσευχήν και τους εργάτας της, είτε διαβάλλοντάς τους ως ομφαλοσκόπους είτε αμφισβητώντας την δυνατότητα των εν τώ κόσμω διαβιούντων πιστών να μετάσχουν της χάριτος της νοεράς προσευχής.
Και εάν οι πολυετείς και πολυώδυνοι αγώνες, οι φυλακίσεις και οι ταλαιπωρίες, οι συγγραφές και οι ομολογίες ενώπιον συνόδων και βασιλέων επέφεραν το ποθούμενον αποτέλεσμα, την συνοδικήν αφ᾽ ενός επικύρωσιν της διδασκαλίας του ιερού Πατρός, η οποία εξέφραζε την απ᾽ αιώνων παράδοσιν και το ζών βίωμα της Εκκλησίας του Χριστού, και την καταδίκην αφ᾽ ετέρου των πλανωμένων και πλανώντων και συκοφαντούντων τον άγιον Γρηγόριον και τους συν αυτώ πολυαρίθμους πιστούς, υπάρχουν όμως ακόμη, αδελφοί μου, αρκετοί οι οποίοι αποκλείουν και αποτρέπουν διά ποικίλων τρόπων και λόγων εκ της μετοχής και της εξ αυτής απορρεούσης χάριτος τους μή εν ησυχία και μονώσει διαβιούντας αδελφούς μας.
Η πλάνη όλων όμως αυτών αποδεικνύεται περιτράνως διά θείας αποκαλύψεως, κοινωνούς της οποίας μας καθιστά όλους ο ιερός εγκωμιαστής του τιμωμένου αγίου Γρηγορίου, άγιος Φιλόθεος ο Κόκκινος, περιγράφων εν τώ Λόγω του εις τον εορταζόμενον άγιον ένα περιστατικόν, το οποίον συνέβη κατά την παραμονήν του αγίου Γρηγορίου και της συνοδείας του εις την ιεράν Σκήτην της Βεροίας.
Εις αυτήν, αφηγείται ο ιερός Πατήρ, εγκατεβίωνε μεταξύ πολλών μεγάλων ασκητών και ο Ιώβ, διακρινόμενος διά την ασκητικήν του πολιτεία και περικοσμούμενος διά πληθύος αρετών. Ο μακάριος αυτός γέρων υπήρξε συχνός συνομιλητής και φίλος του αγίου Γρηγορίου, καθόσον τους συνέδεε η κοινή αγάπη διά την αρετήν.
Μίαν ημέραν ήκουσε τον άγιον Γρηγόριον να λέγει ότι όλοι οι πιστοί, ανεξαρτήτως εάν είναι κληρικοί, μοναχοί ή λαϊκοί, οφείλουν να ασκούν την αδιάλειπτον προσευχήν κατά την εντολήν «αδιαλείπτως προσεύχεσθαι», η οποία αποτελεί κοινήν εντολήν δι᾽ όλην την Εκκλησίαν. Αυτήν την αδιάλειπτον σχέσιν με τον Θεόν εξέφραζε κατά τον άγιον Γρηγόριον τον Παλαμά τόσο ο προφητάναξ και ψαλμωδός Δαβίδ λέγων «προωρώμην τον Κύριον ενώπιόν μου διά παντός», όσον και ο άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος προτρέπων το «μνημονευτέον Θεού μάλλον ή αναπνευστέον».
Δι᾽ αυτό, και συνέχιζε ο άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς, «καί ημάς πειθομένους τοίς προρρηθείσι, μή τους έξω κόσμου και μοναστάς μόνον, αλλά και άνδρας και γυναίκας και παίδας και σοφούς και ιδιώτας και πάντας ομού ταυτά διδάσκειν ωσαύτως και προς αυτό τούτ’ ενάγειν πάση σπουδή».
Ουδείς, λοιπόν, εξαιρείται και ουδείς αποκλείεται από της αδιαλείπτου προσευχής, ούτε άνδρες, ούτε γυναίκες, ούτε παιδιά, ούτε σοφοί, ούτε αμαθείς· όλοι έχουν χρέος να την ακολουθούν είτε κατοικούν εις τον κόσμον είτε εις την έρημον.
Οι λόγοι αυτοί του ιερού πατρός προεκάλεσαν όμως την αντίδρασιν του γέροντος Ιώβ, ο οποίος υποστήριζε ότι η αδιάλειπτος προσευχή ήτο προνόμιον μόνον των μοναχών και όχι των πολλών και όσων οικούν τον κόσμον. Και επειδή, παρά τα όσα είπε ο άγιος Γρηγόριος, γράφει ο άγιος Φιλόθεος ο Κόκκινος, δεν ηδυνήθη να μεταπείσει τον γέροντα, απεχώρησαν ο καθείς διά το κελλίον του προκειμένου να προσευχηθούν. Το ίδιο εσπέρα, συνεχίζει ο άγιος Φιλόθεος, ενεφανίσθη άγγελος Κυρίου εις τον γέροντα Ιώβ, ενώ προσηύχετο, και του είπε να μην υποστηρίζει τίποτε διαφορετικό από όσα προηγουμένως είχε υποστηρίξει διά το θέμα της προσευχής ο ιερός Γρηγόριος, αλλά αυτά να πιστεύει και αυτά να φρονεί.
Έκπληκτος ο γέρων από την ουράνιον επίσκεψιν και την θείαν αποκάλυψιν έσπευσε προς τον άγιον Γρηγόριον και του περιέγραψε όσα είχε δεί και ακούσει προ ολίγου. Και από τότε και μέχρι της κοιμήσεώς του παρέμεινε αδιάρρηκτα συνδεδεμένος μετ᾽ αυτού, ευγνωμονών τον Θεό διά την αποκάλυψιν της αληθείας του και την απαλλαγήν εκ της πλάνης.
Διά της αποκαλύψεως αυτής δεν απήντησε ο Θεός μόνον εις τον μακάριον εκείνον γέροντα Ιώβ· απήντησε και απαντά και προς όλους εκείνους οι οποίοι και εις τάς ημέρας μας ακόμη υποστηρίζουν ότι η αδιάλειπτος και νοερά προσευχή είναι έργον των μοναχών και δεν είναι δυνατόν να ασκηθεί από τους εν τώ κόσμω διαβιούντας χριστιανούς. Απαντά εις όλους εκείνους οι οποίοι με τον τρόπον αυτόν, εκουσίως ή ακουσίως, επιδιώκουν να αποστερήσουν από τον άνθρωπον του 21ου αιώνος, ο οποίος ζεί και κινείται εν μέσω παγίδων πολλών, ο οποίος πιέζεται και καταπιέζεται από το άγχος των πολλαπλών υποχρεώσεων και ευθυνών του συγχρόνου τρόπου ζωής, ο οποίος αγωνίζεται και αγωνιά να επιβιώσει μέσα εις τον ταχέως εξελισσόμενον κόσμον και τις διαρκώς μεταβαλλόμενες απαιτήσεις του, ο οποίος συνθλίβεται ποικιλοτρόπως μεταξύ των συμπληγάδων της υλόφρονος και αποπνευματικοποιημένης εποχής μας, την μόνην του ελπίδα, τον Θεόν, αυτόν ο οποίος υπεσχέθη ότι θα είναι παρών την στιγμήν κατά την οποίαν ο άνθρωπος τον επικαλείται, ο οποίος υπεσχέθη ότι θα είναι μεθ᾽ ημών «πάσας τάς ημέρας της ζωής» ημών, εφ᾽ όσον μνημονεύομεν του ονόματός του διηνεκώς και αδιαλείπτως.
Αδελφοί μου, η φυσική σχέσις του ανθρώπου με τον Θεό είναι η διαρκής παρουσία του Θεού εις την ζωήν του ανθρώπου. Δι᾽ αυτήν επλάσθημεν από τον Θεόν και εξ αυτής απεμακρύνθημεν διά της αστοχίας της παρακοής.
Δι᾽ αυτήν επλάσθημεν και εις αυτήν μας απεκατέστησεν διά της ενανθρωπήσεώς του ο Υιός και Λόγος του Θεού. Δι᾽ αυτήν επλάσθημεν και αυτήν έχομεν την δυνατότητα να απολαύσομεν διά της αδιαλείπτου προσευχής είτε ζώμεν εις τον κόσμον είτε εις την έρημον. Εις ημάς επαφίεται, κλείοντες τα ώτα εις τάς σειρήνας του κόσμου, κλείοντες τα ώτα εις όσους αμφισβητούν την αξίαν και την σημασίαν της νοεράς και αδιαλείπτου προσευχής, να επιτύχομε δι᾽ αυτής την χάριν της συμπορεύσεώς μας μετά του Κυρίου από τους προσωπικούς μας Εμμαούς εις το όρος της Μεταμορφώσεως, ακολουθώντας τον λόγον και τον τρόπον του εν αγίοις Πατρός ημών και μύστου της νοεράς προσευχής, Γρηγορίου του Παλαμά.
Διότι ο ίδιος, άλλωστε, ο άγιος Γρηγόριος όχι μόνον εδίδαξε αλλά και εβίωσε την αλήθειαν αυτήν, ως διεβεβαίου αργότερα τον φίλον και μαθητήν του Δωρόθεον τον Βλατήν, ότι «καί εν τώ πατρικώ οίκω και εν τη των μαθημάτων σχολή και δή και εν τοίς βασιλείοις προ γε της πάντων σχολής και της αναχωρήσεως … και ημέρας αρχομένης εκάστης … και παντός άμα έργου και λόγου προυργιαίτερον ήν» η ευχή.
Αυτή είναι και η διαρκής προτροπή του αγίου Πατρός και προς όλους τους ευλαβείς προσκυνητάς και συνεορταστάς της ιεράς πανηγύρεώς του εις πάσαν την υπ᾽ ουρανόν, ιδιαιτέρως δε προς ημάς, οι οποίοι είχομεν την εξαιρετικήν προνομίαν και μεγάλην ευλογίαν να εορτάσομεν εφέτος την ιεράν μνήμην του εν τη περιπύστω μονή του Βατοπεδίου, εις κελλίον της οποίας έλαβε και ο ίδιος το μοναχικό σχήμα παρά του οσίου Νικοδήμου.
Διά τούτο και αισθάνομαι ιδιαιτέραν την ανάγκην να ευχαριστήσω εκ καρδίας τον πανοσιολογιώτατον καθηγούμενον της ιεράς ταύτης Μονής, πανοσιολογιώτατον αρχιμανδρίτην π. Εφραίμ, και την περί αυτόν αδελφότητα διά την φιλόφρονα πρόσκλησιν να συμμετάσχω εις την πανήγυριν του κοινού μας προστάτου, αγίου Γρηγορίου του Παλαμά, και να ευχηθώ διά των πρεσβειών του να προαγόμεθα εις άσκησιν της αδιαλείπτου προσευχής, οπουδήποτε και εάν ζούμε, διότι «τού Κυρίου η γή και το πλήρωμα αυτής» και «τούς προσκυνούντας τον Θεόν εν πνεύματι και αληθεία δεί προσκυνείν».