Εβδομαδιαία εφημερίδα Πέτσατ: Συνέντευξη με τον Μητροπολίτη Αρτέμιο
1 Απριλίου 2009
Κατά τη διαμονή του στο Λονδίνο ο Μητροπολίτης Αρτέμιος έδωσε συνέντευξη στον ανταποκριτή του σερβικού περιοδικού Πέτσατ στο Λονδίνο.
Σεβασμιότατε Μητροπολίτη, πως θα μπορούσατε να συνοψίσετε το δεκαετές ισοζύγιο της κατοχής της περιοχής στην οποία είστε ποιμένας του σερβικού ποιμνίου;
– Η διεθνής αποστολή βίωσε φιάσκο, τουλάχιστον όταν πρόκειται για ανακηρυγμένους σκοπούς και ιδέες. Η ίδια ήρθε βάση της 1244 Απόφασης για να διασφαλίσει ειρηνική και ασφαλή ζωή για όλους. Σχετικά με αυτό τίποτα δεν έχει υλοποιηθεί. Οι διωγμένοι δεν επέστρεψαν στα σπίτια τους. Αντιθέτως, υπό την αιγίδα της λεγόμενης διεθνούς κοινότητας πραγματοποιήθηκε η εθνική κάθαρση.
250 χιλιάδες Σέρβοι διώχθηκαν, ενώ πάνω από χίλιοι δολοφονήθηκαν. Γκρεμίστηκαν δεκάδες χιλιάδες σερβικά σπίτια, πάνω από 150 εκκλησίες και μοναστήρια… οι Σέρβοι στο Κόσσοβο και τα Μετόχια σήμερα στερήθηκαν όλα τα ανθρώπινα δικαιώματα και αυτό – ας μην το ξεχάσουμε – υπό την εξουσία της UNMIK και της ΚΦΟΡ. Και τώρα ήρθε η στιγμή να τσιμενταριστεί εκείνο που αυτή η ίδια η διεθνής κοινότητα έκανε – να ενισχυθεί το λεγόμενο κράτος του Κοσσόβου.
Η EULEX για σας είναι μόνο ένα πρόγραμμα υλοποίησης του σχεδίου ανεξαρτησίας του Αχτισάαρι. Σημαίνουν αυτά τα έξοχα έξι σημεία στα οποία επιμένει το Βελιγράδι τόσο πολύ, τονίζοντάς τα ως μεγάλη διπλωματική επιτυχία, πρακτικά κάτι για τη σερβική κοινότητα στο Κόσσοβο και τα Μετόχια;
– Αυτά τα έξι σημεία δεν σημαίνουν απολύτως τίποτα. Αυτό είναι απλά μια κενή φράση. Φοβάμαι ότι και οι εκπρόσωποί της εξουσίας μας στο Βελιγράδι έχαψαν την ιστορία αυτή. Μιλάνε για κάποια μεγάλη επιτυχία της διπλωματίας μας, ενώ από αυτά τα έξι σημεία μέχρι τώρα δεν υπήρχε κανένα πρακτικό όφελος. Η EULEX, απλά, συνεχίζει να πραγματοποιεί το σχέδιο Αχτισάαρι άσχετα από αυτά τα έξι σημεία τα οποία, δήθεν, έχουν συμφωνηθεί με τον Μπαν Κι Μουν. Ας μην ξεχάσουμε: υπό την EULEX σχηματίστηκε ο Στρατός Κοσσόβου, όλες οι αρμοδιότητες μεταφέρονται από την UNMIK στους κοσσοβάρικους θεσμούς. Φανταστείτε, ακόμη και η ασφάλεια των σερβικών μονών αφέθηκε στην αλβανική αστυνομική υπηρεσία, ούτε αυτές πλέον φυλάγονται από τις διεθνείς δυνάμεις. Εμείς, εννοείται, δεν θα το εγκρίνουμε, ούτε συμφωνούμε με αυτό. Τι φύλαξη είναι αυτή; Εκείνοι οι οποίοι μας κατέστρεφαν και πυρπολούσαν τις μονές και τις εκκλησίες πρέπει τώρα να τις φυλάγουν!
Θεωρείτε ότι η Σερβία δεν έχει σχεδιασμένη στρατηγική για το Κόσσοβο. Δεν σημαίνει, όμως, κάτι που η πολιτική κορυφή στο Βελιγράδι επαναλαμβάνει επίμονα στη διεθνή σκηνή στη χώρα και στον κόσμο ότι ποτέ δεν θα αναγνωρίσει αλβανικό κράτος στο Κόσσοβο και τα Μετόχια;
– Να είμαι σαφής: επαναλαμβάνω συνεχώς ότι εμείς στην Περιοχή δεν μπορούμε χωρίς την υποστήριξη του Βελιγραδίου. Όμως, αυτή η εξουσία στο Βελιγράδι επαναλαμβάνει επίμονα ότι ποτέ δεν θα δώσει το Κόσσοβο, ενώ στην πράξη δεν το κάνει, ή τουλάχιστον δεν το κάνει κατά τον σωστό τρόπο και με σωστό μέτρο ώστε να διασωθεί το Κόσσοβο εντός των συνόρων της Σερβίας. Φοβάμαι ότι αυτό είναι περισσότερο μια ιστορία για εσωτερική χρήση. Μιλάνε συνεχώς ότι η είσοδος στην Ευρωπαϊκή Ένωση ‘δεν έχει εναλλακτική λύση’, όλες οι δυνάμεις στράφηκαν προς την κατεύθυνση αυτή. Οι ίδιοι θα ήθελαν με κάθε τίμημα να δουν τη Σερβία εκεί, με το Κόσσοβο ή χωρίς την Περιοχή μας. Αυτό είναι απόλυτη προτεραιότητα των αρχών του Βελιγραδίου, το θέτουν ως απόλυτο σκοπό. Εμείς έχομε την εντύπωση ότι οι ίδιοι ουσιαστικά εκπληρώνουν τις επιθυμίες της Αμερικής και της Ευρωπαϊκής Ένωσης, των οποίων, πράγματι, είναι συνεργάτες… Τα λόγια τους, δηλαδή, είναι ότι ποτέ δεν θα αναγνωρίσουν το Κόσσοβο, αλλά αυτό είναι μόνο λόγια, η πράξη είναι εντελώς διαφορετική. Πριν από τρία-τέσσερα χρόνια είπα στον πρόεδρο Τάντιτς και αυτό: κανένας δεν θα ζητήσει από σας να υπογράψετε ότι απαρνείστε το Κόσσοβο, αλλά με την πράξη ή απραξία σας εσείς θα συμβάλλεται σε αυτό.
Ο Μητροπολίτης Αρτέμιος έστρεψε την προσοχή σε μια διαδικασία η οποία συχνά διαφεύγει την προσοχή του κοινού: μέσα σε αυτά τα δέκα χρόνια από την κατοχή του Κοσσόβου και των Μετόχιων σημειώθηκε πιο επιθετική άνοδος του Ισλάμ. Τον καιρό όταν γκρεμίστηκαν και πυρπολήθηκαν 150 ορθόδοξες εκκλησίες και μονές – και καμία δεν επιστράφηκε στην αρχική της κατάσταση – κτίστηκαν 400 νέα τζαμιά, ενώ τα καταστραμμένα και ερειπωμένα αναστηλώθηκαν. Αλλάζουν το Κόσσοβο και τα Μετόχια τη φυσιογνωμία τους;
– Το Κόσσοβο και τα Μετόχια αλλάζουν τη φυσιογνωμία τους, την ταυτότητά τους. Από μια χριστιανική περιοχή το Κόσσοβο γίνεται ισλαμική Τζαμαχιρία στην καρδιά των Βαλκανίων και της Ευρώπης. Εγώ δεν πιστεύω ότι αυτά τα τζαμιά κτίζονται διότι χρειάζονται για θρησκευτικές τελετές των Αλβανών, αλλά πρόκειται για φανερό πολιτικό σχέδιο, παρόλο που τα αλβανικά στελέχη στην Πρίστινα πουλιούνται στη Δύση ως κοσμικά. Απλά ο στόχος είναι κάποιος ο οποίος έρχεται απέξω στην Περιοχή να βλέπει νέο τζαμί σε κάθε βήμα όπου, άρα, οι Σέρβοι δεν έχουν τι να ζητάνε.
Τι θα αποκτούσαμε σε περίπτωση που η απόφαση σχετικά με τη μήνυση της Σερβίας στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης γίνει προς όφελός μας;
– Τίποτα. Κι αυτό είναι μια ακόμη ιστορία για το λαό. Διότι και να πάρει γνώμη το δικαστήριο ότι η ανεξαρτησία του Κοσσόβου είναι παράνομη πράξη, αυτό δεν θα έχει καμία πρακτική επιρροή, ούτε θα αλλάξει τίποτα, ούτε επί τόπου ούτε στο διεθνές προσκήνιο. Αυτό τα ήταν, όχι απόφαση, αλλά συμβουλή η οποία μπορεί να αποδεχτεί ή να μην αποδεχτεί. Και θα δείτε πως η Δύση θα πει λακωνικά ότι η ίδια έχει τη γνώμη της άσχετα από τη συμβουλή του Δικαστηρίου. Και, φυσικά, ότι οι δικοί μας στο Βελιγράδι από την απόφαση αυτή (εάν είναι θετική) θα κάνουν μεγάλο θόρυβο, πως αυτό είναι κάποια νέα επιτυχία της διπλωματίας μας, ενώ πράγματι θα είναι ένα μεγάλο τίποτα…
Ο Μητροπολίτης Αρτέμιος είναι εξαιρετικά καλά ενήμερος και περί των γεγονότων στη διεθνή πολιτική σκηνή. Τις τελευταίες δεκαετίες είναι ενεργός ταξιδιώτης, κάποιο είδος διπλωμάτη. Επί περισσότερες φορές πήγαινε στην Αμερική, στη Ρωσία, στη Μεγάλη Βρετανία, στη Γερμανία, στις Βρυξέλλες…ο Μητροπολίτης Αρτέμιος, πρακτικά μιλώντας, προς το παρόν είναι η μοναδική εναλλακτική φωνή κατά της πολιτικής της τωρινής εξουσίας στο Βελιγράδι στη διεθνή σκηνή. Σεβασμιότατε, τι νομίζετε για τον Μπαράκ Ομπάμα στα συμφραζόμενα της αμερικάνικης πολιτικής προς τη Σερβία και το Κόσσοβο;
– Ο Ομπάμα είναι ακόμη άγνωστος, αλλά κρίνοντας από τους σύμβουλούς με τους οποίους περικυκλώθηκε, δεν θα πάμε καθόλου καλά.
Υπάρχει τότε σε σας ελπίδα ότι, παρόλα τα πράγματα, θα διαφυλάξουμε το Κόσσοβο ως μέρος της Σερβίας;
– Όχι που υπάρχει ελπίδα, αλλά όλο καιω από ελπίδα. Η αλήθεια πρέπει να βγει στην επιφάνεια. Με τον Θεό, το Κόσσοβο δεν μπορούμε να χάσουμε. Ποτέ!
Μητροπολίτη, σας θεωρούν για πνευματικό κατ΄εξοχήν, θα Σας ρωτούσα μια δογματική ερώτηση η οποία προς το παρόν αποτελεί ζωντανό θέμα στις συζητήσεις εδώ στη Βρετανία μεταξύ των εκπροσώπων όλο και περισσότερων εκκοσμικευμένων ρευμάτων αφενός και των αγγλικανών ιερέων και θεωρητικών, αφετέρου. Στο κέντρο της συζήτησης είναι το ερώτημα εάν ο αθεϊστής ο οποίος ζει σύμφωνα με όλα τα ηθικά πρότυπα και πρακτικά εκπληρώνει όλες τις δέκα εντολές του Θεού, είναι ευχάριστος στον Θεό; Ή πάει στην κόλαση μόνο διότι είναι αθεϊστής;
– Πρώτα πρώτα, μια τέτοια περίπτωση (ο αθεϊστής να είναι ευχάριστος στον Θεό) είναι αδύνατη. Εμείς οι Χριστιανοί, ακόμη κι εμείς οι καλόγεροι, ξέρουμε τι αγώνα διεξάγουμε με τις αδυναμίες και τις αμαρτίες μας. Και τι είναι αυτό που θα κάνει τον άνθρωπο ηθικό εάν δεν πιστεύει στον Θεό; Πρόκειται για αρχή. Παρά ταύτα, εάν αυτή η περίπτωση ήταν δυνατή, ο Χριστός δεν θα ερχότανε καθόλου. Η Αγία Γραφή λεει, ο Κύριος είπε, αυτό είναι γραμμένο στο Ευαγγέλιο, ότι ‘Kανένας δεν έρχεται στον Πατέρα παρά μονάχα περνώντας από μένα’. Μέσω του Χριστού προσεγγίζεται ο Θεός. Όποιος δεν πιστεύει στον Χριστό αυτός δεν μπορεί να προσεγγιστεί τον Θεό. Σημαίνει: δεν υπάρχει σωτηρία. Κι ακόμη ο Κύριος λεει: ‘Εγώ είμαι η πόρτα, Aν κανείς μπει μέσω εμού, θα σωθεί’. Κι εκεί είναι όλη η απάντηση στο δίλημμα το οποίο αναφέρατε.
Μητροπολίτη, ο άγιος Νικόλαος Βελιμίροβιτς μια φορά είπε ότι «ο Θεός δεν μεριμνά τόσο για τα κράτη όσο για τους ανθρώπους». Μήπως μας λεει ότι το Κόσσοβο μπορούμε και να δώσουμε σε κάποια κατάσταση;
– Αυτά τα λόγια του επίσκοπου Νικόλαου δεν μπορούν να ερμηνευτούν εκτός των συμφραζομένων, ούτε ως άρνηση πρωτείας διαφύλαξης του χριστιανικού κράτους. Διότι το Κόσσοβο και τα Μετόχια για τη Σερβία και το σερβική λαό δεν είναι μόνο θέμα εδάφους: το Κόσσοβο και τα Μετόχια είναι η ουσία της εθνικής και προσωπικής μας ταυτότητας. Εμείς δεν μπορούμε να βλέπουμε το Κόσσοβο ως να είναι ένα απλό γεωγραφικό ζήτημα, αλλά ως μια πνευματική κατακόρυφο η οποία μας δένει με εκείνη την ουράνια, όταν ο δούκας Λάζαρος αποφάσισε για την ουράνια βασιλεία. Το Κόσσοβο είναι σύνολο πνευματικών και θρησκευτικών αξιών, για το οποίο αξίζει να ζούμε, για το οποίο αξίζει και να πεθαίνουμε όταν χρειαστεί, όπως μας το έδειξε ο Άγιος δούκας Λάζαρος. Δεν μπορούμε, άρα, να απαρνηθούμε το Κόσσοβο σαν να μην έχει αυτή τη σημαντική αξία προτεραιότητας. Εμείς το Κόσσοβο δεν μπορούμε ποτέ να δώσουμε. .
Πηγή : www.kosovo.gr