Σχόλια αναγνωστών

Πατήρ Εφραίμ και Ιερά Μεγίστη Μονή Βατοπαιδίου

7 Οκτωβρίου 2008

Πατήρ Εφραίμ και Ιερά Μεγίστη Μονή Βατοπαιδίου

Ξεκινήσαμε να γράφουμε αυτό το μικρό άρθρο ορμώμενοι από αισθήματα στενοχώριας-απογοήτευσης, αλλά και μιας ανάγκης να εκφράσουμε τα δικά μας συναισθήματα και βιώματα για το πολυσυζητημένο ζήτημα της Ιεράς Μεγίστης Μονής Βατοπαιδίου. Δυστυχώς το αδηφάγο τέρας της δημοσιογραφίας και της αστήρικτης κατάκρισης κατατρώει (έχουν την εντύπωση μερικοί) το Θεάρεστο έργο του πατρός Εφραίμ και γενικότερα της μονής Βατοπαιδίου.
Τα δικά μας βιώματα στη μονή Βατοπαιδίου είναι πολλά και χρονολογούνται από το 1995 περίπου. Είμαστε δύο Ιατροί οι οποίοι επισκεπτόμαστε τη μονή περίπου κάθε έξι μήνες, μερικές φορές και συχνότερα. Ως επιστήμονες διακατεχόμαστε από κριτικό πνεύμα. Δεν αποδεχόμαστε τίποτα αν δεν είμαστε σίγουροι, το διερευνούμε και αποφαινόμαστε.
Πρόσφατα κατηγορήθηκε ο π. Εφραίμ ότι διεκδίκησε περιουσίες που δεν άνηκαν στο μοναστήρι. Τα δικαστήρια αποφάνθηκαν επί του θέματος δικαιώνοντας την μονή. Σε πολλούς δεν άρεσε. Όταν δηλαδή μας συμφέρει αποδεχόμαστε τη δικαιοσύνη και δηλώνουμε εμπιστοσύνη και όταν δεν μας συμφέρει είναι άδικη; Και φταίει το μοναστήρι επειδή δικαιώθηκε και όχι η δικαιοσύνη επειδή την δικαίωσε; Και αναρωτιόμαστε, εάν όλοι αυτοί οι δημοσιογράφοι οι οποίοι έχουν γνώμη επί παντός επιστητού έχουν πάει στη μονή να δουν τουλάχιστον πριν κατακρίνουν και κατηγορήσουν. Αλλά η κατηγορία-κατάκριση είναι το πιο εύκολο πράγμα.
Αλλά η άγνοια σε πολλά θέματα των αγαπητών δημοσιογράφων είναι ανεκδιήγητη. Ειρωνεύονται τα χρυσόβουλα των αυτοκρατόρων και ότι πλέον είμαστε στο 2008. Γνωρίζουν ότι όταν ο Μωάμεθ ο πορθητής κατέλαβε την Κωνσταντινούπολη σεβάστηκε το Άγιον Όρος, έδωσε προνομία σε αυτό και τα μετόχια του και αναγνώρισε ως έγκυρα τα χρυσόβουλα των αυτοκρατόρων; Δηλαδή οι μουσουλμάνοι τα αναγνώρισαν ενώ οι χριστιανοί τα θεωρούν άκυρα. Είναι επίσης γνωστό ότι το αστικό δίκαιο (δικαστήριο) είναι υπεύθυνο για τα κληρονομικά θέματα. Το αστικό δικαστήριο συστάθηκε για πρώτη φορά τον Φεβρουάριο του 1946. Από γενέσεως του Ελληνικού κράτους ως το 1946 οι διάφορες εθνοσυνελεύσεις θεωρούσαν με αποφάσεις τους τα χρυσόβουλα ως έγκυρα. Πως έρχονται τώρα οι κάθε λογής αναρμόδιοι να αποφαίνονται ότι είναι άκυρα. Μήπως ξέρουν περισσότερα από τα δικαστήρια; Εάν εμείς δεν αναγνωρίζουμε τα χρυσόβουλα μήπως θα δημιουργηθεί πρόβλημα στο Πατριαρχείο το οποίο στηρίζεται και σε αυτά; Μήπως οι Τούρκοι πάρουν την ευκαιρία για να διεκδικήσουν και άλλα στην Κωνσταντινούπολη από το Πατριαρχείο;
Θα πρέπει να γνωρίζουν οι κρίνοντες ότι ο π. Εφραίμ παρέλαβε ένα μοναστήρι 35.000 τ.μ υπό κατάρρευση και μέσα από τις δικές του προσπάθειες και βρίσκοντας οικονομικούς πόρους κατάφερε σε λίγα χρόνια να το αναστηλώσει κατά μεγάλο ποσοστό. Υπολογίζεται ότι θα χρειαστούν άλλα είκοσι χρόνια για την πλήρη αναστήλωσή του.
Για να γίνουν οι εργασίες όμως χρειάζονται εκατομμύρια ευρώ. Καθημερινά λειτουργεί εργοτάξιο αποτελούμενο από 100 και πλέον εργάτες οι οποίοι πληρώνονται πολύ καλά, ζουν και τρέφονται δωρεάν στη μονή. Επιπρόσθετα, προσφέρονται στους προσκυνητές, οι οποίοι κάποιες φορές φτάνουν τους 150-200 , φαγητό και διαμονή δωρεάν ,χωρίς να τους ζητηθεί ποτέ ούτε ένα ευρώ. Κατηγορήθηκε ο π. Εφραίμ από κάποιο ιερομόναχο ο οποίος έφυγε από την μονή πριν κάποια χρόνια (και από το Άγιον όρος) ότι έβαλε παγκάρι με χώρο για χρήματα για κερί. Υπάρχει όντως, όμως τόσες φορές που έχουμε πάει δεν είδαμε ποτέ κάποιο μοναχό να πιέζει προσκυνητή να δώσει κάτι στο παγκάρι. Αντιθέτως ομολογούμε ότι ασυναίσθητα πήραμε κερί χωρίς να βάλουμε χρήματα.
Όσο για την ζωή τους στο μοναστήρι ,αν ήταν εύκολη θα ασφυκτιούσαν τα μοναστήρια από μοναχούς. Εγερτήριο στις 3 το πρωί για όλους. Θεία Λειτουργία στις 4 εώς τις 8.30 και στις εορτές ακόμη περισσότερο. Φαγητό πολύ λιτό. Τρεις φορές την εβδομάδα (σε μη νηστίσιμες περιόδους) ξηροφαγία. Δηλαδή ξηρούς καρπούς ντομάτες και ελιές (και για τον ηγούμενο). Και τις υπόλοιπες, μη νηστίσιμα(όσπρια με λάδι και γενικά λαδερά). Όλο το πρωί και το μεσημέρι δουλειά και προσευχή αδιάκοπη. Το απόγευμα , εσπερινός , και μετά πάλι απόδειπνο. Όταν έχει πια φτάσει 8-9 το βράδυ προσευχή διάβασμα , μετάνοιες. Ύπνος; Πολύ λίγος, 4-5 ώρες το εικοσιτετράωρο, και σε μερικές περιπτώσεις λιγότερος.
Αυτό που ζούμε με το γέροντα κανείς όσο και αν προσπαθήσει δεν το βγάζει από το μυαλό μας και δεν το αλλοιώνει. Από τις 3 το πρωί στην υπηρεσία του μοναχού και του προσκυνητή. Είναι φορές που ο κόσμος δεν τον αφήνει να πάει στο γραφείο του από τη δίψα του για νουθέτηση , πνευματική ζωή, και από την αγάπη του για αυτόν. Εξομολογεί αδιάκοπα, απαντά σε επιστολές προσκυνητών, μιλάει στο τηλέφωνο με κόσμο, βοηθεί πνευματικά, συμβουλεύει.
Όμως λόγω της ιδιότητάς του (ως μοναχού) όλα αυτά δεν επιτρέπεται να τα δημοσιοποιεί. Αλλά εμείς επειδή έχουμε την ευκαιρία να γνωρίζουμε τα λέμε και ποτέ δεν θα σταματήσουμε να τα ομολογούμε. Ότι τα πάντα τα κάνει για το Θεό και τον άνθρωπο. Πόσους φυλακισμένους για οικονομικά χρέη έχει αποφυλακίσει πληρώνοντας τα χρέη , πόσες φτωχές οικογένειες βοηθά, πόσους σπουδάζει. Αλλά τηρεί την εντολή του Κυρίου: να μην γνωρίζει η αριστερά σου τη ποιεί η δεξιά σου. Δυστυχώς ο κόσμος και το κοσμικό φρόνημα θεωρούν ότι όποιος δεν δικαιολογεί ή δεν υπερασπίζεται τον εαυτό του , είναι ένοχος. Και όμως δεν είναι έτσι, η σιωπή σε τέτοιους ανθρώπους δεν σημαίνει ενοχή. Ο σωστός μοναχός δέχεται την κατάκριση αδιαμαρτύρητα. Σιωπά και περιμένει να μιλήσει ο Θεός.
Αυτό που επίσης μας εξέπληξε είναι και μια ανοικτή επιστολή προς τον πρόεδρο της Ελληνικής βουλής υπογεγραμμένη από μοναχούς του Αγίου Όρους χωρίς συγκεκριμένα ονόματα (το οποίον θεωρείται ύποπτο). Η επιστολή δημοσιεύτηκε αποσπασματικά στις περισσότερες εφημερίδες. Γράφει ότι ο γέροντας έχει κάμερες και παρακολουθεί τους σημαντικούς επισκέπτες της μονής. Επιπρόσθετα ότι όταν ήρθε στη μονή με την συνοδεία του έδιωξε μερικούς μοναχούς (ηλικιωμένους κυρίως) και ότι άλλοι πέθαναν με περίεργο τρόπο. Υπονοούν δηλαδή ότι τους σκότωσε. Εμείς έχουμε να ομολογήσουμε ότι καθ’ όλα τα χρόνια των επισκέψεών μας στη μονή βλέπαμε αυτούς τους μοναχούς (οι περισσότεροι είναι ηλικιωμένοι) να απολαμβάνουν φροντίδας από τους πιο νέους μοναχούς με τις εντολές του ηγουμένου. Συγκεκριμένα για κάθε ηλικιωμένο μοναχό υπάρχει ένας νεότερος που τον διακονεί. Σε άλλο σημείο το οποίο δεν δημοσιεύθηκε γιατί θα γελοιοποιούσε ακόμη περισσότερο την επιστολή και τους συγγραφείς αυτής, λέει ότι άκουσον-άκουσον τη νύκτα επικαλείται πνεύματα και μεταμορφώνεται! Πράγματα ανήκουστα που μόνο σε ταινίες επιστημονικής φαντασίας μπορεί να δει κανείς. Εμείς την μόνη μεταμόρφωση που είδαμε να πετυχαίνει ο π. Εφραίμ είναι αυτήν των αμετανόητων, βουτηγμένων στο βούρκο της αμαρτίας ανθρώπων, σε μετανοημένους, ανθρώπους που άλλαξαν ζωή 180 μοίρες.
Γνωρίζοντας το Γέροντα ξέρουμε ότι ακόμα και για αυτούς που τον κατηγορούν και τον ταλαιπωρούν τρέφει αισθήματα αγάπης. Γιατί όπως και ο ίδιος πολλές φορές μας είπε, η αγάπη μας δεν πρέπει να περιορίζεται μόνο σε αυτούς που μας αγαπούν. Γιατί αυτό δεν θα μας ξεχώριζε από τους εγκληματίες οι οποίοι αγαπούν αυτούς που τους αγαπούν. Η αγάπη προσφέρεται και στους εχθρούς μας.
Εν κατακλείδι θα θέλαμε να προτρέψουμε όσους επιθυμούν να επισκεφθούν το μοναστήρι, να πλησιάσουν τον γέροντα και τότε πραγματικά θα δουν ιδίοις όμμασιν ότι όσα ταπεινά αναφέρουμε στο άρθρο αυτό γι’ αυτόν και την μονή είναι μόνο μέρος της προσφοράς του προς τον άνθρωπο.

Ταπεινά,

Σαμάρας Χρίστος
Γναθοχειρουργός
Λάρνακα, ΚΥΠΡΟΣ

Παναγή Νέαρχος
Ορθοδοντικός Ιατρός
Λεμεσός, ΚΥΠΡΟΣ